Hai sa fim sinceri din capul locului si sa recunoastem ca mersul pe motocicleta nu e chiar asa de simplu. Sunt prea multe comenzi pentru prea putine membre, unde mai pui ca trebuie sa le folosesti pe toate. Pe langa nativi, sportul asta se invata, uneori mecanic si gresit, deci care sunt greselile pe care le face un incepator?  Daca esti la inceput si inca mai ai dubii despre ce e corect sa faci la ghidon, m-ar bucura foarte tare ca articolul asta sa te ajute sa scapi de unele reflexe gresite si sa te bucuri de drum in siguranta.

Punctele pe care le vei citi in continuare sunt considerate esentiale de catre motociclistii experimentati. Iti vei da seama ca ele pleaca de la lucrurile de baza si ajung la skill-uri ceva mai avansate. Pe masura ce citesti, imagineaza-te la ghidon si nu te gandi inca de la primele puncte ca sunt lucruri simple. Pana la urma, daca mergi o viata pe motocicleta, vei avea o viata de invatat. Gandeste-te doar cate stiluri de pilotaj s-au schimbat chiar si in MotoGP din anii ’80 pana acum. Nu e niciodata tarziu sa iti repeti in gand manevrele corecte  sau sa iti analizezi modul de pilotaj.

Controlul ambreiajului

Fii sincer, de cate ori n-ai vazut cate unul care pleaca de la semafor ca din pusca, sau pe vreunul care tureaza motocicleta pana la refuz si pleaca in viteza melcului. Majoritatea dintre noi se afla  intre aceste doua extreme. Totusi de ce ai nevoie pentru un uz corect al ambreiajului: atentie sau un strop de skill? Eu zic ca de amandoua. Sunt persoane care pur si simplu simt motorul, insa daca nu esti nativ in moto-sensivitate poti invata cum sa folosesti ambreiajul. Constructia lui ii permite o asa numita: zona de frictiune. Adica acea cursa a manetei in care ambreiajul “prinde” si cupleaza.

Trebuie doar sa inveti unde este zona moarta si cat de mult te poti juca la maneta de ambreiaj si mai ales sa actionezi ambreiajul cu multa gentilete si sa ii dai drumul gradual. Sa nu mai spun ca trebuie reglat corect pentru o functionare optima. Odata ce ai invatat unde treapta e deja cuplata, manuirea ambreiajului e poveste! Vei avea parte de plecari line si vei fi capabil sa realizezi cu usurinta manevre la viteze mici, cum ar fi intoarcerile dintr-o bucata.

Controlul acceleratiei

Nu se poate Pic fara Poc. Daca am vorbit despre ambreiaj, trebuie sa spunem ceva si despre mansonul de acceleratie. Hai sa recunoastem ca multi dintre noi au ras copios uitandu-se pe YouTube la clipurile cu cei care isi uita mana in acceleratie si trimit motocicleta undeva departe sau pupa vreun gard… ce oameni rai si fara suflet!

Ce e drept, clipurile astea arata o greseala frecventa printre incepatori. In primul rand, nu ii invata nimeni treaba cu ambreiajul pe care am pomenit-o mai sus. In al doilea rand, e posibil ca o pozitie eronata la ghidon sa te faca sa accelerezi in nestire – si la asta suntem campioni, o vad zilnic in trafic. Si daca tragi cu sete de acceleratie e posibil ca motocicleta sa te plaseze undeva mai in spate pe sa. Ce se intampla atunci? Ghici-ghicitoare! Vei ramane cu acceleratia trasa si o vei lua la sanatoasa!

Gaseste o pozitie corecta la ghidon, sau macar una care sa iti permita sa ajungi la maneta de frana, astfel incat sa ai gazul inchis cand vrei sa franezi. Daca vrei sa pleci de pe loc, tot gradual trebuie sa te joci si din acceleratie. Si ca sa ajungem la skill-uri putin avansate: nu strica un mic spritz inainte de a schimba intr-o trepta inferioara, insa cu mare grija la sincronizarea comenzilor. Daca lucrurile astea nu iti ies, poate ca ar trebui sa cauti pe net niste cursuri moto avansate. S-ar putea sa prinda bine!

