Nu suntem la prima “abatere” in şaua unui SuperTenere. Am facut cunoştinţă anul trecut cu un model ceva mai vechi si, in ciuda minusurilor, ne-a placut. Da, da, scrie AICI. Trebuie sa recunosc de la bun inceput ca voi scrie un alt articol subiectiv… până la urma toate-s asa, dar acum avem de-a face cu o motocicleta care mi-a surâs si un pic de iz de Raid. Din combinatia asta a iesit o Yamaha XT1200ZE SuperTenere Raid Edition.

Mai trebuie sa amintim de mostenirea pe care o are Yamaha SuperTenere? Este, practic, una dintre motocicletele care au adus sarea si piperul in vechiul raliu Dakar, alaturi de alte motociclete devenite iconice precum Honda Africa Twin. Dar mai are oare  Yamaha XT1200ZE SuperTenere Raid Edition acea reteta care sa te duca pe drumul beduinilor? Japonezii din Iwata sunt de parere ca motocicleta asta te poate duce chiar oriunde, indiferent de meridian.

Si daca tot asa ti-i vorba, noi am incercat sa batem drumurile Dobrogei intr-un weekend in care toata lumea anunta ploi. Zona asta a tarii noastre este pur si simplu fascinanta. Vei deveni dependent de mirosul de iarbă, spice si baltă, de serpii mici, de broastele care orăcăie. Alături de Marius am purces pe drumurile vechi si nebătute ale Dobrogei: asfalt ca în palmă, drumuri pline de gropi, drumuri care n-au văzut vreodată asfaltul, sau pur şi simplu poteci de nisip printre ierburi înalte. Toate au fost mediu propice pentru a testa Yamaha SuperTenere Raid Edition.

Motocicleta nu era o noutate absoluta pentru mine, insa editia Raid vine cu mici briz-briz-uri menite să îţi facă viaţa mai uşoara… şi motocicleta. Avem spaţiu generos pentru bagaje. Două cutii laterale metalice, ambele adunând 74 de litri în care să-ţi iei ce ai nevoie. Carenele laterale sunt din fibră de carbon de această dată – par straşnice (şi sunt) şi uşoare. Cu toate astea, motocicleta este vădit masivă. Ai un rezervor metalic de 23 de litri – si un consum mediu de 6% – şi motocileta este destul de lata, chiar dacă şaua are 2 poziţii – 845 şi 870 mm, chiar şi pe cea joasă, tot vei simti o oarecare neplăcere în zona inghinală, mai ales după ceva timp petrecut călare şi drumuri care necesită o strângere temeinică a muşchilor moi ai motociclistului. Asta nu m-a deranjat totuşi atât de tare şi am găsit confortul acestei poziţii prin faptul că şaua dublă nu are cusături, deci nu te apasă nimic în zona în care nici Soarele nu bate, ca să îţi creeze neplăceri la drum întins.

Ghidonul e destul de sus şi destul de înalt, cât să nu simţi nevoia sa te bâţâi foarte mult pe motocicletă. În toată acestă combinaţie ergonomică, scăriţele metalice de enduro (chiar dacă au protecţia de cauciuc pe ele, se scoate foarte uşor) te ajută să ai o poziţie “în picioare” foarte naturală pe Yamaha SuperTenere Raid Edition şi parcă te şi vezi dând gaz pe dune, in ciuda celor 265 de kg la plin şi a faptului că încă nu ai plecat din parcare.

Nu ştiu dacă evacuarea modelului Raid a fost modificată, însă mi s-a părut ceva mai guturală şi mai gălăgioasă decât cea a modelului simplu, însă într-un mod care nu te va deranja atunci când te întinzi la drum. Dacă tot am pomenit despre motor, este acelaşi 1199cc care dezvoltă 112 cai putere, insă cifrele nu spun mare lucru. Ceea ce unii ar considera un dezavantaj, a fost condimentul care pe mine m-a făcut să aleg Yamaha SuperTenere Raid Edition. Motorul livrează foarte brusc, este brutal de-a dreptul, indiferent de treaptă şi de viteza la care te afli. Dacă pe alte motociclete din aceasta gamă, tehnologia a adus o imblânzire a unui motor mare, astfel încât nimeni nu se mai sperie de o cilindree altă dată impresionantă, Yamaha SuperTenere Raid Edition ne aduce o setare a propulsorului pentru cei care au ceva kilometri in ghidon. Nu tremură, nu tuşeşte, chiar dacă te încăpăţânezi să-i dai gaz în ture joase. Propulsorul este elastic şi potent. 

Că tot veni vorba, Yamaha SuperTenere Raid Edition are şi moduri de rulare. Un sistem imbunătăţit Yamaha D-Mode, se laudă inginerii casei din Iwata. Modul T – Town e ceva mai moale, mai soft, un ritm de mers ceva mai relaxat, însă nu vă lasaţi păcăliţi pentru că poate. Totuşi parcă motorul este mai puţin solicitant la viteze mici, iar răspunsul la accelerare este ceva mai domol, mai iertător. Al doilea mod este S – Sport. Aici lucrurile de schimbă radical, iar motocicleta răspunde voioasă la fiecare rotire de manşon. Motorul descarcă foarte rapid şi cu forţă şi indiferent de viteză sau treaptă, la o accelerare cu sete, furca va tinde să se decomprime, iar bordul îţi va arata că poate să se ridice.

