Din cand in cand lumea moto scoate cate-o motocicleta pe care o admiri mult in poze si cand iti apare in fata… te uiti la ea ca vitelul adult la o poarta necunoscuta. Mie asa mi s-a intamplat cu Yamaha Niken. De ceva vreme am inceput sa nu ma entuziasmez atat de tare, insa cand am ajuns in Poiana Brasov la Niken Tour si am privit motocicleta am fost precum badea Ion la Zoo: Ma, vaca nu-i, cal nu-i, porc nu-i. Acest animal nu exista!  Se vede treaba ca m-am inselat. Am petrecut doua zile in saua unei motociclete care va schimba complet industria. Numele ei de la parinti: Yamaha Niken.

Am plecat spre Poiana Brasov sambata, cu noaptea in cap si pe o ploaie de nu-ti venea sa scoti nici cainele afara. Sunt motociclist, deci m-am echipat: la volan, pantaloni scurti, un hanorac, o cafea mare (stiati ca e ilegal sa te trezesti la 5 dimineata? Nu e!? Ar trebui sa fie!) Bine ca aveam tot portbagajul plin de echipament pentru ca in Poiana Brasov, Niken Tour a inceput cu ploaie si 7 grade in termometre. Dupa ce au iesit motocicletele din camionul Niken (cred ca acel camion merita o poveste separata), parca s-a mai imbunat si vremea. Ia stai asa, articolul asta nu trebuia sa fie despre Yamaha Niken?

N-am plecat chiar asa de incantat: bleach, doua roti pe fata, se misca greu, stai sa vezi ce te lupti cu ea pe viraje. Dupa prima tura, pe ploaia aia marunta si gradele alea putine, mi-am dat seama ca m-am inselat groaznic. 

Yamaha Niken propune o tehnologie noua, speficica celor din Iwata: Leaning Multi Wheel. Cred ca trebuie sa faci facultatea, cel putin in cazul meu, ca sa intelegi exact cum functioneaza toata partea fata a Yamaha Niken. Avem un ansamblu intreg sub ghidon care face ca fiecare roata sa se miste independent. Avem doua furci: una este directoare, cealalta iti preia socurile si iti accepta setarile. Ar lua foarte mult sa explicam, in scris, exact cum functioneaza toata jucaria, asa ca va las un scurt video mai jos.

Pe scurt si de la ghidon, sistemul Leaning Multi Wheel este inspirat din.. schi. Conceptul de “carving” le-a dat celor de la Yamaha oportunitatea sa schimbe modul in care motocicleta vireaza. In practica, dupa ce in primele doua, trei viraja nu te vei increde in Yamaha Niken si le vei lua temator, o sa ti se para chiar ciudat, vei descoperi ca motocicleta iti confera foarte multa siguranta. 

Spun “motocicleta” pentru ca este motocicleta.Gratie ecartamentului se conduce exclusiv cu categoria A si zau ca nu e pentru incepatori. Pe viraje se inclina mult mai repede decat crezi, practic este locul ei preferat de joaca. La fel ca si pe schiuri, Yamaha Niken tot la munte te duce: la drumuri virajate. Marele avantaj al acestui sistem este ca poti sa te concentrezi mai mult pe forja, pe viraje, pe trase, decat pe faptul ca sunt mici imperfectiuni in asfalt, ca e posibil sa prinzi cateva fire de praf…  Cele doua roti din fata stau efectiv lipite de asfalt, indiferent de ce ai face. Yamaha Niken este o motocicleta cu care poti forta linistit nota. Nu vei pierde fata.

Totusi, Niken nu pare o motocicleta cu care sa vrei sa mergi la circuit. Schimba uimitor de repede greutatea de pe o parte pe cealalta si nu ai nevoie de efort ca sa faci schimbarile de directie. Din momentul in care te urci in sa si treci de manevrele de pe loc, Yamaha Niken nu iti mai lasa impresia ca ar avea trei roti, ci doar ca iti ofera siguranta.

Despre asta este vorba in conceptul acestei motociclete. Este o motocicleta sport-touring, spun japonezii. Eu spun ca este o motocicleta de forja ocazionala. Nu m-as vedea in fiecare zi in traficul din oras – desigur, se poate achita si de asta, insa o vad drept o motocicleta destinata unui rider experimentat care prefera sa faca escapade de 3-4 ore pe drumuri virajate. 

Cadrul motocicletei este mixt: jumatate tubular – in partea frontala si apoi bascula este din aluminiu – si mai lunga cu 10mm decat cea a sport-tourerului clasic Yamaha Tracer.  Asta inseamna ca tot ansamblul este menit sa suporte toate situatiile pe care le gasesti pe un drum public. Totodata, iti va transmite un comportament foarte stabil atunci cand rulezi.

Despre motor nu mai sunt chiar atat de multe de spus. Propulsorul tricilindric de 900cc, si 115 cai pe care il stim deja si si-a dovedit fiabilitatea si eficacitatea de atatea ori. Stim deja ca nu vibreaza, e destul de brutal si elastic.
In plus, la bordul Yamaha Niken avem 3 module de rulare. De aceasta data nu mai avem parte de modul A, B, ci de modurile 1, 2 si 3. In ordine ascendenta, modul 3 este echivalentul unui “Rain”, iar pe modul 1 motocicleta descarca destul de brutal. Totusi, aceste moduri nu altereaza cu nimic puterea de 115 cai, ci doar schimba modul de livrare a hergheliei. 

Am parte si de TCS (controlul tractiunii) in 3 niveluri: 2- cel mai intruziv, 1 si dezactivat. Chiar daca mergi tare, insa adopti un stil cursiv si liniar, nu o sa simti interventia lui.

De stat stai comod pe motocicleta. Pozitia e dreapta, ghidonul e lat, iar designul iti lasa impresia ca iei taurul de coarne. Yamaha Niken este destul de lata in zona frontala – asta inseamna ca nici prea mult vant nu-ti gadila genunchii. 

Concluzia

As indrazni sa spun ca Yamaha Niken va revolutiona industria moto. Vom trece cu totii de o prima impresia e unei motociclete greoaie, pentru ca din momentul in care te vei pune in miscare, vei descoperi un nou mod de a pilota. In mod cert nu este o motocicleta pentru incepatori, ci pentru cei experimentati care stiu exact ce vor. 

Nu stiu daca numele de “Niken” – provenit de la stilul de lupta cu 2 sabii al samurailor – iti va taia rasuflarea, insa stiu sigur ca te va face sa tai curbele mult mai usor si mai rapid decat atunci cand esti pe schiuri si incerci un carving…

Asadar, Viva la revolucion!

Fotografiile au fost facute in cadrul Yamaha Niken Tour. Maestrul fotograf este colegul nostru Razvan Podgornai , iar la ghidon se afla Marius Bacila de la MotoBikes , iar alaturi de noi a fost si Adrian Cobzasu de la revista MotorXpert (da, stim, “concurenta”, dar ne-am gandit ca pentru Yamaha Niken o putem pune de-un oligopol temporar) 

Ride Safe!

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.