Sa fim sinceri de la un capat la celalalt: si eu, si tu vrem o motocicleta la care sa ne dam. Sa tragi cu sete de gaz, s-o dai pe o roata, sa franezi cu sete, sa faci slalom, sa o culci de pe o parte pe alta si sa aiba putere si galagie. O motocicleta care sa nu iti lase impresia ca ai vreo grija acasa. Ea exista, e inmatriculabila, e de cumparat, e de mers pe strada: Aprilia Dorsoduro 900.

Pana acum nu am fost un mare fan al stilului supermoto pe strada. Mi se pare ca sunt niste motociclete care isi au un loc bine definit pe circuitele mici si tehnice, insa ai nevoie de o varianta de mijloc daca ai o singura motocicleta si vrei sa impaci si capra, si varza. Aprilia propune un supermoto cu muschi, o motocicleta in care strecoara si putina versatilitate. E o motocicleta pe care o poti folosi zilnic, dar mediul ei de viata e pe viraje – in trei cuvinte cam asta ar fi Aprilia Dorsoduro 900.

Designul e unul specific supermoto si mai ales italienilor. Totul te duce cu gandul la curse, totul e racing, chiar si rim-stripes-urile iti spun: Be a Racer! Si daca designul iti place sau nu, musai trebuie sp[us ca plasticele sunt strasnice, destul de goase, nu vibreaza atunci cand rulezi si in ture suparate. Cei de la Aprilia spun ca forma lui Dorsoduro 900 imbina sportivitatea cu functionalitatea. Cine sunt eu sa ii contrazic? 

Inca din certificatul de nastere Aprilia Dorsoduro 900 se lauda cu controlul tractiunii – ajustabil pe trei niveluri sau decuplat, ca acum ABS au toate. Ce mai e in plus: totul e ride by wire si ai moduri de livrare a puterii: Sport, Touring si Rain. Te vei bucura de un motor in V de 900cc care dezvolta fix 95.2 cai putere – mai multe decat suficient chiar si daca stii ce sa faci cu ei.

Asta e in teorie, dar cu practica stam…

Stam bine. De cand te urci pe ea, Aprilia Dorsoduro 900 te anunta ca incearca sa imbine distractia cu normele unei motociclete functionale, pe care sa o poti folosi. Este destul de inalta, la aproape 1.80 ating pe varfuri asfaltul si asta te va incurca la manevrele de pe loc. Motocicletei nu ii simti greutatea, iar ergonomia e buna. Pana la urma si pozitia inalta are avantajele ei: vezi pe deasupra  masinilor si poti anticipa mult mai bine traficul. 

Bordul este unul digital – un ecran TFT de 4,3 inch. Toate informatiile iti apar pe un ecran. Destul de prietenos, ai destule informatii, insa trebuie sa iti iei ochii de la drum ca sa il privesti, ceea ce nu mi-a prea placut.

Pui palmele pe ghidonul lat, iar saua ingusta si pozitia dreapta parca te indeamna: “Hai, plecam d-aici pe o roata?” 

Si ca tot discutam despre prima impresie si modul in care de descurci cu pozitia la ghidon: da, ghidonul este lat – asta s-ar putea sa iti puna ceva probleme cand te bagi printre masini, desi de obicei esti deasupra oglinzilor. Aprilia Dorsoduro 900 este genul ala de motocicleta care iti pune un zambet tamp pe fata. Simti doar ca trebuie sa ii dai gaz. 

Pornim tumultosul V si pornim. Bagi in viteza si pleci – iar aici trebuie sa va spun ca avem parte de-o cutie bine etajata care merge ca unsa. Motocicleta pare fulg: te misti usor stanga-dreapta, pozitia dreapta si ghidonul lat iti dau senzatia ca ai totul sub control. Tragi de gaz si.. ohooo! Pe modul “Sport” totul este exploziv. In primele doua trepte de viteza Aprilia Dorsoduro 900 te lasa sa intelegi ca s-ar ridica pe o roata, iar totul e la superlativ. Parca motocicleta iti zice: “Esti in stare sa ma strunesti?”
Unde mai pui ca motorul este elastic si trage bine chiar si in momentul in care ai crede ca esti putin subturat.

