Da, stiu! Cine s-ar fi gandit vreodata sa cumpere o motocicleta indiana? Nimeni! Toti suntem axati pe firmele mari pentru ca iti confera o anumita garantie a lucrului bine facut si a fiabilitatii. Mitul asta se spulbera cand afli ca un producator asiatic fabrica motociclete pentru firmele consacrate. Deci se poate?  Ne-am uitat putin pe Internet si am gasit (cred) cea mai ieftina motocicleta noua. Costa 3000 de euro + TVA (in oferta speciala de acum) si e noua: Bajaj Dominar 400. Urmeaza sa cititi cel mai complex test al nostru pentru ca motocicleta a fost folosita in toate mediile: oras, circuit, drum in afara urbei.

Despre firma Bajaj sunt multe de spus. Este un producator global care a luat nastere in 1940, cu sediul in Mumbai. De altfel, este cel de-al 3-lea mare producator moto din lume – daca stam sa calculam unitatile produse. In anii ’60 au produs scutere sub licenta Vespa, iar in 1995 vandusera deja 10 milioane de vehicule. Au motociclete de la 150cc in sus si exporta 35% din ce produc. In 2017 au incheiat coleborarea cu Kawasaki dupa 33 de ani si au strans legaturile cu KTM – fratele lui Bajaj Dominar este  KTM 390 Duke.

Am fost sceptic cand am auzit pentru prima data de un producator indian. Adica ce poate sa ofere, mai ales la banii astia? Ma asteptam la un soi de motoreta Mobra care sa nu faca mare lucru si sa arata kitschios pana la cer si inapoi. M-am inselat pe alocuri. 

Bajaj Dominar arata bine, chiar daca designul este imprumutat pe ici pe colo de la modele consacrate. Mi se pare ca liniile de design din fata sunt imprumutate de la modelul mai vechid e Honda Hornet, iar stopurile aduc binisor cu Ducati Diavel, insa toata motocicleta asta are lumini LED, iar in ceea ce priveste farurile, crede-ma pe cuvant ca e vizibila ca ziua! Da, totul e LED la bordul lui Bajaj Dominar. Daca raportez totul la pret, plasticele sunt de o calitate mult mai buna fata de ce ma asteptam sa gasesc: nu vibreaza, nu se misca, sunt bine finisate si destul de groase. Materialele folosite de indieni sunt unele chiar bune pentru o motocicleta de entry-level. Unde mai pui ca ai un bord LCD care iti ofera informatiile intr-un mod tare prietenos – ar fi ajutat, totusi, si un indicator de treapta de viteza.

Nu sta rau nici la ergonomie motocicleta indiana. Iti asumi ca nu este o motocicleta de cilindree mare, insa aduce foarte tare cu naked-urile clasei 600cc. Ai destul loc, pozitia e fireasca, nu ai probleme sau dureri atunci cand petreci timpul in sa. Ghidonul subtire este destul de lat ca sa stai bine, dar si destul de ingust ca sa te bagi printre masini.

Motocicleta este usoara, are 182 de kilograme si un rezervor de 13 litri, ceea ce o face si foarte manevrabila. E adevarat ca nu ai parte de o echilibrare a maselor la fel ca in cazul motocicletelor scumpe, dar nu vei avea probleme de manevrabilitate, chiar e jucarie – o consider o motocicleta excelenta pentru incepatorii care se invart in poligonul moto.

Despre motor ce ar fi de spus? un singur piston de 373cc cu 4 supape si racit cu lichid care dezvolta inimaginabila putere de 35 de cai. Cei de la Bajaj spun ca motocicleta lor prinde suta in 8.23 secunde. Eu nu am cronometrat asta, insa mi-a placut cu propulsorul impinge in turele joase si medii – atat cat poate impinge un motor de 400. Prin oras este foarte folositor si fasnet si cred ca are o ardere excelenta  ca doar d-aia i-au pus 3 bujii. Motorul nu exceleaza in turele inalte si asta s-a vazut in turele pe circuit, insa motocicleta nu e menita sa mearga in regim de forja. Bajaj Dominar este, mai degraba, un devorator de trafic urban, dat fiind ca vitezele mari nu ii plac. Atinge fara prea mult efort viteze de 85-90, poate chiar 100 km/h, insa mai departe mi s-a parut ca motorul ar fi prea turat – cel putin eu nu as merge asa. Totusi e un monocilindru, deci exista si vibratii. Undeva pe la 5000rpm simti ca iti vibreaza telefonul in buzunar desi tu nu ai telefonul in buzunar. Vibratiile motorului se simt atat in sa, cat si in scarite si ghidon, dar e un monocilindru si e normal sa se intample asta. Si totusi sa nu uitam: 3000 de euro + TVA!

