De-a lungul timpului au aparut motociclete care au nascut pasiuni aprinse si legende cu iz de axioma. In tagma motociclistilor pasionati de ture lungi asezonate de bagaje multe nu poti spune ceva de rau de motociclete precum Honda AfricaTwin (evident, modelul vechi), Yamaha SuperTenere sau seria GS a celor de la BMW.  Imaginea de aventurier a seriei GS a inceput o data cu productiile TV  Long Way Down si Long Way Round – bine, cunoscatorii in materie ne vor aminti de performantele obtinute de primele GS-uri la Paris-Dakar. Dar oare o motocicleta 2018 pastreaza acelasi spirit de aventura pura? O sa descoperim impreuna in saua modelului 2018 al lui BMW R 1200 GS Adv.

 

Nu cred ca trebuie sa mai amintesc ca BMW R 1200 GS Adv este o motocicleta mare – bineinteles ca ai un rezervor generos de 30 de litri, nu doar ca iti asigura o autonomie de cateva sute bune de kilometri, dar te face sa pari calare pe hipopotam!

Designul nu difera mult fata de modelele anterioare. Modificarile sunt atat de mici, incat nu iti iau ochii. Si de aceasta data crash-barul iti da impresia ca te-ai putea da peste cap cu BMW R 1200 GS Adv fara sa se intample mare lucru.

Cu toate acestea, BMW R 1200 GS Adv nu este despre designul motocicletei, ci despre drum – pe oriunde ar merge drumul ala. De stat, stai aproape perfect. Saua este generoasa, ghidonul este lat, iar parbrizul reglabil manual iti ofera destula protectie la vant chiar si in varianta stock. Mi-a placut foarte tare pozitia in picioare, iar aici un mare ajutor vine din partea scaritelor metalice, pe care le gasim in varianta de baza a lui BMW R 1200 GS Adv.

Am putea vorbi foarte mult despre BMW R 1200 GS Adv, dar interesante sunt optiunile pentru modelul 2018 si daca intr-adevar aceasta motocicleta te transforma intr-un aventurier, sau te vei bucura doar de imaginea lui Ewan McGregor  – nu in Star Wars, ci in Long Way Round.

Concluzia de la inceput ar fi ca motocicleta asta are atat de multe sisteme de siguranta si asistenta incat face mersul pe motocicleta foarte usor – unora le place, altora nu. Eu ma situez in a doua categorie, preferand o motocicleta pe care o pot repara cu sarma in mijlocul Siberiei. Si daca nu ajungi in Siberia, nu ar fi mai bine sa te bucuri de senzatia pe care ti-o ofera BMW R 1200 GS Adv in deplina siguranta? E o intrebare la care raspunsul vine rational.

Modelul 2018 al BMW R1200 GS Adv are mici diferente chiar si fata de 2017 – cu mult revizuit. S-a umblat la cutia de viteze, iar cardanul iti ofera o experienta mult mai lina pentru condus. E adevarat ca daca te urci doar pe acest model, nu vei realiza diferentele, dar sigur te vei gandi ca din Berceni ajungi imediat in Irkutsk ca sa iti pui berea la rece in Baikal.

Si evacuarea a fost up-grade-adata si suna intr-un mare fel, chiar daca ne-am bucurat de o toba stock. Inginerii bavarezi au umblat si la hartile motorului boxer de 1200cc racit pe lichid – care nu mai tremura mai deloc – asta pentru ca BMW R 1200 GS Adv sa poata fi demn de o omologare Euro 4. Si ca tot veni vorba, toate aceste modificari au dus la o vibratie mult diminuata in turele joase, chiar daca motocicleta trage excelent in acele zone ale turometrului. La mersul subturat te ajuta foarte tare cutia bine etajata, cu primele 3 trepte destul de lungi cat sa te distrezi in afara drumului si cu un quick-shfter bidirectional – daca si la modelele anterioare cutia era precisa…. Trebuie sa o incerci pe cea de pe acest model!

