In urma cu aproape un an ma luam de bavarezii de la BMW Motorrad pentru ca scoteau la iveala modelul BMW K 1600 B Grand America – o motocicleta mare, un propulsor puternic si modern, insa limitata la 160 km/h. Acum am avut ocazia sa petrec cateva zile in saua bavarezului cuprins de visul american si am realizat ca am fost putin cusurgiu. Din capul locului trebuie sa zic ca nu am apucat sa merg cu ea cu 160km/h, insa m-a uimit manevrabilitatea motocicletei.

BMW K 1600 B Grand America iti ofera cam tot ce au bavarezii mai bun din tolba cu tehnologie. Conceptul a luat nastere cu BMW C 101 – de aici BMW si-a dat seama ca ar putea reveni pe piata cruiserelor dupa ce in la finalul anilor ’90 au mai facut o incercare cu BMW R 1200 C – un boxer de 1200cc limitat la 61 de cai, cu aspect de cruiser. Din pacate, R 1200 C nu s-a bucurat de actualul succes al gamei cu gust de hot-dog american venita de la Berlin.

Dar sa revenim la actualitate. Anul trecut BMW anunta ca Baggerul clasei K 1600 va suferi transformari si vad deveni Grand America. Am privit cu cel mai mare scepticism miscarea asta de marketing.  Cum sa faci un cruiser dintr-un motor cu 6 cilindri si 160 de cai putere? Cruiserele trebuie sa fie musai cu motor in V, sa pocneasca si sa fie grele – eu asa stiu! De data asta BMW K 1600 B Grand America ne-a contrazis. Este o motocicleta mare si grea, dar nu si in mers.

Hai sa incepem cu designul care continua linia seriei K de la BMW Motorrad. Desi aici as fi preferat un stil ceva mai clasic pentru partea frontala. Avem aceleasi linii ca in cazul Baggerului si un parbriz ceva mai inalt. Codita a fost cu totul remodelata pentru a putea sustine bagajele si pozitia ultra-comoda de pilotat – de aici vine si limitarea la 160 km/h – topcase-ul este foarte mare si poate sa joace rol de eleron la viteze mari. Asta inseamna ca va descarca fata si motocicleta nu mai ruleaza in conditii optime. Ca sa dam din casa, inginerii de la BMW Motorrad spun ca lucrul asta se intampla pe la 180 la ora, insa limita a fost stabilita mai jos din motive de siguranta.

Nu e o motocicleta usoara. La peste 360 de kilograme la plin ai nevoie de marsarier ca sa o scoti din parcare. Gasesti si optiunea asta la ghidonul motocicletei – e actionat de electromotor, dar nu te gandi ca are puterea sa urci borduri cu spatele. Hai sa fim rezonabili. Insa alt lucru m-a uimit la BMW K 1600 B Grand America: stiam ca un cruiser e o motocicleta grea, ca ciclistica nu e cea mai sprintena si… standardele mi-au fost resetate dupa ce am pornit din parcarea BMW Group.  E grea pe loc, insa masele sunt excelent echilibrate astfel incat drumul cu Grand America sa fie o placere. Este cel mai “sportiv” cruiser pe care am mers pana acum si primul cu care mi-a placut sa ma plimb, nefiind un fan al genului. Nu eram la prima abatere cu seria K 1600 – insa m-a uimit cum o motocicleta atat de mare poate fi atat de usor de controlat. Se inclina foarte usor si se manevreaza excelent chiar si la viteze mici, in ciuda gabaritului impresionant. La asta cred ca te ajuta si pozitia in sa foarte joasa, undeva la 78 de centimetri de sol. 

Ce nu mi-a placut la pozitia pe BMW K 1600 B Grand America a fost faptul ca tot atingeam cu pantalonii in scarite. Mi-ar mai fi placut si o pereche de comenzi avansate, pentru ca cea mai comoda pozitie este cea cu picioarele pe platformele de langa motor, chiar daca piciorul drept simte destula caldura  de la cilindri.  Pana la urma, un cruiser trebuie sa vina cu o pozitie de “picioare inainte”, insa nu te-ai mai distra atat de tare pe viraje, acolo un BMW K 1600 B Grand America exceleaza fata de suratele sale.

