Nu e pentru prima data cand calc la un curs de perfectionare moto. Am mai fost, m-a ajutat enorm si cred ca fiecare motociclist trebuie sa mearga la un astfel de curs de conducere defensiva imediat dupa ce isi ia abecedarul. De ce? Pentru ca reflexele trebuie dobandite corect si (preferabil) de la bun inceput. Pe cand mi-am pus in cap sa ma apuc de motociclit nu existau asemenea oportunitati si oricum nu mi-as fi permis. Prima motocicleta pe care am prins-o de ghidon a fost un Woshod 175cc, mai mult sarma decat motocicleta. Deci care conducere? Era o mandrie daca reuseai s-o tii pornita. Lucrurile s-au mai schimbat, iar saptamana trecuta am fost la California SuperBike School pe circuitul Motorpark si am ramas placut impresionat. In articolul asta o sa va spun de ce.

Merg pe motocicleta de cand eram pustan si am tot “furat” meserie de pe ici, de pe colo. Dupa ce am facut cunostinta pentru prima data cu o masina in trafic, la o luna dupa ce am luat permisul de A1, m-am apucat de citit pe net si de urmarit tutoriale. Mi-am dat seama ca doare. Am invatat singur unele lucruri, iar mai apoi am inceput sa cer sfaturi si sa ii intreb pe cei mai in varsta si pe cei care practicau motociclismul ca sport.  S-au scurs multi kilometri, multe motociclete si am acumulat experienta. Stiam ca stiu unele lucruri, dar niciodata nu am stat sa analizez daca le pun bine in practica. La California SuperBike School mi-am dat seama ca teoria nu-i la fel de usoara ca practica si ca degeaba stii unele lucruri daca nu poti vedea cum le aplici.

California SuperBike School a fost fondata de Keith Code, dar nu asta e important. Important este ce inveti acolo. Nu o sa te incante cu nimic ca sunt 45 de ani de activitate, iar instructorii ei au castigat peste 65 de campionate mondiale si regionale. O sa te incante modul in care acesti oameni lucreaza cu tine si ce inveti cu adevarat.

Ziua incepe cu un exercitiu simplu: un mers sinuos. Fiecare cursant are un instructor care ii corecteaza pozitia pe motociclete si il ajuta cu mici observatii. Dupa ce ne asiguram ca toata lumea stapaneste motocicleta mergem in sala de clasa unde incepe partea teoretica. Tot cursul se desfasoara dupa modelul asta: teorie apoi practica.

Nu o sa povestim acum o intreaga zi de curs (de la 7 dimineata pana la ora 18) de la California SuperBike School, ci o sa va explic care e modul lor de lucru. Sunt extrem de atenti la tot ceea ce inseamna siguranta: exista reguli clare si semnalizari cu steaguri exact ca la curse; echipamentul iti este verificat la inceputul zilei si totul se desfasoara dupa un program exact. La fiecare intrare pe circuit cineva este atent sa ai tot echipamentul inchis si casca legata. Toate normele astea de siguranta mi-au dat foarte multa incredere.

De fapt aici e toata smecheria – daca pot sa-i zic asa – faptul ca poti incerca sa te perfectionezi intr-un mediu controlat.

Dupa ce intelegi partea teoretica iesi pe circuit, iar fiecare instructor are o mana de cursanti. Exista semne distinctive pentru fiecare actiune in parte. Instructorul te ia dupa el si iti arata unde sa accelerezi, unde sa incepi virajul si cam tot ce-i de facut. Dupa ce dai cateva ture bune de circuit in care exersezi si iti insusesti ceea ce ai invatat la cursul teoretic, te intorci in paddock. Acolo instructorul te asteapta si iti explica din nou unde ai gresit, ce trebuie sa faci si cum trebuie sa faci, ba chiar iti arata pe schema circuitului care sunt virajele care iti dau batai de cap sau la care gresesti de obicei. Lucrul asta se repeta la fiecare modul.


 In ziua petrecuta la California SuperBike School  am invatat cum sa ne jucam corect cu acceleratia astfel incat sa nu debalansam motocicleta, cum sa alegem punctul din care incepem virarea si care’s trasele corecte, cum sa facem asta rapid si in siguranta, am avut un exercitiu in care am invatat cum sa ne relaxam pe motocicleta (stiu, pare ridicol, dar mi s-a parut cel mai important sa inveti sa iei virajele relaxat dar cu foarte buna precizie), apoi am invatat ce cum sa adunam toate informatiile necesare dintr-un viraj – ca o pregatire pentru cel de-al doilea nivel de instruire.

Poate ca nu pare mult, insa sunt lucruri esentiale pentru a fi in siguranta pe motocicleta si pentru a intelege cum ea functioneaza.
Iti e frica sa nu cazi cu motocicleta la curs?  Scoate-ti din minte acest lucru. Desigur, posibilitatea exista, insa ceea ce s-a repetat de la inceputul pana la finalul zilei a fost sa mergem la 75% din capacitatea noastra si din zona de confort.  Pe de alta parte, o zi la California SuperBike School nu este una in care sa incerci sa-ti bati timpii de circuit, ci una in care inveti si capeti noi reflexe si indemanari.

Pe mine m-a ajutat foarte tare. Am invatat lucruri noi (si-n teorie, si-n practica) si am reusit ceea ce era mai greu: sa corectez reflexe pe care mi le-am insusit eronat si care m-ar fi pus in pericol.

Stiu ca nu-i de ici de colo un astfel de curs, insa ceea ce inveti acolo te va scuti de unele situatii care-ti dau fiori reci. Nu il privi ca pe o cheltuiala, ci ca pe o investitie in siguranta ta!

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.