Cultivarea increderii in propria persoana nu-i o chestiune de-aruncat la gunoi. Deloc. Cu toate astea, nici alegerea cu grija a momentelor in care putem sta drepti, batandu-ne cu pumnu-n piept ca suntem cei mai tari din parcare, nu e de ignorat. Pentru ca, de multe ori, nu suntem, si, dupa ce-am iesit din parcare, treaba se ingroasa. Pana la urma, lucrurile serioase se-ntampla abia in trafic si putem s-o comitem chiar si dupa multi ani si kilometri de mers la ghidoane, mai ales daca reflexele create nu sunt corecte.

Prin urmare, hai sa vedem ce gresim cel mai des si, mai ales, cum remediem problema, in caz ca ni se-ntampla.

 

  1. Mergi peste propriile limite

Multi motociclisti vor sa mearga tare. Mai ales la inceput de sezon, mai ales la inceput de cariera. Uneori, nu descoperi ca ti-ai parasit bula de confort motociclistic decat dupa ce deja ai calcat-o cam tare. Poate ca ai sange rece si nu intri in panica, ba chiar iti cam place adrenalina putin peste limite, asa ca tragi cu sete de acceleratie, sau, pur si simplu, nu aproximezi ca te misti mult prea repede in trafic. Sau poate, din lipsa de experienta, nu te-ai obisnuit inca sa aproximezi cum te misti in raport cu traficul si-ti scapa aspectul asta. 

Ce e foarte important de subliniat aici e ca “mersul tare” e o chestiune care se defineste raportat la capacitatea motociclistului de a conduce motocicleta. Deci nu despre mers tare e vorba, ci despre a-ti cunoaste limitele si a avea grija sa nu le depasesti. Linia e atat de subtire si greu de realizat in febra momentului, incat uneori ne costa!

Cum eviti?

Fii sincer cu tine. Evalueaza-te obiectiv si respecta limitele pe care ti le-ai stabilit singur.

Daca mergi in grup si cei din grupul tau de rideri merg mai tare, iar tu nu poti tine pasul, nu e bai! Lasa-i sa se duca sau schimba grupul de plimbareti. Oricum, daca-s baieti faini, te vor astepta si iti vor umple capul cu sfaturi. Mergi pentru tine si bucura-te de drum! Nu uita ca cel mai important lucru din viata de motociclist sunt amintirile locurilor prin care ai fost si ca premiul suprem este sa ajungi acasa cu aceleasi “piese” cu care ai plecat. Bonus, un zambet larg cat toata fata.

 

2. Abordezi gresit virajele

Oricine sustine ca ia absolut perfect toate curbele, mananca…bors. Este cea mai frecventa greseala si nu tine neaparat cont de experienta. Unde mai pui ca nu sunt chiar putine lucrurile de luat in calcul cand te apropii de curba: viteza, cum e asfaltul, unde e apexul, ce e in jur, cum o fi iesirea din viraj. E “nevoie” doar de o frantura de neatentie la purtator si te incadrezi gresit pe viraj.

Atentie, abordarea gresita a unui viraj nu inseamna neaparat sa pui jos motocicleta, asa ca nu te aplauda pentru virajul perfect daca ai iesit tot pe doua roti din el. Sunt sanse mari, insa, sa se intample si asta, mai ales daca mai plusezi si cu alte greseli, cum ar fi franatul in curba. E si asta, fie vorba-ntre noi, o modalitate frecventa de a lasa carene pe asfalt. Pur si simplu intri tare in curba, te sperii ca nu poti tine trasa si te urci pe frane. De-acolo, treci rapid in cadrul crash-boom-bang!

 

Cum eviti?

Pe strada nu te fugareste nimeni. Poate, din cand in cand, cativa caini mai vocali, insa nu e cazul sa zburdam. Alege dinainte treapta in care abordezi virajul, incearca sa franezi, apoi inclina-te pe viraj cu viteza cu care esti confortabil. Stiu, stiu, abordarea eficienta a curbelor e o problema spinoasa, insa aici nu vrei sa scoti un timp bun, vrei sa te bucuri de plimbare, nu? Daca faci asta o sa ai destul timp sa reactionezi cu calm in cazul in care ceva neprevazut apare in acel viraj.

Asigura-te ca stai corect pe drum, ca nu intri pe contrasens, chiar daca rotile sunt pe banda ta. Asigura-te ca poti ajunge la apex in mod corect si nu vei iesi pe contrasens. Daca faci asta in mod corect, sigur vei sti cand sa-i dai gaz!

 

3. Nu prevezi ce se intampla pe drum

Nu esti singur pe drum, asa ca treaba asta e cruciala pentru un motociclist, mai ales in oras. Dar stii asta, asa ca iti iei masurile de siguranta. Esti complet atent la masina din fata ta. Atat de fixat pe ea, incat stii si in ce ritm respira soferul. Brusc, masinii i se aprind stopurile, asa ca strangi rapid de frana. Complet eronat! In tot timpul asta, tu nu stii ce fac masinile din fata lui si nici ce altceva se mai intampla in jurul tau.

Daca nu esti atent la intreg traficul din jurul tau, nu doar la masina din fata, n-o sa-l vezi nici pe-ala care vine sa te pocneasca din spate sau o sa te trezesti vrand sa schimbi banda in acelasi timp cu colegii din lateral. 