Franarea de baza

Oho! Nu exista subiect mai spinos decat franarea: cu fata, cu spatele, cu amandoua, cu sistem de frana combinat, cu ABS, fara ABS. Cate bordeie, atatea obiceie!

A invata gresit sa franezi sau lipsa capabilitatilor de a frana corect este principala cauza a accidentelor moto. O frana trasa zdravan si prost de poate arunca pe asfalt repede-repejor. De cele mai multe ori, riderii se concentreaza atat de tare pe frana fata ca uita de cea de pe spate, iar pe asta cand o pun… blocheaza roata, asta daca nu le blocam pe ambele. La motocicletele ceva mai noi ne mai salveaza ABS-ul.

Apai ce se petrece cu motocicleta ta atunci cand franezi? Nu e greu de inteles ca tot centrul de greutate se misca spre fata motocicletei si iti comprima furca. Asta inseamna ca roata ta va fi impinsa cu o forta din ce in ce mai mare catre sol si de aici si forta de franare.  Mai depinde si cata forta pui pe saraca roata si cat de repede o transferi. Daca vrei sa faci lucrul asta foarte brusc, cel mai probabil aderenta va spune “Of!”, roata se va bloca, iar tu vei incerca rezistenta la frictiune a echipamentului.

Cum se face ca pana acum nu am spus nimic despre frana spate?! In ciuda tuturor legendelor ca nu ar fi de folosit, fizica de clasa a 6-a ne spune ca frana fata nu face decat sa controleze acel centru de greutate care pleaca de nebun spre furca. Mai mult, frana spate iti va pune presiune pe roata spate si va duce centrul de greutate mai aproape de sol… putin, nu mult, doar cat sa conteze.

Parca nu mai e chiar simplu, iar trio-ul frana fata, frana spate, frana de motor e un fel de Sfanta Treime a supravietuirii pe motocicleta.

Contravirarea (Countersteering)

E un cuvant aflat pe buzele tuturor. Fie ca l-au incercat, fie ca au incercat sa il incerce, fie ca au vazut tutoriale. Practic, countersteeringul se intampla de multe ori in mod inconstient.

Pe romaneste, contravirarea asta este modul in care facem motocicleta sa vireze. Pe scurt: e modul in care misti ghidonul in directia opusa virajului. Parca nici eu nu mai inteleg. Adica “ghidon-invers”? Da!

De cele mai multe ori procesul este intuitiv, insa nu se intampla subconstient pana la capat si la un moment dat va fi nevoie sa actionezi si tu asupra ghidonului cat sa “nu pierzi fata”, cum se spune la curse.
 
Si pentru ca e un subiect spinos, o sa va las un video care explica totul pas cu pas

Cum treci cu finete intr-o treapta inferioara

Sper ca nu ai uitat deja cum a inceput articolul. Ambreiajul, acceleratia… Eh, acum le combinam. Imagineaza-ti ca te apropii de viraj si nu ai ales treapta de viteza potrivita, iar motorul e subturat. Nasol, nu? Cu siguranta vei avea nevoie de o treapta inferioara, insa nu iti e prea comod sa o alegi in momentul in care esti aplecat pe curba.

Hai ca nu o fi dracul chiar atat de negru! De fapt, nu e negru chiar deloc. Exista un mic secret prin care poti selecta treapta inferioara foarte fin. Foarte important este cum manuiesti ambreiajul. Daca il bruschezi, motocicleta s-ar putea sa se ridice, sa piarda trasa, iar roata spate sa piarda aderenta si sa te trezesti pe jos (asta ar fi cel mai sumbru scenariu).

Daca lucrezi foarte elegant si fin cu ambreiajul, poti evita situatia asta. Dupa ce esti sigur ca ai turele potrivite din acceleratie, da drumul cat mai lin posibil la ambreiaj. Nu te baza doar pe faptul ca stii lucrul asta la nivel teoretic, caci pentru o dozare corecta e nevoie de exercitiu, exercitiu, exercitiu!

