In orasele mari traficul iti da de fiecare data batai de cap. In Bucuresti, cel putin, pierzi jumatate de zi doar ca sa ajungi dintr-un loc in altul. E clar deja ca masina nu e o solutie. Transportul in comun e defectuos si tu ai nevoie sa te misti repede. Ai putea face asta si cu motocicleta, insa trebuie sa cari in spate ghiozdanul cu laptop, apoi ramai cu casca in brate, deci care ar fi solutia? De ce nu un scuter, unul de cilindree mai mare. Noi am gasit o solutie eficienta in Yamaha Xmax 300

As alege oricand un scuter pentru traficul urban si o sa iti explic si de ce. E util: ai costuri mici de intretinere (anvelope mai ieftine, ulei putin, consum mic), ai o sumedenie de locuri de depozitare, ai parte de o deplasare comoda.  Ce poti sa vrei mai mult prin oras? Cred ca mai ieftina decat un scuter ar putea fi doar trotineta.

Am ales sa petrecem cateva zile in trafic cu Yamaha Xmax 300. Un scuter zvelt, cu roti ceva mai maricele si care nu pare absolut deloc greu. 

Despre design nu pot spune decat ca mi se pare futurist. Linii drepte, faruri LED si… premii IF Design pentru acest carenaj. Insa de fiecare data treaba asta cu look-ul tine de placerile fiecaruia. Si daca ar fi sa discutam despre asta, mi se pare ca toata treaba este inspirata din fratele mai mare, Tmax, insa mi se pare reusita treaba. Mi-au placut farurile duble cu LED, la fel si stopurile.  Mi s-a parut foarte tare cum inginerii japonezi aureusit sa creeze foarte mult spatiu de depozitare dintr-un scuter nu chiar atat de mare.

Trebuie sa va spunem ca scuterul pe care il vedeti in imagini nu este un Xmax model 2018, ci fratele mai batranel cu un an.

Motorul lui Yamaha Xmax 300 se bucura de tehnologie BlueCore. Vorbim despre un 4 timpi cu 4 supape pe singurul cilindru existent. Motorul este racit cu lichid  si foloseste un cilindru DiASil – adica are un racitor de piston cu jet de ulei – asta s-ar traduce intr-o fiabilitate marita. Intre noi fie vorba, Yamaha Xmax are deja o traditie intre motoarele care nu te duc prea des la service – este totusi un motor 292cc si vei incerca sa ajungi repede la viteze de peste 100km/h.

Cei de la Yamaha se lauda cu un cadru nou-nout, cu o furca telescopica si amortizoare spate duble, insa cum se simt ele in uzul de zi cu zi o sa incercam sa va povestim in articol.

De cand te urci pe Yamaha Xmax 300 iti dai seama ca e un scuter de oras – nu-i nici mare, nu-i nici mic. Spre exemplu, imi era cumva nenatural sa stau cu picioarele intinse, avand aproape 1.80 si o greutate considerabila. M-a bucurat foarte tare sistemul keyless. Tii telecomanda in buzunar, invarti de contactul care seamana cu un robinet si toata treaba e simpla.  Partea laudabila la toata ergonomia este ca ghidonul este reglabil mecanic: faci, desfaci, il asezi, apoi desfaci si faci inapoi.

Pozitia este una neutra pentru un scuter. Nu m-a dat pe spate, dar nici nu m-a deranjat. Parbrizul este reglabil mecanic, ceea ce e foarte bine. Saua este generoasa, comoda, moale – atat pentru pilot, cat si pentru pasager. E un scuter care ii poate cara pe amandoi prin oras fara mari probleme. Unde mai pui ca in spatiul de depozitare de sub sa incap 2 casti, sau un ghiozdan mare si unul cat de cat incapator. In mod evident este un scuter cu un puternic caracter util, practic.

Pornesti si pleci. Motorul nu este zgomotos, insa destul de vioi pentru cei 27 de cai putere pe care-i poarta. Repriza de accelerare este una foarte buna. intr- jungla de trafic, precum cea din Bucuresti, nu simti nevoia de mai mult.

In ciuda celor 179 de kilograme, Yamaha Xmax 300 se simte destul de usoara. Nu stiu ce au facut constructorii din Iwata scuterului si cum s-au jucat la dispunerea maselor, insa pare foarte usor, se ridica usor pe cricul central, e foarte manevrabil.  La partea de manevrabilitate te ajuta si rotile mari pentru un scuter. De 15′ pe fata si 14′ pe spate si probabil si furca telescopica imprumutata de la motocicletele Yamaha

Daca tot am ajuns la trenul de rulare si furca trebuie sa amintim si de suspensie. Chiar daca motocicleta mi s-a parut un tot unitar foarte prietenos, mi-as fi dorit o suspensie ceva mai progresiva. Te ajuta faptul ca e rigida atunci cand vrei sa iei virajele ceva mai agresiv – scuterul se inclina uimitor de usor si de repede – insa pe gropile si decopertarile de pe drumurile Bucurestiului simti cum iti pleaca usor cate-o piatra de la rinichi. Ce nu mi-a mai placut: dispunerea amortizoarelor spate. Foarte la vedere si asta iti lasa un gand  de vehicul mai ieftin… ce bine ca nu le vad cand stau la ghidon.

De mers merge excelent, insa cum se opreste? Avem un disc de 267mm pe fata si unul de 245mm pe spate care isi fac treaba foarte bine. Nu va frana ca o motocicleta premium, insa vor frana corect.

Yamaha Xmax 300 iti propune si sisteme de siguranta. Pe langa standardul ABS, scuterul nipon are la bord si un sistem de control al tractiunii: TCS. Nu v-as putea spune cu exactitate cat de intruziv este pentru ca ne-am imprietenit repede si relatia noastra a fost una cursiva. In general sunt genul de pilot care isi ia masurile de siguranta necesare pentru a nu ajunge la mila sistemelor de pe agregat. Dar e bun de avut in situatii limita.

M-am impacat foarte bine cu spatiile mari de depozitare de sub sa, dar si cu cele de pe bord. Unul care iti ofera o priza de 12V si unul care iti ofera… inca un spatiu de depozitare! 

De obicei nu ma pasioneaza bordul si modul in care el arata. Personal, consider ca nu iti vei cumpara o motocicleta sau un scuter pentru afisaj, ca doar nu e joc video, insa la bordul Yamaha Xmax 300 am gasit toate informatiile de care aveam nevoie: doua ceasuri analogice si un mic afisaj care iti povesteste despre starea motocicletei.

Concluzia:

Dupa ce am petrecut doua zile cu Yamaha Xmax 300, ma gandesc mult mai serios sa achizitionez o jucarie din aceasta gama. In ciuda neajunsurilor, Yamaha Xmax mi s-a parut un mix foarte bun pentru traficul din oras. Destul de puternic, destul de agil, foarte incapator si tine si cu buzunarul. Chiar daca pentru modelul 2018 vei da aproape 6000 de euro, vei consuma in oras putin peste 3 litri de benzina pentru 100 de kilometri de jungla. 

Daca e mult sau putin veti decide voi, insa pentru mine Yamaha Xmax 300 a fost suficient pentru uzul de zi cu zi – cu plusurile si minusurile de rigoare.

Scuterul a fost pus la dispozitie pentru test de importatorul oficial Yamaha in Romania, Motodynamics.

Foto: Razvan Podgornai

 

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.