Gama motocicletelor adventure a capatat o amploare incredibila in ultima decada, perioada in care aventurile au devenit, si ele, mai usor de urmarit, iar pretentiile rider-ilor au crescut, chiar daca multi dintre cei care aleg o astfel de motocicleta merg 80% din timp pe asfalt. De aici a pornit dezvoltarea multor modele de motociclete dual-sport. Multe dintre ele au facut “cariera” in vanzari, cateva au devenit chiar iconice. Una dintre motocicletele prea putin tatonate pe plaiurile mioritice este Triumph Tiger. Nu-i nici un concept nou, nu-i nici vreun producator fara traditie, ba din contra. Am petrecut cateva zile in saua lui Triumph Tiger 800 XCA si parca mi-a venit o idee despre episoadele #MotoTourRomania de sezonul viitor.

Adaugand putina istorie in spatele experientei noastre cu el, primul model de Triumph Tiger a aparut in 1993 si a fost fabricat pana in 1998 – pe atunci cu un motor de 900cc. Sub forma in care il cunoastem noi astazi, Triumph Tiger 800 isi face aparitia in 2010 in hainele lui Triumph Tiger XC, o motocicleta indreptata spre rulajul stradal. In 2011, CycleWorld (dinozauri ai presei moto) chiar au declarat Triumph Tiger 800 cel mai bun Dual Sport. In 2015, motocicleta primeste acceleratie ride by wire, traction control, suspensii WP, furca reglabila si cric central. Sa-si fi pastrat sarmul pana in 2018? Vom vedea! 

Triumph Tiger 800 XCA a ajuns si pe mana noastra si, la vederea ei, primul gand a fost ca, la nivelul designului, nu-i mare lucru schimbat. Totul e simplu si util, focusat pe functionalitate. Cusurgiii ar comenta ca sub bord se vad sudurile cadrului de bord si ca nu e totul chiar premium, insa am indrazni sa afirmam ca plasticele folosite sunt peste media pietei: se imbina bine, finisajele sunt bune si atent lucrate, iar lucrul asta ne-a incantat la o motocicleta de adventure. 

Primul detaliu care iti sare in ochi sunt farurile LED, care ii dau lui Triumph Tiger XCA un aer modern. Imediat dupa, cand te urci pe motocicleta, o sa constati ca pozitia e un avantaj. Cel putin mie asa mi s-a parut. Ghidonul e destul de lat si destul de sus amplasat incat sa ai o pozitie dreapta, insa destul de jos incat reusesti sa te strecori fara dificultate printre masini. Pozitia in sa e una tipica de adventure, insa adevaratul atu este pozitia de atac – cea in picioare – extrem de naturala in saua lui Triumph Tiger 800. 

Cu siguranta, in ultima perioada, cei care isi doresc o motocicleta cauta si briz-briz-uri care sa le faca viata mai usoara: manere si sa incalzite. Triumph Tiger XCA indeplineste aceste dorinte (3 niveluri la manere si 2 la sa), iar asta aduce la bordul lui, implicit, un alternator mai mare pentru a putea sustine acesti consumatori. In plus, vei descoperi un ABS pe care nu-l simti si un control al tractiunii care actioneaza in functie de modul de rulare ales, foarte putin invaziv. 

Un lucru mi-a placut, insa, in mod special la Triumph Tiger 800 XCA: repartizarea maselor, alaturi de suspensie. Am facut un exercitiu simplu: modul Enduro-Pro, unde toate-s decuplate, si am rasucit acceleratia dintr-o parte in cealalta. Motocicleta  a dat sa se ridice de fata in prima faza, dar s-a oprit repede si a ramas perfect lipita de asfalt. Faptul ca suspensia WP, cu o furca upside-down de 43mm, isi face treaba excelent mi-a fost dovedit si pe viraje, acolo un Triumph Tiger XCA se comporta foarte bine. A nu se intelege ca exceleaza, insa se descurca la un nivel peste medie.   

Ai 6 moduri de rulare pe care le gasesti pe display-ul de bord (care seamana cu o tableta) sub forma unor pictograme: rain, mergi drept, viraje, enduro/gravel, enduro/gravel pro si user – acolo unde iti stabilesti singur limitele. Fiecare mod schimba putin comportamentul motocicletei. Cel mai mult m-am plimbat pe modul virajat si pe enduro pro – nu ca am fi facut cine stie ce enduro, dar acolo motocicleta lasa sistemele de siguranta deoparte.

