Sub patronajul indienilor de la Mahindra, Jawa lanseaza o noua serie de motociclete care ar putea readuce la viata unul dintre cele mai importante nume din istoria motociclismului est european.

In perioada postbelica, cand Triumph ajunsese in culmea ‘stralucirii’, iar Jawa nu picase inca sub umbra nimicitoare a comunismului si inca se vindea prin tarile occidentale, producatorul ceh isi capatase un renume partial magulitor, partial jignitor “Poor Man’s Triumph”. Magulitor pentru ca, la acea vreme, Triumph-urile erau unele dintre cele mai apreciate motociclete din lume. Jignitor pentru ca Jawa producea motociclete mai ieftine dar destul de inovatoare pentru acea vreme. In 1954, Jawa 353/354 iese pe piata cu un schimbator semiautomat (asigura decuplarea partiala a ambreiajului pentru a permite schimbarea vitezelor fara a folosi maneta de ambreiaj), suspensie spate cu bascula si arcuri elicoidale (intr-o perioada in care multe motociclete cu pretentii inca nu aveau suspensie spate deloc), toate pentru a servi o serie de motoare in doi timpi cu performante ridicate pentru acea perioada. Peste toate, aveau si un design elegant si o functionare ireprosabila. Cu alte cuvinte, desi erau mai ieftine decat motocicletele britanice, modelele Jawa nu erau mai prejos.

Anii au trecut, motocicletele Jawa au evoluat, dar motocicletele vestice si japoneze au evoluat mult mai repede. Astfel, Jawa, care inca se mai vindea in Vest, a ajuns un fel de cenusareasa a motociclismului european, de la care se astepta o transformare miraculoasa.

La cateva mii de kilometri distanta, Jawa a continuat sa fie o preferata a motociclistilor din India, ramanand un simbol. Asa se face ca, acum doi ani, unul dintre gigantii din industia moto indiana, care urmareste sa isi consolideze statutul, cumpara drepturile asupra marcii Jawa si la foarte putin timp prezinta aceste trei motociclete care aduc eleganta si rafinament intr-o clasa obisnuita cu simplitate si uneori chiar austeritate. Curios, sau nu chiar, asta se intampla tocmai la putin timp dupa ce Triumph a ridicat stacheta in lume motocicletelor retro cu noua serie Bonneville. Astfel, Jawa se plaseaza, din nou, ca o alternativa la extrem de frumoasele, dar la fel de scumpele motociclete britanice.

Desigur, deocamdata, vin cu motoare nu foarte promitatoare, dar, cu siguranta, vor urma si modele ceva mai potente.

Mahindra, care mai are in portofoliu si brandul BSA, va dezvolta si motoare mai mari, poate chiar un bicilindru de 500 cmc care ar putea evoca Jawa 500 OHC, cel mai elegant motor produs de urmasii lui Janecek.

Pentru moment, va trebui sa ne multumim cu aceste modele. De fapt, unul sigur in trei variante. Propulsate de un monocilindru DOHC de 293 cmc capabil sa ofere 27 CP (cu promisiunea ca va exista si o versiune de 340 cmc si 30 CP), cu un sistem de ABS pe fata (pe spate sistem de franare cu tambur) si cu un design rafinat, motocicletele Jawa ofera o experienta vintage autentica. Deocamdata pentru piata asiatica (motiv pentru care nu voi insista pe specificatiile tehnice), dar sunt sigur ca le vom vedea si in Europa, nu in 2019, dar nici in viitorul foare indepartat.

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.