Toti pasionatii de doua roti cunosc legendarele modele GS ale celor de la BMW Motorrad. Cu o istorie indelungata, un marketing excelent si multa zvonistica in jur, aceste motociclete au devenit imaginea alergatorului de cursa lunga. Totusi, ce varianta alegi daca nu ai nevoie de boxerul de 1200 care poate deveni greoi in situatii tehnice? In urma cu 10 ani, BMW Motorrad scotea pe piata un GS de 800 cc, iar anul trecut, la Salonul Moto de la Milano, bavarezii au prezentat o motocicleta cu totul noua: BMW F 850 GS.

Dupa multe speculatii si 10 ani de la lansarea primului bicilindru de 800, inginerii de la BMW au luat ochii presei si au creat imense asteptari cu un propulsor in 2 cilindri-gemeni cu totul nou. Dezvoltat de la zero, cu 853cc si 95 cp, noul BMW F 850 GS promite sa te duca acolo unde nici cu gandul nu gandesti. Sa fie oare asa?

Motocicleta pastreaza desginul BMW Motorrad cu faruri asimetrice, este zvelta si ingusta, tipic clasei adventure de mijloc. Voi incepe articolul cu ce nu mi-a placut la BMW F 850 GS, pentru ca tine foarte mult de partea de design si calitate a plasticelor de la bord. Da, plasticele nu au fost pe placul meu. Chiar daca e o motocicleta de mijloc, BMW Motorrad ne obisnuise cu o calitate foarte buna a finisajelor si cu o atentie sporita la detalii. De aceasta data, plasticele nu mai sunt chiar atat de calitative, se misca, apar luft-uri intre ele. Se putea mult, mult mai bine din partea constructorului bavarez. S-a spus ca e facuta in China, insa aspectul asta nu mi se pare absolut deloc relevant: mai toate lucrurile de pe piata se fac in China sau in alte tari asiatice, unde forta de munca este extrem de ieftina, deci productia in aceasta parte a lumii nu e un argument pentru calitate inferioara.  

Serios, BMW Motorrad, cat de mult ai economisit cu asta? Ca sa nu fiu nemultumit pana la capat, trebuie sa mentionam ca motocicleta pe care am testat-o noi a facut o tura lunga pana dincolo de mama Rusie sub comanda lui Cristi Scutariu. Nu-i un drum usor si astfel de elemente pot fi afectate, insa povestim ce am vazut la ghidon.

Pastrand in minte partea de design, haide sa mergem mai departe si sa ne urcam pe motocicleta. Usor inalta – la 1.80 si 90 de kg nu ajung jos extrem de usor, insa e normal pentru o pozitie de adventure. Eu m-am simtit confortabil si motocicleta este intuitiva. Triunghiul sa-ghidon-scarite este destul de ergonomic. BMW F 850 GS se simte natural, chiar daca e destul de inalt. Asta te ajuta in traficul urban. Ghidonul nu e nici prea lat, nici prea inalt, si te poti strecura in trafic – acolo unde BMW F 850 GS incepe sa-ti arate care sunt punctele sale forte. Asadar, pozitia este una confortabila. Saua pare mult mai prietenoasa decat la vechiul model – la drum rezisti mai bine de o ora si jumatate fara sa simti vreo durere… in zone interzise!

Un loc aparte il ocupa bordul: ecranul TFT deja cunoscut, care iti ofera orice detaliu despre motocicleta. Ai acolo orice informatie iti doresti in orice moment al calatoriei. In plus, te poti conecta la el cu telefonul, navigatia, sau poate fi dotat cu functie de apelare de urgenta – foarte folositoare in cazul unui accident. Pe bord ai un mic computer vizibil din orice pozitie ar bate lumina.

