Am inceput sa cautam cu multa seriozitate variante bune pentru a scapa de statul la coada in oras. Cu masina e clar ca nu e rentabil, cu o motocicleta mare nu se schimba prea multe coordonate, asa ca am incercat AICI sa traversam Bucurestiul cu un scuter. Dar ce te faci daca nu ai permis cat. A? Nevoile tale ramai aceleasi, nu? Unica solutie vine in acest caz din curtea italienilor de la Piaggio. Modelul MP3 se poate conduce cu B-ul. E incadrat drept triciclu si are o pedala de frana in podea. Asta nu inseamna ca trebuie sa te lasi pacalit: Piaggio MP3 se coduce la fel ca un maxiscuter.

Am facut o scurta plimbare dupa serviciu in showroom-ul celor de la The Bike Hub pentru ca stiam ca povestea Piaggio MP3 nu e chiar noua. Prima data ciudatenia asta cu 3 roti a aparut in 2006 si a starnit multe valuri. Nici acum apele nu sunt calme intre motociclisti in ceea ce o priveste, iar numele de MP3 nu vine nicidecum de la muzica, ci de la  Moto Piaggio a 3 ruote – exact, motocicleta Piaggio cu 3 roti, asa se traduce.

Anul acesta Piaggio MP3 a fost imbunatatit, insa marele sau avantaj este ca poate fi condus cu permis de masina!

Noi am incalecat, cu ceva emotii ce e drept, pe varianta mare, cea de 500 a lui Piaggio MP3, insa pe modelul sport. Asta pentru ca la clasa de jumatate de litru avem mai multe variante: normal, sport, business. Aveam sa gasim un vehicul pentru care piata de la noi (parerea mea) nu este inca pregatita. 

Hai sa incepem cu inceputul. Piaggio MP3 a fost redesenat. Chiar daca este cel mai bine vandut scuter cu trei roti, pana de curand chiar si singurul intr-o productie atat de serioasa, MP3 vine cu un design nou, redesenat si o parte frontala total noua. Asta include si un parbriz ceva mai mare care iti deflecteaza vantul si peste maini. Nu mi se pare ca arata rau, din contra! Italienii au fost tot timpul adevarati maestrii ai designului. Faptul ca e mai lat decat o motocicleta normala iti aduce si avantaje si minusuri, insa cel mai mare este ca esti vizibil in trafic si ai destul lor sa te strecori.

Ce mai e nou pe Piaggio MP3? Saua este noua – cu un spatar foarte simpatic pentru pasager, iar italienii se lauda ca triunghiul ghidon-sa-podea este unul perfect. Ce e drept, nu stiu daca din aceasta cauza, sau multumita celor doua roti pe fata, Piaggio MP3 te lasa sa crezi ca poti sa stai pe el in echilibru o vesnicie – asta fara sa blochezi trenul fata. E drept ca este o pozitie foarte buna pentru naveta de zi cu zi.

Mergand mai departe cu prezentarea: bordul e ca unul de masina. Gasesti doua ceasuri analogice si un display digital pe care poti urmari tot felul de informatii. Personal nu ma incanta neaparat multitudinea de LED-uri de la bord, ci utilizatea scuterului. Si ca tot veni foarba de utilitate, sub sa iti incap doua casti sau un ghiozdan de laptop. Daca ramanem in zona imbinarii utilului cu placutul, mi-a placut ca in zona genunchilor ai niste buretei, o zona tampion, sa nu pleci acasa cu vanatai in genunchi ca te va judeca gresit toata familia. Bineinteles ca ai si un port USB unde sa-ti incarci diverse gadgeturi.

Scuterul de care noi ne-am bucurat e propulsat de un monocilindru de 500, cu 4 valve. Bineinteles, injectie si racire pe lichid. Cumva italienii au sporit puterea cu 14% si au ajuns la putin peste 44 de cai. Vei pleca primul de la semafor indiferent de cine e langa tine. Monocilindrul cu iz de spaghetti si prosciuto trage foarte voios. Este posibil ca asta sa se datoreze moturului nou al celor de la Piaggio: HPE. Asta s-ar traduce in High Performance Engine. Hai ca nu e greu.

Piaggio MP3 vine cu un ABS foarte bine reglat pe discurile de 258 pe fata, dar si cu ASR. Ce este el? Acceleration Slip Regulation. Pe romaneste, este un sistem care nu lasa roata spate sa derapeze. Poate fi destul de util atunci cand rulezi pe ud. Daca nu iti place, il poti decupla, insa nu prea simti ca te incurca atat de tare.