Pentru că Yamaha SuperTenere Raid Edition este o motocicleta de touring, touşi, nu putea lipsi de la bord cruise-controlul, atât de binevenit pentru riderul aventurieri, dar puturos care zace în fiecare dintre noi.

Degeaba ai motor si sunet daca nu ai şi o bicicleta care să te ajute. Aici Yamaha SuperTenere Raid Edition vine cu un mare minus. Ce s-o mai dăm cotită… actualul SuperTenere este deja depăşit moral. Concurenţa a îmbunătăţit repartiţia maselor, iar SuperTenere a ramas o motocicletă grea, mult încărcată pe faţă. Se simte destul de greoaie, chiar şi în momentul în care pleci de pe loc, dar mai ales atunci când începi să alegi potecile pline de iarbă şi nisip.

Bine, la nisip te ajuta controlul tracţiunii – TCS – pe două niveluri, dar nu-ţi ridică motocicleta pe braţe.  Cu toate aceste minusuri, cu tot cadrul tubular din fier şi o inechitate a maselor, Yamaha SuperTenere Raid Edition mi-a pus zâmbetul pe faţă mai ales în off-road. E adevarat, ca nu e floare la ureche. E adevărat că depui ceva efort şi te lupţi cu motocicleta atunci când intri pe pietre şi nisip, însă SuperTenere Raid Edition îţi pune un zâmbet larg pe faţă atunci când vezi că izbuteşti şi îţi dă senzaţia că poate, îţi dă senzaţia că e gândită să incaseze drumuri, gropi şi grohotiş la viteze mari! 

Nici pe asfalt nu se opune foarte tare, chiar dacă nu te strofoci foarte mult cu setările suspensiei active. Pur si simplu trebuie să te incadrezi corect pe viraj, sa culci motocicleta şi concomitent să tragi elegant dar ferm de gaz, iar arcul de cerc al curbei se va desena de la sine. 

Yamaha SuperTenere Raid Edition îţi spune că te poţi juca la suspensie in funcţie de nevoi: un pasager, un pasager şi ceva bagaj şi tot aşa… cum toţi producătorii o fac acum, dar mie nu mi s-a părut că e chiar nevoie. Puteţi să-mi spuneţi că-s prea invechit şi old-school şi dacă tot nu umblu la setările astea cu atâta curiozitate… de ce să nu-mi iau un SuperTenere 750 din ’88? Pentru că cel din ’88 chiar ar fi depăşit moral şi pentru gusturile mele. Yamaha anunţă că de la butonul de la ghidon care îţi presetează suspensia, pot fi activate 84 de setări diferite şi SuperTenere Raid Edition se adaptează la orice fel de drum. Nu am numărat până la 84 că nu am atâtea degete, dar sigur se adaptează la orice.

Frânarea se ridică la nivelul aşteptărilor. Pe faţă: discuri flotante de 310mm şi pe spate un singur disc de 282mm şi e suficent, mai ales că există un sistem de frână combinat.

De ce SuperTenere Raid Edition şi nu un SuperTenere simplu? Pe lângă cutiile laterale metalice foarte straşnice, echiparea Raid include un parbriz înalt şi deflectorare – care chiar îşi fac simţită prezenţa, iar pilotul (la 1.80m şi 90 kg, deci mai mult lat decât înalt) nu simte prea mult vânt la nivelul torsului. Tot în echiparea Raid, SuperTenere vine cu 4 lampi faţă, pe langâ faruri avem şi două lupte, proiectoare, unii le-ar spune faruri de ceaţă… sunt ceva care fac din noapte zi şi determina toţi şoferii să îţi umple frigiderul. Asta până te prinzi că le poţi lăsa puţin mai jos. Ce nu mi-a plăcut la proiectoarele cu pricina este butonul de pe ghidon: simplu, cu un LED pe care abia-l zăreşti ziua şi cu un colier simplu, prea simplu, măi Yamaha… un buton integrat pe undeva ar fi mers de minune!

Concluzia:

Yamaha SuperTenere Raid Edition nu este decât o versiune accesorizată a, de acum, bătrânului SuperTenere. Chiar dacă propune tehnologii pe care le au şi alţi producători: suspensie activă, moduri de rulare, le prezintă sub o formă imbătrânită pe un bord monocrom pe care îl ştim parcă de prea multă vreme.
Da, SuperTenere Raid Edition pare acel bătrânel pe care nimeni nu-l creditează, însă reuşeşte să-i lase pe toţi cu gura cascată in momentul în care intră in joc. Doar că motociclismul este o afacere, iar toate aceste detalii contează pentru cifra de vânzări.

Pentru mine, SuperTenere Raid Edition rămâne o motocicleta robustă, o motocicleta pe care eu aş pleca să descoper lumea. Îţi dă senzaţia că nu te va lasa în drum indiferent de suprafaţa pe care alegi să rulezi. Cu toate acestea, preţul de 18.000 euro este mi se pare destul de piperat pentru locul pe care super-tourerul japonez îl ocupă în piaţă. 

Totuşi, eu am gusturi mai îmbătrânite şi mă gândesc serios la o Yamaha SuperTenere Raid Edition. Am inceput să caut nişte rute, motocicleta o sa vină sigur după mine!

Motocicleta a fost oferita la test de MotoDynamics, importator oficial Yamaha Motor.
Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.