Intr-un fel sau altul, gama de nakeduri capata amploare si pe piata de la noi – una dintre pietele puternic polarizate intre motocicletele sport si gama de adventure mari. In ultimii ani, din ce in ce mai multe motociclisti au simtit nevoia unei motociclete care sa le aduca puterea unei sportive, manevrabilitatea unui naked si utilitatea unei motociclete de adventure. Japonezii din Iwata au simtit pe propria piele schimbarile din piata si au creat o gama intreaga care sa corespunda noilor necesitati. Asa a luat nastere gama MT, sau Mega Torque. Poate ca nu ai nevoie de fratele mare, MT 10, insa iti surade ceva cu multa putere si cu mavevrabilitate cat cuprinde, atunci in gama MT te-ai putea orienta spre Yamaha MT 09!

Cei de la Yamaha spun ca toata gama MT este inspirata din partea intunecata a locului de unde Soarele rasare. Noi spunem ca Yamaha MT 09 vine cu o atitudine de hyper-naked si cu un design futurist. Desprinsa parca din ochii unui cyborg, Yamaha MT 09 iti arata lumea prin ochii unor faruri LED (si stopul indeamna la aceeasi agresivitate tot prin tehnologie LED) si te ajuta sa o simti printr-o sumedenie de sisteme menite sa-ti salveze pielea la nevoie.

Yamaha MT 09, trecand de zona designului, te lasa sa intelegi ca este o motocicleta compacta si agila. Saua se termina cu mult inainte rotii spate, pozitia la ghidon este dreapta, saua este ceva mai joasa – la 820 mm, iar ghidonul este sus si lat – instinctiv pentru o pozitie de condus agresiva, iar motocicleta asta chiar e agresiva. Nu stiu ce au facut cadrului, insa motocicleta este foarte manevrabila si iti da senatia ca e usoara. Nu doar in mers, acolo unde masele sunt echilibrate la aproape toate noile modele, ci si pe loc, Yamaha MT 09 pare incredibil de usoara. Ai senzatia ca au pus un motor de 900cc pe un cadru de 500cc.

Fata de primul MT 09, varianta pe care noi am calarit-o, are prize de aer mai mari, insa nu simti dichisurile astea atunci cand ghidonezi. Cand rulezi pe Yamaha MT 09 simti ca te bucuri de agilitate si de multa putere, care pleaca de jos si e livrata liniar, foarte liniar. 

Partea interesanta este atunci cand motocicleta porneste, iar tricilindrul de 850cc nu te anunta cam ce zace sub rezervor. Te urci, bagi in viteza, pleci si pe drum iti dai seama ca vitezele se schimba tare usor, pentru ca Yamaha MT 09 are slippery clutch si quick shifter. Daca ma intrebi pe mine, astea-s mofturi comerciale pentru ca nu ai nevoie de ele pe strada – si acum 10 ani treceam in trepta superioara fara sa avem 10 sisteme care sa ne inlesneasca asta, dar fie! Lucrurile astea sunt utile pe circuit, pentru ca abia aici vine partea frumoasa a Yamaha MT 09. E un naked puternic care incearca sa te imbie la un mers agresiv. E adevarat ca poti sa mergi cu ea in fiecare dimineata la birou, insa la fel de bine poti sa incerci un track day in weekend. Te vei bucura de ambele experiente pentru ca mi s-a parut ca se conduce foarte usor.

Poate ca toata manevrabilitatea asta se trage atat din echilibrarea maselor, dar si din suspensie. Pe fata ai o furca Kayaba de 41mm care isi face bine treaba si e reglabila. Aici as avea ceva de comentat. Furca asta inversata iti da senzatia uneori ca e prea mica pentru herghelia pe care o ai sub tine. Pe virajele luate in plin gaz, motocicleta tinde sa ridice fata si ghidonul iti va juca in palme. Nu e cazul sa te sperii, pentru ca Yamaha MT 09 isi tine trasa. Asta in cazul unui experimentat, dar ce te faci daca huliganul japonez ajunge in mainile unui incepator. Nu recomandam!

Ca ochelarist imi place ca MT 09 nu vibreaza, insa atentia la astfel de detalii a inceput sa devina o caracteristica a casei din Iwata in ultima perioada.

Ai 115 cai pe care ii poti folosi in voie, insa tricilindrul se tureaza extrem de usor si nici nu iti dai seama cand vei devansa tot traficul. Mi s-a parut mult mai violenta decat surata mai mare, Yamaha MT 10. Motorul este mult mai vioi, mult mai zglobiu, iar cutia este ceva mai scurta si mai demna de demaraj decat cea de pe Tracer 900.

La fel ca la celelalte motociclete din paletarul Yamaha ai 3 moduri de rulare: A, B si Standard. Puterea nu se schimba, insa motocicleta o va livra diferit. Daca ai de cand sa o testezi, incepe cu modul B, el corespunde unui rulaj pe ploaie – te va lasa sa gresesti si sa te obisnuiesti cu bicicleta usoara si motorul violent al lui MT 09.  Eu m-am inteles cel mai bine cu modul standard. In modul A, prin oras, motocicleta raspunde prea brusc la acceleratie, iar atunci cand te bagi printre masini e posibil sa te trezesti mult prea aproape de soferul din fata ta.

In mod cert, Yamaha MT 09 ar fi avut nevoie de TCS. Controlul tractiunii are si el 2 module, primul fiind cel mai permisiv si poate fi dezactivat pentru adevaratii maestrii, sau forjatori ocazionali. Motocicleta e usoara pentru un hyper-naked si cred ca am mai scris asta de cateva ori. 193 de kilograme cu tot cu cei 14 litri de benzina si aproape 3.5 de ulei. Tocmai din pricina asta zic ca Yamaha MT 09 nu ar trebui sa ajunga pe mainile unui incepator. Trage puternic si de jos, motorul descarca violent, iar ciclistica iti permite sa te inclini foarte mult. 

Franele de 298mm pe fata si 245mm pe spate, ajutate de un ABS performant te imping la un pilotaj sportiv. Iti dai senzatia ca poti frana tarziu si ca totul e sub control.

Concluzia

Yamaha MT 09 este un hyper-naked pentru cei care nu vor doar o plimbare linistita. Devoreaza viraje, dracusorul de pe umar iti sopteste mereu: “wheelie!”, iar permisul poate oricand sa ramana la domnul cu chipiu alb. D-aia spun ca Yamaha MT 09 se adreseaza forjatorilor trecuti de-o etate kilometrica. 

Motocicleta a fost pusa la dispozitie pentru test de Yamaha Motor prin importatorul oficial Motodynamics.

Foto: Razvan Podgornai

Echipament
Casca: Shark OpenLine de la Motodynamics
Geaca: Rev’it Vertex Air de la MotorTeam (www.motorteam.ro)
Ghete: Falco Jackal Air de la Asfalt-Uscat.ro (https://www.asfalt-uscat.ro/urban/ghe…)

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.