Exista o competitie nescrisa de ceva timp si un trend in piata catre motociclete de touring cat mai confortabile si tehnologizate. Alta data ne miram cu gura cascata la un parbriz electric, acum ne gandim ca parca ar fi mers un aer conditionat pe motocicleta. Asa e si cazul motocicletei pe care am testat-o: BMW K 1600 GTL Exclusive. Va spun de la inceput ca este un review pur subiectiv pentru ca nu am mai mers pe o motocicleta atat de comoda pana acum…. pana acum!

Povestea seriei K a bavarezilor nu e chiar atat de noua. La finalul anilor ’70, inginerii germani cautau o solutie tehnica pentru a rivaliza cu liderul de piata de atunci – Honda Goldwing. Aveau nevoie de un motor in linie si o motocicleta de touring de top. In 1983 a inceput productia lui BMW K 100. Un motor de aproape 1000 cmc si 4 cilindri in linie. Si de aici totul s-a schimbat.

Sarind multe etape din istoria motociclistica, in 2011, BMW anunta un motor cu 6 clindri in linie, o multime de cai si multa tehnologie. Cu mult fast, pe scena isi face aparitia tourerul de lux K 1600 GT. Revenind in 2018, noi ne-am bucurat de prezenta lui BMW K 1600 GTL Exclusive – o motocicleta impozanta si ultra-tehnologizata.

De ce e atat de impozant BMW K 1600 GTL Exclusive? Din toate punctele de vedere. E o motocicleta mare, foarte voluminoasa. Ai impresia ca pur si simplu trebuie sa te opresti in fiecare statie de autobuz si sa tai bilete… dar e doar autobuzul tau.  Arata bine, cel putin eu asa consider. E o motocicleta care iti inspira un aer serios, iti inspira o motocicleta scumpa – si zau ca nu-i pentru orice buzunar. Iti inspira o motocicleta care nu-i pentru oricine. 

Despre design nu comentez niciodata. Pur si simplu mie imi place cum arata BMW K 1600 GTL Exclusive. Aparitia este una specifica clasei K, insa de aceasta data avem o sa foarte interesanta, din piele maro care arata bestial si iese in evidenta oriunde. De asemenea, rezervorul este ornat cu dungi realizate manual. MANUAL! Adica a stat un nene si-a dat cu pensulita pe fiecare rezervor. 

Dat fiind ca nu e un model nou, ar trebui sa ne axam pe ce e diferit la BMW K 1600 GTL Exclusive. Protectia la vant este mai buna – as zice ca e totala. Am putut merge cu viteze demne de mers la spovedit cu flip-up-ul deschis – stiu ca nu e recomandat, insa era atat de cald!

Practic, motocicleta ti se arata la viteze mari. S-ar putea sa ti se para grea atunci cand o ridici de pe cric, sau vrei sa te invarti pe loc cu ea. Pentru asta chiar are un modul de mers inapoi. Comuti pe R pe de pe ghidon, apoi apesi butonul de pornire, iar un mic motoras electric te ajuta sa mergi ca racul. 

Tot in aceasta categorie as pune si Hill Start Assist. Totusi e o motocicleta grea si nu iti va fi usor sa o strunesti atunci cand pleci la deal. Nu e bai, motocicleta sta fix acolo multumita acestui sistem.

Cu toate astea, cand ajung la 20-30 la ora motocicleta incepe sa scada in greutate – cel putin asta simti. Poti face cu o foarte mare usurinta manevre de poligon cu ea. Nu stiu cum se face treaba asta, dar asta simti la ghidon. Ce e drept, fata de BMW K 1600 GT, modelul GTL Exclusive are scaritele amplasate putin mai jos, saua pare mai confortabila si ghidonul putin mai pe spate. Stai ca in fotoliu – asta pentru ca si BMW K 1600 GT a ajuns pe mana noastra AICI. Fara prea multe cuvinte in plus, BMW K 1600 GTL Exclusive este o motocicleta manevrabila, chiar daca pare la fel de mare ca un autobuz londonez. Aici ar putea aduce un plus si rotile forjate pe care motocicleta de test le avea si pe care le gasim in lista optionalelor BMW Motorrad.

