Piata maxi-scuterelor pare sa ia amploare si la noi in tara. De la cilindree mica, la scutere de-a dreptul sportive, le poti gasi pe toate. Ce te faci, insa, daca vrei sa gasesti un scuter rafinat, demn sa te poarte la camasa si un echipament moto casual, insa, in acelasi timp, sa te scape si de forja de weekend? Noi am gasit o alternativa in modelul Yamaha T-Max.

Chiar daca nu suntem la prima abatere cu acest maxi-scuter, am ramas placut surprinsi de modul in care el a evoluat. Asa l-am descoperit anul trecut: AICI.  

Povestea Yamaha T-Max este una dintre cele mai vechi de pe piata moto. Modelul a ajuns la a 6-a generatie si peste 250.000 de unitati vandute doar in Europa. A aparut in 2001 si a fost primul scuter mare si sportiv. Prin 2000, cand Yamaha lansa T-Max la Napoli, toata lumea stramba din nas la vederea acestei struto-camile. Nu era nici motocicleta, era prea sport, avea motor de 500cc… ciudat! In 2012, motorul a fost marit si ajuns la 530cc.

Modelul 2017-2018 arata, cu siguranta, bine. Nu spun eu asta, pentru ca nu ma pricep atat de bine la cuvinte pe care nu le inteleg: fashion, posh, design… O spun premiile pe care T-max le-a primit: Good Design Award (2017), If Design Award (2018), iar cel mai recent este Red Dot Award.

In 2018, Yamaha a scos la iveala si un T-Max sport, numit SX, insa noi am avut placerea – si pe buna dreptate placere – sa strabatem Bucurestiul timp de cateva zile cu varianta Deluxe, adica Yamaha T-Max DX.

Fata de modelul anterior, pare mult mai elegant, iar finisajele sunt de o calitate inalta. Materiale bune folosite la bord, iar atentia la detalii a fost unul dintre punctele pe care casa din Iwata s-a concentrat. Este un maxi-scuter elegant, insa nici pretul nu-i de ici, de colo, deci trebuie sa se reflecte in ceva.

Pe langa materialele excelente folosite, ai spatiu, foarte mult spatiu. Ai mult spatiu sub sa (iti incap doua casti jet sau un ghiozdan de laptop), ai spatii de stocare la nivelul genunchilor (cu prize la 12V). Se vede ca pe langa zona de stil si eleganta, Yamaha s-a concentrat si pe utilitatea lui T-max. Mi se pare mult mai bine realizat decat modelul cu care ne-am plimbat anul trecut. Mult mai bine stilizat si mult mai atent construit.

N-o sa va ascund ca sunt subiectiv. Nu ca-i Yamaha, dar maxi-scuterul asta mi-a placut cel mai mult din tot ce am condus pana acum.

Saua este foarte generoasa, atat pentru pilot, cat si pentru pasager. Aici as avea ceva de comentat, ca nu poate sa fie scuterul asta o intruchipare a perfectiunii: saua este destul de lata si, chiar daca nu este inalta, tot vei sustine scuterul cu varfurile picioarelor. Si pentru ca tot vorbim despre ergonomie, ghidonul nu mi s-a mai parut pus ceva mai sus fata de modelul anterior, ai suficient loc la picioare – unde mai pui ca le poti si intinde, iar saua iti ofera si suport lombar. Asta ma duce cu gandul la faptul ca Yamaha T-Max ar fi capabil si de drumuri ceva mai lungi, sau de o naveta sustinuta care sa treaca de pragul de 100 de km intr-o zi.

Faptul ca e un maxi-scuter demn sa te care distante lungi e tradat si de alte optionale pe care le gasesti la bord: parbrizul electric, care se ridica vreo 13cm, cruise control, manerele si saua incalzite si un rezervor de 15 litri cu un consum citadin de 4,5%.

Cu toate astea, farmecul Yamaha T-Max nu sta in veleitatile lui de tourer, ci in faptul ca, in ciuda gabaritului, e foarte agil. Are 213 kg, e destul de lung si de lat, insa nu stiu ce au facut japonezii cadrului din aluminiu, ca e ca o sageata. Yamaha T-Max nu si-a pierdut niciun gram din caracterul sportiv. Adora sa se incline. Pui scuterul de pe o parte pe cealalta cu o usurinta de care nu credeai ca o sa ai parte – mai ales ca pozitia nu e chiar una sport. La asta te ajuta si suspensia, parca dusa putin mai spre latura sportiva decat spre touring.

Ciclistica mi se pare, in continuare, argumentul forte al Yamaha T-Max.

Si, daca avem o bicicleta atletica, trebuie sa avem si un propulsor pe masura. 530cc, doi cilindri paraleli si putin peste 45 de cai putere. Nu asta e esentialul, ci faptul ca motorul asta livreaza puterea instantaneu. E drept ca exista doua moduri de rulare: Touring si Sport. Cine ar merge pe Touring? Diferenta dintre cele doua este foarte mare, insa, de la bun inceput, am ales modul Sport, unde distantele se scurteaza foarte repede. Nu trebuie sa te sperii ca vei pierde aderenta, pentru ca ai Traction Control care se aprinde vesel in bord atunci cand sari calul.

Yamaha T-Max pare un pachet reusit pentru un rider care stie precis ca vrea sa ajunga foarte repede la destinatie, insa are nevoie sa mai umble si in camasa prin oras.

Briz-briz-uri? Are! De parca mai conteaza asta dupa ce te dai jos de pe ea! E primul scuter care chiar mi-a pus zambetul ala tamp pe fata. Are un bord cu ecran TFT si 2 ceasuri analogice, sistem keyless care-i foarte misto, sistem de blocare a cricului central… dar cum merge…

Mi-ar fi greu sa aleg ceva ce intr-adevar nu mi-a placut. Yamaha T-max este foarte bine echilibrata, trage destul de tare cat sa nu iti doresti o crestere de cilindree, se opreste repede si se inclina dumnezeieste. Tot pachetul asta o sa te arda, insa, la buzunar. Pretul pleaca de la 11.600 de euro si poate ajunge la 13.500 pentru scuterul pe care l-am avut noi la test. In cazul asta, TREBUIE sa fie misto!

Motocicleta a fost pusa la dispozitie de Yamaha Motor prin importatorul oficial Motodynamics.

Foto: Iulia Matache – Gulia production

Echipament folosit:

Geaca Rev’it Vertex
Casca Nolan N 100-5

 

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.