Daca tot am pomenit de motor ar trebui sa amintim si de consum, iar aici va pot spune ca intr-o saptamana de naveta in care am traversat Bucurestiul de la sud la nord si alte plimbari citadine abia am intrat pe rezerva. Deci cu 45-50 te lei te misti o saptamana prin Capitala. Buna treaba, Bajaj!

Cutia de viteze? 6 trepte, destul de bine etajata. Prima treapta foarte scurta, cat sa pleci de pe loc, apoi lucrurile decurg normal. Nu e foarte zgomotoasa, nu e nici un fulg. As spune ca Bajaj Dominar vine cu o cutie de viteze decenta.

Unul dintre punctele slabe ale lui Bajaj Dominar este suspensia. Si nu ma refer aici doar la furca sau la monoamortizorul spate reglabil. Presupunem totusi ca este vorba despre o suspensie menita sa te ajute in traficul stradal, insa mie mi s-a parut prea moale. E adevarat ca Bajaj Dominar absoarbe bine denivelarile si nu te scutura, insa motocicleta se apleaca foarte tare pe franarile pronuntate, iar atunci cand fortezi limitele (asa cum se intampla pe circuit) Bajaj Dominar tinde sa devina instabil si sa se unduiasca – nu stiu daca e de la dansurile indiene, insa nu e deloc placut. Totusi este o motocicleta pentru incepatori carora nu le e recomandat sa duca totul la limita la care motocicleta ar face nazuri. Este tare posibil ca acest comportament nesigur al lui Bajaj Dominar sa nu fie cauzat doar de suspensia medie, ci si de anevlopele slabe cu care el vine incaltat din fabrica. Da, daca vrei sa iti iei un Bajaj Dominar, schimba gumele din prima!

Daca tot am spus punctul slab, sa spunem si ce au pus cu multa generozitate cei de la Bajaj pe aceasta motocicleta: frane! Este una dintre putinele momente in care frana mi s-a parut supradimensionata pe o motocicleta. Echipata cu etrieri Bybre – adica produsi de Brembo – cu dublu ABS si disc de 320 pe fata, Bajaj Dominar franeaza cu multa seriozitate. ABS-ul functioneaza foarte bine, avand doua canale, chiar daca ma asteptam la ceva mult mai rudimentar – pana la urma costa putin peste 3000 de euro noua, ce pretentii poti sa ai la banii astia? Bajaj Dominar exceleaza pe perioadele de franare. Da! Frana au pus din belsug pe aceasta motocicleta.

Ce regasim la aceasta motocicleta si nu am incercat si la celalalte – si sper sa nu fie cazul – este rezistenta. Am zis eu ca materialele sunt rezistente si de buna calitate, iar Bajaj Dominar  chiar nu e o motocicleta din carton. In timpul testului nostru, un sofer s-a gandit sa intoarca in loc pe dubla continua, iar Bajaj a avut de suferit. Sa ma ierti Bajaj! Ma asteptam ca motocicleta sa aiba foarte mult de suferit in cazul unui impact frontal, insa daunele au fost mai mici decat mi-am imaginat. Buna treaba, din nou, Bajaj!

Concluzia

Bajaj Dominar este o motocicleta onesta. Este cea mai ieftina motocicleta de pe piata din categoria ei, insa nu iti ofera cele mai ieftine materiale si nici cel mai ieftin mod de condus. Luat ca un tot-unitar, Bajaj Dominar merita fiecare leu cheltuit. Este o motocicleta excelenta pentru incepatori, pentru cei care obtin subcategoria A2. Materiale decente folosite, un motoras simpatic si o pozitie excelenta la ghidon. Vei trece cu vederea vibratiile motorului si viteza de croaziera ceva mai mica: poti sa mergi cu 100 km/h – e suficient pentru inceput. 

Un singur semn de intrebare as avea cu privire la Bajaj Dominar: cum stam cu servisarea lui, cu piesele si cat de repede se gasesc si se poate repara aceasta motocicleta? Pana cand vom afla aceste raspunsuri, va spun doar atat: o motocicleta noua si decenta care costa 3000 de euro + TVA!

Share.

1 Comment

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.