Propulsorul cu 6 cilindri in linie ne era destul de cunoscut, insa  pe K 1600 B Grand America am inteles de ce limitarea la 160 km/h nu o sa te deranjeaze. Pentru ca repriza de accelerare este foarte buna. Motorul este musculos si potent fara sa resimti foarte mari vibratii, ba chiar elastic pentru ca pleaca hotarat din orice treapta. Deci nu ai nevoie de o viteza foarte mare pentru ca poti evita situatiile neplacute prin repriza foarte buna pe care o are BMW K 1600 B Grand America. La o repriza eficienta te ajuta si cutia de viteze: foarte precisa, specifica bavarezilor, iar Shift Assitant Pro transforma schimbarea de treapta intr-o joaca.

La bordul BMW K 1600 B Grand America totul se desfasoara cu finete

Motorul are 3 moduri de rulare “Rain”, “Road” si “Dynamic”. Preponderent am folosit modul “Dynamic” acolo unde raspunsul la acceleratie este cel mai prompt. Am reusit sa rulam destul de mult cu motocicleta si pe ploaie, acolo unde ne-am bucurat de faptul ca DTC-ul (Controlul Tractiunii) intervine fix atunci cand este cazul. Daca nu depasesti limitele pe asfalt uscat, DTC nu va simti nevoia sa intervina, insa… depasire in scurt, ploaie, trag de gaz cu cea mai mare seriozitate, motocicleta tinde putin sa se salte de bot si simt cum spatele vrea sa plece in dreapta. Ce te faci acum ca ai starnit herghelia pe asfalt ud la temperaturi joase? Stai linistit, martorul se aprinde in bord, motocicleta se redreseaza si ramane pe trasa, iar tu iti poti continua drumul fara prea multe palpitatii. La manevrabilitatea excelenta te ajuta si rotile forjate – pentru ca, intradevar, motocicleta asta se piloteaza cu o usurinta invers proportionala cu gabaritul ei.

BMW K 1600 B Grand America este o lectie de confort. Totul e gandit sa stai comod: de la carenaj care te apara de vant si intemperii, la pozitia in sa si pana la suspensie. Binecunoscuta ESA functioneaza si la bordul lui Grand America, insa de aceasta data avem modulele “Road” si “Cruise”. Cel de-al doilea te face sa simti ca stai pe o perna de aer si e perfect pentru un mers linistit, de cruising. Nu incerca totusi sa fortezi nota fara sa comuti suspensia pe modulul “Road” pentru a intari putin armortizoarele.

Astea ar fi punctele forte ale lui BMW K 1600 B Grand America, asta pentru ca la bordul acestei motociclete vei regasi tot felul de alte optionale care iti fac viata drumul mai placut: Hill Start Assist, faruri adaptive, monitorizare a presiunii in pneuri, sistem keyless, inchidere centralizata, proiectoare, sistem audio, etc.  Pe scurt: motocicleta pe care am avut-o noi la test le are pe toate.

Concluzia

Daca vrei sa calatoresti mult – nu cate 30 de kilometri pe zi, caci pentru naveta zilnica BMW K 1600 B Grand America e mult prea mare, daca vrei ca totul sa se desfasoare in siguranta si deplin confort, daca nu esti vitezoman si (cel mai important) daca dispui de ceva banuti, poti alege sa iti petreci viata de motociclist dornic de plimbari in tihna pe BMW K 1600 B Grand America.

Pretul unei astfel de distractii nu e deloc mic: 30.120 euro costa motocicleta pe care noi ne-am plimbat. Pentru puterea de cumparare suma este impresionanta, dar sa nu uitam ca este o motocicleta premium cu o atentie la detalii extraordinara si o calitate superioara a materialelor folosite (ai amortizoare pana si la cutiile de bagaje).

Ce nu mi-a placut? faptul ca cei de la BMW nu au rezolvat problema caldurii pe piciorul drept atunci cand alegi comenzile inaintate. Nu mi-a mai placut ca nu-i a mea si ca nu am 30.000 de euro sa imi cumpar una.

Punctul ei forte: ciclistica – o manevrabilitate iesita din comun pentru o motocicleta atat de mare si confortul dus la superlativ.

Foto: Iulia Matache

Echipament:
Casca Nolan N 100-5
Geaca Rev’it Vertex Air
Ghete Falco WTR Air

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.