De cand legile europene au introdus obtinerea treptata a categoriei A, piata s-a schimbat. Incepatorii au inceput sa caute motociclete pe care le puteau conduce cu A2. Au inceput sa apara si ofertele din partea producatorilor, care au relansat motociclete de legenda. Este si cazul celor de la Honda care in 2017 au produs un retro-bobber tare interesant: Honda CMX 500 Rebel.

* Da, de data asta am facut poze in tricou. Asteptam pietrele lupilor moralisti pe mailul redactiei.

Povestea Honda Rebel nu a inceput acum, ci in anii ’80. Honda CMX nu e primul Rebel scos pe piata. In 1986 piata facea cunostinta cu un cruiser bicilindric paralel de 450cc pe numele Honda CMX 450. Pe scurt: 6 viteze, 38 de cai si un look foarte suparat pentru acea perioada. La mijlocul anilor ’80 nici cilindreea de 447cc nu era de ici, de colo – era o perioada in care mai toata lumea folosea motoare de cilindree medie. De ce a lansat Honda aceasta motocicleta? Cui ii era destanta?  Japonezii spuneau ca este o motocicleta destinata generatiei care se uita la MTV – Adica tinerilor, undeva la 20 de ani, chiar daca nu o gandisera ca o motocicleta buna pentru fete.
De ce am inceput totul cu lectia de istorie? Pentru ca istoria se repeta! In noiembrie 2016, Honda prezinta modelul CMX 500 Rebel. Tot un bicilindric, deja foarte cunoscut si fiabil – paralelul 471cc care dezvolta 47 de cai putere.

Imediat ne dam seama ca e o motocicleta perfecta pentru incepatori si A2 – doar daca ne uitam in fisa tehnica. Cei de la Honda au sperat ca prin stilul indie-retro sa atraga cat mai multi motociclisti ai generatiei Y, sau millenials, sau cei care abia acum implinesc 20 de ani. Asta pentru ca Honda CMX 500 Rebel nu mai e doar un simplu mijloc de transport, ci aduce un plus de atitudine. E un retro-bobber, vine cu un sunet simpatic la ture joase, propune o pozitie joasa, atrage priviri. Daca te uiti la ea de departe te-ai putea pacali ca-i un custom. Lookul asta care sparge bariera timpului pare cat se poate de reusit: un far simplu si rotund, o sa joasa, un ghidon drept si un rezervor subtirel. Unde mai pui rotile cu anvelope groase care iti arata clar ca esti in zona de custom-retro. Ce mi s-a parut ca nu se integreaza in peisaj: semnalizarile si toba de esapament despre care cei de la Honda spun ca e “shotgun look”. Mie mi s-a parut mai degraba ca arata a un burlan mare, ceva in genul asta. Mai finut domnilor, mai finut!  

Totusi chestiile astea sunt minore, important e cum merge motocicleta si cum te simti pe ea. Un plus major este pozitia. Saua este foarte joasa, doar 69 cm de la sol. Daca esti putin mai elefant (asa ca mine) ai senzatia ca pici in fund atunci cand te asezi pentru prima data. Bine, eu m-am si obisnuit cu tot felul de capre de pe care abia ajung sa pun picioarele jos.  Chiar daca am aproape 1,80 si bat cu tarie suta de anvergura, nu am stat deloc rau pe motocicleta. Pozitia picioarelor e una fireasca, scaritele sunt bine amplasate. Mi-a luat putin sa ma invat cu ele atunci cand am pus picioarele jos, insa sunt pozitionate putin mai in fata astfel incat sa nu dai cu tibia in ele cand ai nevoie sa te sprijini de sol. Ghidonul e destul de departe de sa si amplasat destul de sus cat sa ai o pozitie odihnitoare, iar saua joasa e destul de comoda, desi nu-i fotoliu – pana la urma vorbim despre un bobber. Si se vede ca-i bobber: imi plac la nebunie semnalizarile care stau aprinse pe pozitii, intr-un clasic stil american.

La confort ajuta mult si suspensile. Furca de 41mm si amortizoarelr duale pe spate de la Showa isi fac excelent treaba. Prin oras absorb foarte bine orice denivelare, insa nu te ajuta si atunci cand vrei sa pilotezi mai sportiv. Dar hai sa fim seriosi: ce incepator ia viraje cu peste 100km/h ca sa simta ca motocicleta se unduieste pe viraj?! Totusi ciclistica este una decenta. Nu exceleaza, insa isi face cu brio treaba pentru care a fost gandita.

Pentru oras si distante scurte de naveta Honda CMX 500 Rebel isi face treaba excelent. Dou-ul suspensie, cadru tubular de otel isi face treaba excelent atat timp cat nu vrei sa fortezi nota.  

Si sa facem si o scurta paranteze: clasic, clasic, dar sa avem putina tehnologie. Bordul este unul simplu, digital care iti ofera un minimum de informatii.

Practic, nici motorul nu de imbie sa fortezi ritmul. Se aude destul de neplacut atunci cand e foarte turat, insa merge ca uns in ture joase. Si uns si este: 3,2 litri de ulei pentru un propulsor de 471cc – mie asta imi suna a fiabilitate si motor bine lubrifiat. Bicilindricul paralel se simte excelent in ture joase, nu tremura, nu vibreaza, nu tuseste. Pur si simplu am redescoperit placerea condusului la viteze mici. Poti sa rulezi cu 80 la ora si sa casti gura la tot ce e in jurul tau, sa simti vantul si mirosul – ne intoarcem la valorile de baza ale motociclismului. Honda CMX 500 Rebel te face sa simti ca nu ai nicio grija si ce griji poti avea la 20 de ani?!

Nici bani prea multi nu ai la 20 de ani, iar motocicleta asta tine cu buzunarul. Are un rezervor de 11,2 litri si un consum de 4%. Motorul mi s-a parut piesa de rezistenta: livreaza cuplul in ture joase, e echilibrat, ii place mersul subturat.

De franat, franeaza cat e nevoie. E un alt loc in care Honda CMX 500 Rebel nu ia premiu cu coronita, insa nici nu ramane pe vara. Pe fata avem un singur disc de 264mm cu un etrier cu doua pistonase, iar pe spate un disc cu etriere cu un singur pistonas. Bineinteles ca motocicleta are ABS din standard. Vei folosi cu precarede frana fata. Motocicleta se opreste fara prea multe nazuri daca viteza este una corecta, asadar nu te va ajuta la mersul sportiv. Ce nu mi-a placut a fost ca frana spate este foarte tare si implicit greu de dozat pentru un incepator.

Concluzia

Honda CMX 500 Rebel este o motocicleta perfecta pentru incepatori sau pentru fete. Nu ne ascundem ca este o motocicleta entry-level, insa compromisul este unul bun. As recomanda oricand motocicleta asta unui motociclist la inceput de drum. Honda CMX 500 Rebel inspira siguranta si robustete… si ceva atitudine. Tot ansamblul este gandit pentru generatia Y: motorul trage bine, ergonomia este una foarte buna si look-ul este unul retro.

Ce mi-a placut:
– Motorul foarte elastic
– Designul vintage – pana si stopul si comenzile de pe ghidon sunt asemanatoare Rebelului din anii ’80.
– Ergononia
Ce nu mi-a placut
– Frana spate destul de tare
– Ar fi fost util un indicator de treapta de viteza pe instrumentarul de bord

Motocicleta a fost oferita la test de MotorTeam

Foto: Iulia Matache

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.