Propulsorul cu 3 cilindri in linie, care dezvolta 95 de cai putere si 79 Nm, este suficient pentru uzul cotidian si chiar pentru escapade de lunga durata. Triumph Tiger 800 XCA are 208 kg la gol si 19 litri de benzina – totusi, multumita maselor bine echilibrate, se simte ca o motocicleta destul de usoara. In plus, cadrul din otel iti permite sa jonglezi foarte usor cu motocicleta.

Sa ne oprim putin si la frane: sunt suficiente. Nu te vor lasa cu gura cascata, insa isi fac treaba bine. Pe fata ai 2 discuri flotante de 305mm cu etrieri Brembo cu 2 pistonase, iar pe spate un singur disc de 255mm, cu etrier Nissin, cu un singur pistonas si ABS decuplabil. Franele nu or sa fie demne de mers la curse, insa isi fac treaba fix atat cat ai nevoie. 

Pana la urma, cifrele sunt singurele obiective. Subiectiv va spun, insa, ca mi-a placut faptul ca propulsorul asta nu vibreaza si trage in toata plaja de turatii. Oriunde tragi de gaz, Triumph Tiger 800 XCA, are o rezerva si te imbie sa te joci cu motocicleta, mai ales acolo unde asfaltul se termina. Greutatea nu pare sa puna probleme si te strecori foarte usor cu Tiger-ul pe poteci sau prin fabrici dezafectate, asa cum am facut-o noi.

Finisajele au primit mai multa atentie decat la alte surate din piata, iar comenzile sunt intuitiv de folosit, chiar si plimbarea  prin meniul tabletei care sta in loc de bord. In ciuda faptului ca nu sunt un fan al afisajului TFT si prefer ceasurile conventionale, Triumph Tiger 800 XCA imita un astfel de ceas pe bord si e usor de folosit, mai ales ca isi schimba fundalul in functie de lumina ambientala. Totul e la indemana aici.

Concluzia

Triumph Tiger 800 XCA este o motocicleta onesta. Un propulsor prietenos si voios, demn de viteze mari, dar si de mers subturat prin oras. O ciclistica reusita, care nu lasa greutatea motocicletei sa te afecteze. Suspensiile de pe Triumph Tiger XCA sunt fix ce trebuie pentru aceasta motocicleta. Frane decente si un cost de utilizare al motocicletei in dulcea mediocritate – un consum care abia a atins 5%, chiar daca nu am fost neaparat cel mai prietenos utilizator. 

Pe scurt, Triumph Tiger 800 XCA NU este o motocicleta extraordinara, NU exceleaza, NU face nimic extraordinar, insa le face pe TOATE la un nivel peste medie. Din punctul meu de vedere, este o varianta excelenta de compromis: faci naveta cu brio in fiecare zi printr-un oras aglomerat, pleci cu ea in ture rapide de weekend pentru ca, in ciuda rotii de 21, pe fata e destul de ferma de viraje. Poti merge cu ea si in vacanta, pentru ca poti dota motocicleta cu sistem de bagaje si iti permite sa iesi de pe asfalt pe potecile aventurii.

Tot acest pachet vine fix cu pretul pietei: 14.690 euro. Dat fiind faptul ca atentia la detalii si materialele folosite sunt peste medie, motocicleta se comporta foarte bine, confortul si siguranta sunt la bordul Triumph Tiger XCA… toate acestea fac din motocicleta britanica una foarte atractiva si o plaseaza in partea de sus a topului gamei mid-adventure.

Asadar, Triumph Tiger 800 XCA nu te va lasa cu gura cascata, insa va fi un partener de nadejde pentru orice iti doresti sa faci si isi va indeplini cu brio orice misiune. 

Motocicleta a fost pusa la dispozitie pentru test de MotoBoom.

Echipament folosit:

Casca Nolan N100-5
Geaca si pantaloni Alpinestars AndesTouring Drystar
Cizme Forma Nero
Manusi Alpinestars Haku

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.