Crezi ca mai e nevoie sa povestim despre confort la ghidon? Am stabilit ca protectia la vant si pozitia in sa sunt suverane. Ai o gramada de lucruri care iti vor face viata mai usoara. In primul rand, bordul iti ofera absolut toate informatiile de care ai nevoie. Mai are sa-ti zica si cum va fi vremea si gata! Ai muzica si muzichie, conectivitate, connected drive, tot! Interesanta si de bun augur mi se pare optiunea de Intelligent Emergency Call – daca dai cu motoreta de Terra, ea suna singura dupa ajutor. Te mai ajuta si faptul ca ai tot felul de locuri unde iti poti pune acte, stick cu muzica… practic, motocicleta asta are torpedo.

Mi-a placut foarte mult faptul ca nu resimti vibratii – spun asta de fiecare data: e important pentru un rider ochelarist sa nu-i zgaltaie ochelarii in casca si sa vada 3 drumuri. Motorul cu 6 cilindri, 1600cc si 160 de cai merge foarte liniar, indiferent de turele in care alegi sa accelerezi. Mai mult, e si foarte vioi si demn de viteze de croaziera de top. Stiam deja ca motorul celor de la BMW e o reusita tehnologica. Rulajul foarte lin este ajutat si de Shift Assitant Pro – adica ai un ajutor la schimbarea treptelor de viteza si nu ai nevoie de ambreiaj, desi mie mi se pare extrem de sanatos sa-l folosesti. Cutia este bine etajata pentru un touring, cu primele 2 trepte ceva mai scurte si urmatoarele demne te forta in turatii mari. 

Siguranta pe franare – motocicleta e demna sa inghenuncheze de la viteze foarte mari – e adusa si de sistemul ABS Pro, de controlul tractiunii DTC si de suspensia reusita. Practic, te bucuri de suspensia activa ESA pe care o poti regla in functie de cum iti doresti pe moduri si greutate: ai Road si Dynamic si optiunea de a seta suspensia in functie de pasager, pagaje, etc. 

Pentru ca tot veni vorba de moduri pe care BMW K 1600 GTL ti le propune, trebuie sa amintim ca si puterea este livrata, potrivit traditiei germane, in modurile Road, Rain si Dynamic. Toate comutarile se pot face simplu de pe ghidon. Nu e mare inginerie si comportamentul motocicletei se schimba si vom povesti cum se aplica treaba asta in viata reala.

Am scris mult pana aici, insa BMW K 1600 GTL Exclusive iti ofera o multitudine de variante de moduri si optionale. De ce ar conta ele? O sa povestim cum a decurs rulajul in regim de tura la viteze mari, foarte mari.

Chiar daca te bucuri ca ai un topcase mare si loc berechet pentru pasager, trebuie sa iti setezi motocicleta cu atentie inainte de a pleca la drum. Eu am fugit singur, insa cu top-case-ul plin. Am plecat noaptea si m-am bucurat de o lumina excelenta gratia farurilor LED adaptive. Nu am folosit nici incalzirea din manere, nici pe cea a seii – la dracu, e vara!  Insa nu despre asta este vorba. Am intrat pe autostrada si am trecut de limita… motocicleta a stat foarte bine pe drum cu setare Dynamic pe harta de rulare si Road in ceea ce priveste suspensia. Pana in momentul in care am prins din urma un tir. Motocicleta a inceput sa fie nesigura pe fata si sa ma plimbe usor. Am incercat sa accelerez si se intampla acelasi lucru si la viteze mai mari – prea mari. Am ajuns la aceleasi viteze, din nou, fara sa am alt vehicul in preajma si nu au mai fost probleme, insa episodul s-a repetat la aparitia urmatorului tir care crea turbulente. 

Practic, topcase-ul mare capata rol de eleron si apasa pe spate – suspensia fiind mai moale pe modul Road. De aici fata se descarca si motocicleta incepea sa aiba un comportament nesigur. De altfel, producatorul nu recomanda rularea cu peste 180 km/h cu topcase!  

Ajuns la destinatie, am cerut sfatul unui posesor de GTL. La drumul de intoarcere  am ales ambele setari Dynamic si acelasi regim de viteza si motocicleta s-a comportat exemplar! 

Concluzia este una singura: pana acum, BMW K 1600 GTL Exclusive este cea mai mare, confortabila, potenta, luxurianta si manevrabila motocicleta (de asemenea gabarit) pe care am mers. Da, stiu… sunt subiectiv!

Motocicleta a fost oferita la test de BMW Group Romania.

Foto: Razvan Podgornai

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.