Pornesti motorul si bicilindrul de 853cc absolut nou pare sa ruleze fara ulei. Sincer, fiind mecanico-ipohondru (eu nu aud voci, aud batai de motor), am avut puternicul reflex sa-l opresc in timp ce ma uitam dupa un martor de ulei pe bordul digital. Nu e cazul. Oricum, propulsoarele bicilindrice din aceasta gama au o caracteristica aparte: suna de parca ai fi aruncat o mana de piulite in motor. Cu toate astea, noul motor de pe BMW F 850 GS vibreaza mult mai putin! Inginerii bavarezi au incercat sa obtina un sunet de V, insa au obtinut un motor care trage ca un V: din partea de jos a turometrului – asta te ajuta, mai ales in traficul urban si in off-road.

Totusi, BMW F 850 GS este o motocicleta de drum lung. Da, se descurca de minune prin oras, pentru ca aici are un mare avantaj: masele sunt distribuite aproape perfect pe aceasta motocicleta. Cadrul din otel de tip pod si rezervorul amplasat acum, clasic, in fata, te ajuta sa te joci dupa placul tau cu motocicleta. Este intuitiv de condus si, in ciuda rotii fata de 21″, se inclina cu o usurinta incredibila si isi mentine trasa – chiar daca e incaltata cu anvelope Michelin Anakee 3 care huruie ca un troleibuz.

Jantele cu spite, insa tubeless, iti arata ca motocicleta are veleitati de off-road. Si, sincer, acolo se simte BMW F 850 GS cel mai bine. Acolo simti exact cum lucreaza furca, cum te ajuta echilibrarea maselor, cat de naturala e pozitia de atac si scaritele metalice de enduro.

Pentru ca tot vorbim despre suspensie: ai sistem ESA reglabila, insa doar pe spate. Furca telescopica nu este reglabila si, uneori, pare prea moale – mai ales atunci cand incerci sa tii un ritm agresiv pe viraje si pe franarile pronuntate, motocicleta incarca fata destul de tare. Mi-as fi dorit o furca reglabila, chiar si fara sistemul ESA – doua click-uri din surubelnita si totul ar fi fost p e r f e c t!

Sistemul ESA iti regleaza, totusi, suspensia spate in fuctie de modul in care alegi sa rulezi. Evident ca iti poti seta si cum calatoresti: singur, cu bagaje, cu pasager, Road sau Dynamic, insa sistemul ESA actioneaza in functie de cele cinci moduri de lucru ale motorului: Rain, Road, Dynamic, Enduro si Enduro Pro.

Si, daca tot am pornit la drum, pot spune ca mi-a palcut foarte tare Shift Assistant-ul. Un soi de quick-shifter: practic, ai nevoie de ambreiaj doar la plecarea de pe loc, apoi motocicleta schimba foarte usor, iar cutia de viteze este destul de bine etajata. Primele trepte mi s-au parut scurte, apoi BMW F 850 GS iti permite sa urci in ture in voie.

Pentru o motocicleta de touring, parbrizul este cam mic si nici nu exista variante mai mari in catalogul BMW – inca nu sunt disponibile. Cel mai probabil, ele vor putea fi comandate dupa aparitia lui BMW F 850 GS Adventure, pe care il astept ca pe painea calda, pentru s-ar putea apropia extrem de tare de ceea ce caut eu la o motocicleta, cu singura conditie suplimentara sa se acorde o atentie ceva mai mare la detalii.

Concluzia

Nu conteaza unde e produsa motocicleta, BMW F 850 GS reprezinta un salt serios de tehnologie in ceea ce priveste motorul si ciclistica pentru cei de la BMW si il comparam, desigur, cu modelul F 800 GS. Un consum de 4.4%, un motor vioi si suficient. O franare foarte buna, care iti permite sa opresti repede cele 229 de kilograme ale motocicletei. O ciclistica aproape excelenta (astept furca fata reglabila) si un pret care pleaca de la 11.700 de euro. Motocicleta pe care noi am condus-o costa 15.475 euro. 

Cam acestea sunt ingredientele pentru BMW F 850 GS.

Foto: Razvan Podgornai

Echipament:
Casca Nolan N100-5
Geaca AlpineStars Andes Touring Drystar
Pantaloni JeansMotoJoy
Ghete Falco Jackal Air WTR
Manusi AlpineStars Haku

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.