Toata lumea astepta de ceva vreme sa apara un enduro-tourer mai enduro, cu destula putere si mai usurel. Inca asteptam modelul T7 al celor de la Yamaha si ne consolam de ceva vreme ca BMW F 800 GS Adv, sau Trophy, ramane singura varianta demna de luat in seama in categoria middle-class enduro-tourer.
Asteptarea a fost rasplatita la EICMA, cand bavarezii au scos de sub cearsaf noile modele BMW F 750 GS si BMW F 850 GS. Din cate am reusit sa deslusim din cifrele seci, as putea spune atat: Honda AfricaTwin, pazea ca vin nemtii!

Motocicletele sunt cu totul noi si iau de la generatiile mai in etate doar conceptul si experienta. Inginerii germani au urmarit sa scoata pe piata un all-rounder intr-o combinatie cat mai buna intre enduro si touring, mai ales in cazul lui BMW F 750 GS. Asta pentru ca in cazul suratei BMW F 850 GS lucrurile sunt orientate mai in afara soselei, chiar daca trec amandoua de granita celor 220 de kilograme.

De vazut, le vedem cu totii. De fiecare data spun ca fiecare dintre noi poate fi un critic acerb al designului, insa din punctul meu de vedere, o motocicleta all-round nu trebuie sa fie frumoasa, ci utila – iar asta o sa va putem spune dupa ce vor intra pe mana echipei testeperoti.ro

Ambele motociclete primesc viata de la un propulsor bicilindric paralel de 853cc, care da randament diferit. In cazul lui BMW F 750 GS produce 77 de cai putere la 7500 rpm, iar sora BMW F 850 GS produce 95 de cai putere la 8250 rpm. Inginerii bavarezi spun ca au inzestrat propulsorul cu un arbore cotit la 90 de grade ca sa obtina un sunet asemanator motoarelor in V. – sigur, d-asta mi-as cumpara motocicleta, pentru muzica, mai ales in off-road.

La bordul celor doua noi motociclete BMW Mottorad te poti bucura de module de rulare: Road si Rain, iar ABS-ul vine din standard alaturi de ASC (controlul stabilitatii). Poti alege sa pui, in plus, pe motocicleta modulele “Dynamic” si “Enduro”, iar in cazul lui F 850 GS te poti distra si cu “Enduro Pro”, Dymamic Traction Control (controlul tractiunii) si ABS Pro – daca il pastreaza de pe modelele deja in vanzare va spun cu mana pe inima ca este absolut demential.

Noile modele GS ne propun un cadru pod de otel – asta pentru o mai buna rezistenta la trepidatiile de pe drumurile neamenajate, suspesie ESA – specifica BMW – si ambreiaj antihopping.

Dar sa revenim la motor:

Am trecut de la 798cc la 853, iar daca in cazul lui BMW F 750 GS comparatia putere/cuplu suna bine – 77 de cai la 7500 rpm si 83Nm la 6000 rpm: ceea ce inseamna ca motorului o sa ii surada sprinturile scurte, iar diferenta de doar 1500 de ture intre varful de cuplu si cel de putere te va lasa sa folosesti tot ce poate motorul, chiar si in conditii stradale.  De cealalta parte, la BMW F 850 GS am semne de intrebare cu cei 95 de cai la 8200 de ture si 92 Nm livrati la 6250 rpm – e totusi o diferenta considerabila.

Daca ne gandim la vibratii, avem totusi un motor cu doi cilindri paralel, deci nu ar trebui sa fie chiar atat de greu de echilibrat. BMW promite ca vibratiile vor fi infime pentru ca a adaugat doi arbori de echilibrare in motor. Totodata, prin niste rafinamente tehnice, inginerii bavarezi ne promit ca ungerea va fi mai buna, mai ales in off-road. Pana la proba contrarie trebuie sa ii credem pe cuvant.

Partea interesanta abia acum vine. Daca limbajul meu tehnic nu m-a tradat si am inteles corect, propulsorul de 853cc are o distributie pe curea. Daca aceasta informatie se confirma, am mari semne de intrebare privind fiabilitatea motorului si cat de des trebuie schimbata aceasta curea: o data la patru ani (indiferent de numarul de kilometri), la 35000, 60000 de kilometri? De ce curea? Astept ca pe Mos Craciun urmatoarea motocicleta cu o distributie pe pinioane.

*Aici informatiile sunt contradictorii. Cu siguranta, pe undeva exista o curea, dar si un lant  pe undeva “in afara” motorului.  

Chiar si asa, cutia modelelor noi din seria GS are 6 trepte, iar daca esti cu adevarat cusurgiu poti opta pentru un quickshifter bidirectional, astfel incat sa ai parte de o accelerare continua, fara pierderea fortei de tractiune.

Evacuarea este pe partea dreapta a motocicletei. De altfel logic: te dai jos pe stanga si nu ai vrea sa pui palmele pe toba incinsa atunci cand manevrezi motocicleta pe loc.

Am hotarat ca avem un cadru pod din otel, insa noutatea in zona de mijloc abia acum vine! Cu ceva ani in urma, BMW Motorrad opta pentru un rezervor sub sa, pe mijlocul motocicletei, asa cum intalnim si in cazul lui BMW F 800 GS. BMW F 750 GS si BMW F 850 GS vin cu un rezervor plasat la locul lui, adica intre sa si ghidon, astfel ca centrul de greutate al motocicletei revine pe fata.

Daca ne gandim la suspensie, si nu la cat de utilizabil este sistemul ESA, aflam ca BMW F 750 GS are o furca clasica de 41mm, iar surata mai offroad, BMW F 850 GS se mandreste cu un up-side-down de 44 mm: asa da! Unde mai pui ca suspensia este intr-o continua adaptare. Cele doua modele au un sistem de senzori care “citesc” tipul de teren pe care rulezi si iti regleaza suspensia din mers.

In mod cert, BMW F 850 GS este orientat spre off-road. Altfel nu ar fi venit cu roti cu spite de 21’ si 17, in timp ce sora mai mica, BMW F 750 GS, propune o incaltaminte stradala: jante turnate din aluminiu si 19’ pe fata, cu 17’ pe spate

Si ca tot am ajuns cumva si la frana: fata se lauda cu un dublu disc de 305mm si etrieri cu doua pistonase, in timp ce pe spate avem 265mm si un singur pistonas. Un lucru foarte interesant se petrece cu stopul pe frana. Este dinamic. Asta inseamna ca in cazul unei franari pronuntate el va incepe sa palpaie si reduce cazurile in care te poti trezi cu vreo masina in topcase sau pe saua pasagerului.

Ca tot am apucat sa zic ceva de sa. Inaltimea sa este de 815 mm pentru BMW F 750 GS si 860 mm pentru BMW F 850 GS – cam mult as zice eu, gandindu-ma ca o sa am nevoie de tocuri. Bineinteles cele doua pot fi adaptate si coborate cativa centimetri.

Pentru ca sunt motociclete noi, trebuie sa amintim si de briz-brizuri. Faruri LED si lumina day-light tot LED – ca asa-i moda si pentru ca, de cele mai multe ori, lumineaza absolut bestial. Bordul este displayul TFT pe care toata lumea il astepta pe BMW R 1200 GS si despre care am mai amintit si in testul de aici . Avem si conectivitate cu telefonul, iar optional putem beneficia de sistemul de “Intelligent Emergency Call”.

 

Cam asta ar fi nou in zona de mijloc a enduro-tourerelor propuse de BMW. Sincer, imi pare rau de imediata disparitie a lui BMW F 800 GS si astept cu toata setea un BMW F 850 GS la joaca!

Share.

Leave A Reply