Analizarea situatiilor riscante de pe drum

Hai ca nu e o noutate ca motocicletele sunt cele mai vulnerabile vechicule de pe drum. Pentru ca sunt mici, de cele mai multe ori sunt invizibile. Bine, nu-s, dar noi are trebui sa le pilotam ca si cand ar fi.

Depistatrea situatiilor riscante de pe drum tine foarte mult de capacitatea de preventie a pilotului. Trebuie sa fii intotdeauna cu ochii in 4 dupa riscuri: masini care ies cu spatele din curti, animale, copii, gropi, nisip…

Trebuie sa fii tot timpul vigilent, insa relaxat pentru a nu brusca motocicleta. Din momentul in care ai identificat factorul de risc, incearca sa anticipezi cum va reactiona: oare masina care incetineste fara semnal va face un viraj la stanga?!

Inchide putin gazul si incetineste, s-ar putea sa te salveze. Analizeaza foarte bine comportamentul celorlalte lucruri aflate pe drum sau in preajma lui. Fa-ti mereu un plan de scapare atunci cand ai zarit o situatie ciudata. Treaba asta se intampla de cand te urci si pana cobori de pe motocicleta.

Pozitia pe drum

In momentul in care spunem “Pozitie pe drum” ne gandim la doua lucruri: locul pe care il ocupi pe banda si trasa ideala pe viraj.

In ceea ce priveste prima parte, nu e greu. Vei sta intotdeauna pe locul soferului, astfel incat tu sa il zaresti in oglinzile retrovizoare. Gandeste-te ca tu esti la volan si ai unghiuri moarte, insa atata timp cat il vezi pe sofer in propria-i oglinda, exista sanse mari ca si el sa te vada pe tine.

Problema spinoasa survine atunci cand avem de-a face cu viraje. Sunt genul de motociclist care considera ca nu exista o trasa unica, altfel la curse toata lumea ar merge precum tibetanii pe munte. Exista, totusi, cateva reguli!

Incepe curba din exteriorul virajului si stai acolo pana cand zaresti apexul, apoi inclina-te catre el cu gazul deschis, iar treaba e ca si facuta. Vei avea tot timpul aderenta si siguranta.

Pare simplu, dar nu e. Asta pentru ca nu toate virajele sunt continue. Sunt curbe care par sa aiba doua apex-uri, sunt viraje care se inchid de doua ori. Cum aplici aici regula: exterior-interior-exterior?

Pentru inceput uita-te acolo unde vrei sa ajungi. Nu la roata ta fata, nu la 2 metri in fata ta, ci acolo unde trebuie sa ajungi: la iesirea din viraj. Capul tau trebuie sa fie in permanenta sus si cu privirea inainte. Un motociclist caruia nu i se misca privirea si casca pe viraje, nu e un motociclist bun si e in pericol.

Greseli sunt multe: intri in viraj prea devreme, sau prea tarziu. Totul e sa te gandesti la un plan de scapare si la o zona in care sa deviezi. Nu incerca sa le iei “racing” pe strada. E posibil sa intalnesti in calea ta lucruri la care nu te astepti: o masina pe contrasens, nisip, vreo balega… Trebuie sa poti evita toate aceste lucruri. Asadar, sa alegi trasa optima nu e totul in a lua corect un viraj, ci trebuie sa sa fii antent la tot ce implica un potential risc: chiar si marcajele care pot deveni alunecoase.

N-as recomanda ca acest lucru sa fie invatat pe strada, mai ales in contextul in care incepem sa avem circuite si cursuri de perfectionare care te costa mai putin decat un ghips la un brat… ca sa nu mai spunem de avariile unei motociclete.

Sper ca ai avut rabdare sa parcurgi tot textul! testeperoti.ro iti ureaza un sezon in siguranta cu kilometri intregi de amintiri!
 

Sursa http://www.motorcycle.com

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.