Nu mai are rost sa spunem ca am testat inca o legenda. Finalul anilor ’80 a fost dominat de intrecerea Honda AfricaTwin si Yamaha SuperTenere in raliul Paris-Dakar. Interesant este ca motocicletele astea au intrat, apoi, in productie de serie si au devenit preferatele celor insetati de aventura. In 2010, din Iwata, lengeda a revenit sub hainele lui Yamaha XT 1200 Z SuperTenere. Chiar daca nu a prins foarte tare pe piata noastra, noua ne-a lasat o impresie buna. O motocicleta robusta, un pret corect si, sa spun din capul locului, o motocicleta pe care eu mi-as cumpara-o, chiar daca nu-i perfecta!

 

Avem din nou de-a face cu o motocicleta care te imbie sa te duci pana in Nepal  imediat dupa birou. Designul lui Yamaha XT 1200 Z SuperTenere pare inspirat din Rally-Raid. Motocicleta este supla in partea din spate, iar rezervorul mare si parbrizul ingust te duc cu gandul la “turnul” motocicletelor de raid. Chiar si bordul digital seamana izbitor de tare cu un trip-master – chiar daca iti ofera toate informatiile de care ai nevoie. Dar oare este capabil Yamaha XT 1200 Z SuperTenere sa te duca in ritm sustinut pe asfalt si,, in acelasi ritm, si in afara lui?

Prima impresie pe care am avut-o atunci cand m-am uitat la motocicleta a fost de greutate. A fost si prima impresie pe care Yamaha XT 1200 Z SuperTenere mi-a spulberat-o. In ciuda celor 253 de kilograme gata de drum, motocicleta nu iti lasa impresia de greutate. Pare foarte usoara si intuitiva.

Pleci cu ea de pe loc si iti dai seama ca ai uitat sa iti reglezi parbrizul care iti ofera o protectie la vant mai mult decat decenta la nivelul torsului. Tragi de gaz si motorul descarca sustinut, ajutat si de transmisia finala pe cardan. Primele doua trepte sunt gandite, parca, pentru off-road, apoi iti dai seama ca te poti juca la controlul tractiunii si la modurile de rulare. Ziceam ceva despre gaz? E ride by wire, asa ca trebuie sa te coordonezi foarte bine atunci cand inchizi si deschizi acceleratia la schimbarea treptelor de viteza ca motocicleta sa nu dea in nas.

Daca nu esti foarte lung in picioare si nici foarte… greu, astfel incat sa comprimi motocicleta, nu-ti face griji. Inaltimea seii este adaptabila, iar suspensiile sunt incredibil de reglabile – asta daca ai timp si chef sa-ti cauti setarile potrivite pentru stilul tau de condus. Eu nu am avut, asa ca m-am adaptat pe setarile existente si m-am bucurat din plin de un motor vanos si o cutie foarte bine etajata.

Din momentul in care o pui in miscare, Yamaha XT 1200 Z SuperTenere isi pierde brusc greutatea. E foarte usoara si destul de echilibrata, in ciuda lipsei sistemelor si programelor care sa ajute rider-ul. S-ar putea ca acest lucru sa se datoreze masei concentrate pe mijlocul motocicletei, iar acest fapt ii permite motorului bicilindric paralel sa dea drumul hergheliei de 112 cai putere fara grija ca, la o plecare in tromba, roata fata iti va arata cum se poate decola.

Motocicleta este echilibrata – e cea mai simpla caracterizare a lui Yamaha XT 1200 Z SuperTenere.

In mod special mi-a placut frana de motor. Nici prea-prea, nici foarte-foarte si perfect modulabila.

Ce nu mi-a placut?! Faptul ca, la un moment dat, pe viraje, fata mi s-a parut nesigura. Insa trebuie sa subliniez ca nu am umblat la setarile motocicletei si – fiind o motocicleta de test cu mai bine de 25.000 de kilometri – anvelopa spate avea o uzura demna de un incepator. Din aceasta cauza, cele doua roti nu aveau acelasi comportament – aviz amatorilor care, la 10 grade Celsius, alearga prin oras cu “opinci” de anvelope si sustin ca se misca doar pe langa casa. Iata cat de mult conteaza o anvelopa in stare buna!

Hai sa descoperim si cum ajunge maxi-enduro-tourerul Yamaha la aceste performante

Sunt doua artificii mari si late. Primul – si nu e deloc complicat – este un sistem unificat de franare ajutat de ABS. In felul asta nu risti chiar atat de mult sa incarci motocicleta pe fata. Chestia asta nu e chiar o inovatie si e prezenta pe motociclete de la inceputul decadei 2000.  Partea interesanta a ABS-ului vine in functionarea lui. Chiar daca nu se poate decupla, in off-road este foarte putin invaziv si nu iti pune piedica atunci cand incerci sa maresti pasul. Asta e un lucru bun!

Te bucuri si de doua moduri de rulare: Touring si Sport. Aici nu mai e nimic de spus, ca-i clar ca-I alegem pe cel Sport.

Yamaha XT 1200 Z SuperTenere propune 3 module de traction-control – bine, unul dintre module presupune anularea lui, dar e tot un modul, nu?  Asadar, Yamaha Chip-Controlled Throttle te lasa sa iti faci de cap in siguranta, in functie de cat de experimentat esti.

Asadar si prin urmare…

Yamaha XT 1200 Z SuperTenere nu e chiar un varf al tehnologiei, chiar pare ca cei de la Yamaha au ignorat putin inovatia in segment, in contextul in care toata lumea pune cate un calculator intreg pe motocicleta. Cred, totusi, ca Yamaha cauta solutia elixirului tineretii unui adventure-tourer: o motocicleta care sa nu ridice probleme, usor de reparat, fiabila, robusta si gata de orice drum. Unde mai pui ca am scos si consum de sub 4% pe anumite tronsoane.

Pana la urma, in testul nostru, Yamaha XT 1200 Z SuperTenere s-a dovedit a fi un adventure pur sange. Un comportament peste medie pe asfalt, un motor arhisuficient, o motocileta controlabila – indiferent daca vorbim de frane sau ciclistica – o motocicleta care nu isi arata greutatea si iti ofera o pozitie lata si gata de aventura.

Concluzia este ca Yamaha XT 1200 Z este o motocicleta corecta! Ai de toate la un pret imbatabil: 13 500 euro.

Ah, da! Si Iuliei i-a placut plimbarea cu Yamaha XT 1200 Z SuperTenere. I-au placut si fotografiile pe care le-a facut si a zis ca e gata de aventura! Cred ca se pregateste ceva pentru sezonul viitor la testeperoti.ro. Am pus-o!

Share.

Leave A Reply