 

Cum eviti?

Las-o putin mai moale, incat sa ai timp sa analizezi tot ce se intampla. Nu fixa doar masina din fata ta, ci uita-te prin geamurile ei, pentru a sti in orice moment ce fac si cei din fata ei. Pozitioneaza-te corect pe banda, astfel incat sa vezi soferul in oglinda retrovizoare de langa el. Daca nu ai toate informatiile, e posibil sa nu te fi pozitionat corect pe banda, iar cel care intorcea nu te-a vazut. Cand te bagi printre masini, nu o face ca atunci cand ti se raceste ciorba, ci usurel si cu rabdare. In felul asta, vei apuca sa arunci si un “Multumesc!” celor care iti fac loc la semafor. Daca este aglomerat si tot te tenteaza acest “lane filtering”, incearca sa te folosesti si de semnalizare, ar putea ajuta! 

Fii foarte atent la pozitia masinilor. Modul in care ele se aseaza pe drum iti va spune ce urmeaza sa faca. Tot asta iti va spune cat de iscusit e cel de la volan si daca e cazul sa mai stai in preajma lui sau sa gasesti o portita de scapare, fie ca il depasesti, fie ca te indepartezi pe alta banda.

Te apropii de o intersectie? Nu e panica, man! Inchide putin gazul daca celalalte masini incetinesc. Serios, cine ar frana de pomana? 

Priveste totul in ansamblu si vei fi mult mai castigat!

 

4. Nu te asiguri ca esti vazut

Daca mergi pe strada cu motorul si te gandesti ca toata lumea te vede, opreste-te inainte de prima intersectie si da-te jos de pe motocicleta, ca ti-o cauti cu lumanarea! Una dintre regulile de aur ale motociclismului stradal spune asa: Numeni nu te vede, esti invizibil! Gandeste-te doar cati dintre soferi sunt preocupati de telefoane, copiii de pe bancheta din spate, GPS, aparatul de radio, farduri…toate astea, in timp ce conduc. Clar nu mai au timp si pentru tine, asa ca trebuie sa ai tu atentie si pentru ei. 

Si nu, nu cred in zicala aia: Loud Pipes Save Lives! Aia e doar un pretext ieftin ca sa ii deranjezi pe ceilalti in trafic. Cred cu tarie ca imbunatatirea skill-urilor si mai multa atentie iti salveaza pielea mai mult decat o toba galagioasa.

 

Cum eviti?

Acorda mai multa atentie si pune cap la cap ce am scris mai sus. In plus, incearca sa te gandesti cam pe unde e punctul mort din oglinzile soferilor, ca doar si tu ai asa ceva la motocicleta. Pune-te in locul soferului, gandeste-te unde un te vede si NU STA ACOLO! 

Ah, da! Si nu uita sa iti aprinzi farurile!

 

 

5. Nu esti sincer cu tine si politicos cu cei din jur

Nu strica in general, de ce ar strica atunci cand esti pe motocicleta? Uneori, avem impresia ca unele lucruri nu ni se pot intampla, ca suntem stapani pe situatie. Fix in momentele astea apar accidentele urate. Nu am vazut pe nimeni care sa fie ranit grav daca a respectat regulile. Stiu, au fost facute ca sa fie incalcate, sunt greu de respectat, insa nu te indeparta foarte tare de ele. Ramai prin preajma lor, pe-acolo pe unde inca le poti vedea. Gandeste-te cat se poate de serios ce poti si ce nu poti sa faci. Greseli facem toti, insa important e cat platim in urma lor. Asta e valabila atat pentru tine, cat si pentru ceilalti participanti la trafic.

Cum eviti?

Accepta ca ai anumite limite. Toti avem, pana si Valentino Rossi are! In plus, pe strada nu ai nimic de dovedit. Doveditul se face in cadru inchis, pe circuit, nu printre masini. Mai mult, toata lumea poate sa greseasca. Daca ti-ai dat seama de limitele tale ar fi cazul sa te uiti si in jur, ca nu esti singurul care are.

Si tu gresesti in trafic, la fel cum fac si soferii, asa ca nu e cazul sa devii agresiv atunci cand ceva minor se intampla. Cred ca varianta si mai buna ar fi sa incerci sa te plasezi intr-un loc mai “safe” pe sosea, Nu de alta, dar o sicanare in trafic s-ar putea sa te coste mult. Imagineaza-ti o aripa de masina care se lipeste usor pe coapsa ta si iti impinge putin motocicleta. Parca nu-i prea amuzant. Comporta-te tu asa cum ai vrea sa se poarte si ceilalti in trafic (stim, exista si cazuri absurde, dar…unde ar mai fi sarea si piperul?).

 

 

 

Sursa: visordown.com

Share.

1 Comment

  1. A fost o lectura placuta.
    O sa se ajunga si in punctul ala cand majoritatea o sa fie civilizata in trafic si comportamentele deviante o sa fie rare. Trebuie sa mai treaca ceva timp totusi si cateva lucruri trebuie sa se schimbe. Dar ma bucur sa vad ca de la an la an lumea devine tot mai constienta.

Leave A Reply