Weekend-ul asta am fost parte a Yamaha MT Tour. O initiativa foarte faina, in care oamenii vin, testeaza motocicletele si transmit un feedback importatorului. Mi-as dori ca lucrul asta se se intample (sub o forma sau alta) cu fiecare importator – ar fi un semn ca piata e sanatoasa si m-as oferi sa ii ajut pe fiecare in parte la nevoie. Pana acolo, insa, evenimentele de genul asta trebuie sa aiba si pentru cine sa se desfasoare, iar aici avem un foarte mare semn de intrebare. Cu alte cuvinte, piata chiar trebuie sa fie sanatoasa, iar participantii la eveniment m-au determinat, mai degraba, sa vreau sa vorbim putin despre mentalitatea si comportamentul motociclistului roman.

Toti blameaza faptul ca nu avem astfel de evenimente si de-aia piata moto mioritica nu creste. Eu cred ca problema nu-i aici, ci la motociclisti. De ani de zile, tot urlam ca nu ne respecta nimeni in trafic: impartim flyere, blocam traficul in parade in care ne prajim releele de incarcare, ne folosim de orice pretext. Dar, oare, noi suntem sinceri cu noi? Ca motocilisti, zic…

Nu o sa te tin prea mult cu ecranu-n fata ochilor pe articolul asta, ca-i o critica a comunitatii noastre si nu vrem sa exageram cu opiniile negative, nu-i asa? A, comunitate care, de fapt, nu exista, da. Exista acest laitmotiv care circula printre noi: motociclistii sunt uniti! Nimic mai fals. Comunitatea moto e pestrita dincolo de imaginabil. Daca nu ma crezi, nu trebuie decat sa te gandesti la cat de multi oameni merg pe 2 roti si sub cat de multe forme. Putem vorbi despre motocross, enduro, viteza pe circuit sau, pur si simplu, motociclisti pe strada, si ei, la randu-le, cu formele lor, de la cluburi la aventurieri. Si nu diversitatea ar fi problema, ci faptul ca, vorb-aia, cate bordeie, atatea obiceie, comunitatea moto e un turn Babel in care fiecare tagma vorbeste pe limba ei si, mai mult, crede ca detine adevarul suprem. Deci unde e comunitatea in sensul ei real? E simplu: nu e!

Mai mult, nici macar pe strada nu ne respectam intre noi. Exemplul cel mai recent care sustine afirmatia asta vine tot de weekend-ul trecut, de la Yamaha MT Tour. Inchideam coloana celor care testau motocicletele. Toate motoarele erau similare, toti aveam veste reflectorizante. Pe scurt, era clar ca ala era un grup organizat. La un moment dat, aud un V2 mare, un baiet cu cruiser si prietena pasager. Ma gandesc ca o taie pe o alta banda, ca are tot spatiul necesar si niciun motiv sa treaca PRIN grup, dar ma insel. Omul e hotarit sa faca o demonstratie de potenta si incepe sa croseteze grupul. Pentru ca el poate, pentru ca el trebuie sa fie mai bun si ceilalti mai prosti. Altfel spus, pentru ca nu si-a dezvoltat niciodata conceptul de egalitate intre el si ceilalti participanti la trafic. O sa sustii, poate, ca e un caz izolat, dar psihologia asta se transmite de la grup la individ si viceversa, circula si se raspandeste. 

Nu avem nici cea mai mica intentie de a fi sinceri cu noi. Am vazut de nenumarate ori oameni luand motoare in teste. Niciodata, dar niciodata, cand vine vorba de a pune mana pe un motor nou pentru testare, nu cere vreunul un motor mic. Exista aceasta cultura a incercarii aluia mai mare dintre toate. Stie, nu stie individul, are sau nu abilitati, s-a mai dat sau nu, el trebuie sa mearga pe motorul cel mai mare. De ce? Ca sa il vada familia, ca sa ii arate prietenei cat de biker e el, pentru ca un motor de 75cp e pentru fraieri. El trebuie sa mearga neaparat pe cel de 160 de cai. Toata lumea se ingramadeste la motoarele mari: de 900cc si 115cp si 1000cc si 160cp. De ce? Nu ai de unde sa stii care este experienta omului atunci cand completeaza formularul de inscriere, insa il vezi, apoi, pe traseu. Si ma intorc la participantii la evenimentul din weekend. Pozitii eronate la ghidon, pozitii incordate, frica si picioare tremurande inca de la primul semafor pentru ca nu au bagat de seama ce spune “trainerul” inainte de a pleca in cursa si la o motocicleta de 160 de cai au decuplat repede controlul tractiunii si au ales harta de putere care le livreaza toata herghelia din prima. Nu pot lua corect virajul, insa pot tura motocicleta de test la semafor pentru ca, pana la urma, asa se testeaza ca la carte, nu-i asa?

Mai avem mult, foarte mult de invatat pana sa meritam o piata moto care sa includa evenimente precum Yamaha MT Tour pe toata durata sezonului. Nu suntem niciodata sinceri cu propriile noastre capabilitati in ceea ce priveste mersul pe motocicleta si, intr-o proportie mare, e despre etalare, despre a face o declaratie de putere. Ne place sa ne vada ceilalti, insa, atunci cand ne alegem motocicleta, nu stim la ce o vom folosi, stim doar ca vrem sa fie MARE si cea mai buna din parcare. De la mentalitatea asta gaunoasa pleaca multe: indisciplina in trafic, accidente, etc. Daca tot ne batem cu pumnii in piept ca suntem motociclisti ca brazii, nu ar fi corect sa nu mai impartim flyerele alea soferilor, ci sa ni le dam intre noi?

 

 

 

 

 

 

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.