In modul “Touring” lucrurile se intampla ceva mai lin, mai domol, desi beneficiezi de aceeasi putere, motorul nu mai descarca atat de brutal ca prima data, ci iti mai lasa loc de respiro. Totusi, momentul in care tragi de gaz vine la pachet cu o simfonie in cele doua evacuari.

In modul “Rain” nu ne-a placut prea tare sa mergem, desi acolo ai la dispozitie 70 de cai putere. 

Dupa ce ne-am jucat la modurile de rulare… trebuie sa va spunem si cum ni s-a parut bicicleta. E usoara si intuitiva. Ciclistica este neutra, iar motocicleta se duce acolo unde vrei, doar ca trebuie sa tii minte ca esti calare pe un supermoto,  esti cocotat acolo sus si trebuie sa iti adaptezi stilul de pilotaj.  Daca incerci sa abordezi virajele la viteza mare in “hanging off” o sa realizezi ca motocicleta tinde sa mai piarda din cand in cand aderenta spate. Ce e drept, mersul la limita aderentei pare a fi specialitatea casei pentru Aprilia Dorsoduro 900. Cel mai bine e sa pivotezi motocicleta.

Cadrul acestui model e o struto-camila. Nu e nici un cadru din otel, nici din aliaj: e jumi-juma. Cert este ca inginerii de la Aprilia au facut ce-au facut si au creat o bicicleta destul de rigida si usoara – sau cel putin asa iti da impresia.

 

Daca tot suntem la capitolul ciclistica trebuie sa amintim si de amortizoare: pe spate un Sachs, pus cumva asimentric pentru a face loc evacuarilor, iar fata se bucura de o o furca livrata de Kayaba USD de 41mm. Toata combinatia asta usor rigida, functioneaza destul de progresiv si tine piept oricaror provocari: fie ca incerci wheelie sau stoppie, fie ca o iei prin gropi, fie ca incerci sa schimbi rapid directia, Aprilia Dorsoduro 900 se comporta excelent, insa cu grija ca e posibil sa poata ea mai mult decat putem noi.

Ok, am inteles. Am laudat motocicleta, sau poate ca doar m-a cuprins pe mine entuziasmul. Merge bine, trage tare, sta pe trasa… cum se opreste? Bine si eficient ar fi raspunsul. Pe fata avem doua discuri flotante de 320mm si etriere radiale cu patru pistonase, iar pe spate avem un disc de 240mm cu un singur etrier care e oprit de ABS sa nu blocheze roata. Chiar si asa, la franarile pline de sete, e posibil sa simti cum motociclete incarca foarte tare fata, iar spatele pare sa o ia inainte.

Concluzia?

Aprilia Dorsoduro 900 este o motocicleta pentru premiantii cu tupeu. Chiar daca ai experienta e posibil sa nu iti placa, sau e posibil sa o iubesti din prima. E o motocicleta brutala, care te indeamna la prostii. Daca iti place catusi de putin sa fortezi limitele iti va pune un zambet tamp pe chip. 

Aprilia Dorsoduro 900 are un motor arhi-potent pentru uzul de zi cu zi. Un motor puternic ce livreaza imediat toti caii din dotare. Trage de foarte jos si are un sunet deosebit. Chiar din constructie realizezi ca este un supermoto autentic, de aceea confortul nu se regaseste printre tainele ei. 

Ciclistica (fie ca discutam despre bicicleta sau suspensie) este una de exceptie. O jucarie in mainile tale, o jucarie nervoasa. Iar la tot acest meniu nu se putea sa nu avem si frane pe masura. 

Ce nu mi-a placut la aceasta motocicleta?

Bordul pus cumva prea jos, fiind nevoit sa imi iau ochii de la drum ca sa il urmaresc si caldura emanata de motor: cand e destul de cald afara si mergi incet, propulsorul in V emana multa caldura, deranjant de multa.

 

Aprilia Dorsoduro 900 e o motocicleta care te transforma in huligan.

Motocicleta e de gasit la importatorul oficial: The Bike Hub

Foto: Iulia Matache (Gulia Production)

 

Share.

Leave A Reply