Pentru ca noi am calarit varianta sport, trebuie spus ca ea vine cu amortizoare Kayaba cu gaz si cu discuri dantelate pe fata.

De mers, merge bine. Nu ai vibratii foarte mari. Trebuie sa te obisnuiesti cu specificul sistemului italian. Rotile fata se blocheaza, iar Piaggio MP3 ramane fara cric lateral. Trebuie sa fii foarte atent sa opresti scuterul in pozitie dreapta pentru ca la o accelerare de peste 2000 rpm, ele se vor debloca si risti ca scuterul sa plece cu tine intr-o parte sau alta. Daca toata lumea se bucura de faptul ca MP3 te scuteste de imensul efort de a pune picioarele jos la semafor, recomandarea mea ar fi sa va bazati pe sistemul de blocare doar atunci cand parcati, nu si cand sunteti opriti in trafic.

Si pentru ca a venit vorba de parcare. Grija mare! Piaggio MP3 ramane de fiecare data pe rotile lui, asa ca trebuie musai sa tragi frana de parcare pe care o gasesti pe mijlocul consolei centrale.Daca nu faci asta este foarte posibil ca scuterul sa capete personalitate si sa-si gaseasca drumul lui spre casa, sau spre mijlocul drumului punandu-te sa dai RCA-ul vecinilor.

Cum se simte atunci cand il conduci?

La inceput este foarte aparte, mai ales daca esti obisnuit cu o motocielta clasica. Toata partea frontala schimba directia ceva mai greu, insa te obisnuiesti repede si incepi sa prinzi curaj. Apoi te poti inclina in voie si cu mult sarg. Piaggio MP3 iti da o senzatie de stabilitate. 

Stai bine la ghidon, parbrizul isi face treaba, iar benzina se scurte greu din rezervorul de 12 litri. Ai un consum ce sare cu putin de 4%, dar treci cu brio de limita de 250 de kilometri. 

Scuterul pare sa atenueze fara mari probleme denivelarile noastre citadine si inghite fara prea multe nazuri gropile de pe strazile Bucurestilor.
Bun, n-or fi toate chiar lapte si miere. Trebuie sa existe si ceva care ne-a dat inapoi. In ciuda mult-laudatului ABS, Piaggio MP3 franeaza greu. Te-as astepta sa se opreasca mai repede, dar nu o face. Pai, mai Piaggio, daca tot ai pus un motor sprinten, care ajunge repede la viteze mari, te-ai laudat cu discuri dantelate, nu puteai sa le si eficientizezi?  Daca mergi cu capul pe umeri totul e ok. Daca incerci sa o faci pe viteazul s-ar putea sa ai parte de morcovi fara sa te duci la aprozar. Oricum va fi, pedala de frana din podea te va ajuta sa actionezi toate cele trei roti. Apasa pe ea cu blandete daca nu vrei sa vezi bordul de foarte aproape!

Concluzia?

Piaggio MP3 este un utilitar pur-sange. Pe langa faptul ca e triciclu si il poti conduce cu permis cat. B, are loc de depozitare suficient, consum mic si e gandit pentru zona metropolitana. De ce nu pentru oras? Pentru ca e destul de lat, insa nu aici sunt dezavantajele acestui agregat.

Marele lui dezavantaj e in faptul ca piata din Romania nu e pregatita pentru asa ceva. Inca nu avem cultura mersului pe scuter prin oras, inca nu avem o infrastructura atat de dezvoltata precum cea a italienilor ca sa avem parte de sosele ocolitoare si drumuri express care sa iti faca viata mai usoara si sa te plimbe pe langa orase.

Si atunci cui as recomanda Piaggio MP3?

Mi se pare o motocicleta perfecta pentru autoritati. Da! Are toate ingredientele necesare pentru a fi un vehicul perfect pentru politia din orase si de ce nu pentru SMURD! E usor si rapid de parcat, are autonomie mare, e polivalent, are mult spatiu de stocare si unde mai pui ca Piaggio chiar poate fabrica astfel de modele.

Nu stiu daca sunt factori decidenti care citesc aceasta revista on-line, dar daca sunt… Domnilor, n-ar strica sa va urcati pret de cativa metri pe un Piaggio MP3!

Foto: Razvan Podgornai

Scuterul a fost oferit la test de catre The Bike Hub – importator oficial in Romania

Echipament folosit:
Casca: Shark OpenLine de la Motodynamics
Geaca: Rev’it Vertex Air de la MotorTeam 

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.