Hai sa ajung si la ce nu mi-a placut chiar atat de tare de cum m-am urcat pe motocicleta. Rezervorul de 30 de litri te poate ajuta sa ajungi acolo unde iti propui fara prea multe opriri si sa concurezi pentru o diploma Iron Butt , insa te forteaza la o pozitie cam prea cracanata. E nevoie de deschizi destul de mult picioarele.

Din momentul in care pleci si uiti sa te bucuri ca un copil de bordul TFT, iti dai seama ca ciclistica este punctul forte al lui BMW R 1200 GS Adv.  Imaginea de motocicleta mare si greoaie nu se pune si in practica. Are un comportament sprotiv excelent, unde mai pui ca de fapt motocicleta este un tourer gata sa te duca oriunde iti arata harta. Pe undeva de inteles cand ciclistica, franele si electronica sunt gandite fix pentru acest sentiment.

Bineinteles, ai moduri de livrare a puterii: Rain, Road, Dynamic, Enduro, iar daca ridici saua si inchizi un mic circuit incepe distractia: Dynamic Pro si Enduro Pro – acolo vezi ce poate BMW R 1200 GS Adv. Raspunde la acceleratie cu precizie chirurgicala, iar ambreiajul hidraulic parca ar fi din plastilina – toate comenzile de pe BMW R 1200 GS Adv sunt foarte usor de utilizat.

Ca tot am ajuns la optionale user-friendly, trebuie sa amintim de manerele incalzite, optiune keyless-ride, modurile Pro de rulare, hill-start control (care uneori devine enervant, daca nu esti atent pe bord sa vezi ca e activ), suspensie Dynamic ESA semi-activa si automata si Emergency Call. Cea din urma optiune nu are un pret inca stabilit, insa mi se pare unul dintre cele mai utile lucruri de pus pe o motocicleta, indiferent de tipul ei – ar fi chiar si un ajutor psihologic sa stii ca motocicleta suna singura dupa ajutor atunci cand ai cazut si o fractura de tine departe de cel mai apropiat doctor.

BMW R 1200 GS Adv poate fi caracterizat de o conectivitate iesita din comun – toate vin la pachet cu afisajul TFT de 6.5 inch. Stiu ca nu pare un lucru indispensabil, insa este foarte util si noutatea absoluta in materie pentru BMW Motorrad. In primul rand, este foarte usor de urmarit. In al doilea rand, este plin de informatii: de la modul de rulare, la momentul in care e optim sa schimbi treapta de viteza, la toate detaliile despre motocicleta pe care le primesti din partea calculatorului de bord (da, absolut toate!). Si daca ceva se petrece, motocicleta iti va trimite mesaje. Iti preia indicatiile navigatiei si ti le trimite soptit in boxele din casca (daca esti inzestrat cu un sistem de comunicatie cu care TFT-ul se va imprieteni prin Bluetooth).

Am tot vorbit despre ce are motocicleta, cand pe noi ne intereseaza de fapt cum iti influenteaza toate aceste optionale si inovatii senzatia de mers la ghidonul lui BMW R 1200 GS Adv.

Motocicleta nu pare sa se desprinda de pe sol si iti da foarte multa incredere, chiar si atunci cand ai parasit asfaltul. Este atat de modulabila, incat se poate adapta oricarei situatii. Franezi cu sete, accelerezi  pana la capat si totul vine natural. Ai impresia ca nu se poate intampla nimic.

Asul din maneca lui BMW R 1200 GS Adv este cu siguranta ciclistica. Oricat pare de mare motocicleta, se comporta ca o sageata atunci cand o arunci pe viraje. Ai senzatia ca nu poti sa cazi, iar taierea curbelor se intampla la fel ca in tutorialele sau la cursul de pilotaj: usor, intuitiv, fara efort – chiar si cu pasager.

Senzatia nu este cu mult diferita in off-road, acolo unde isi pastreaza modularitatea. Ai o pozitie buna, vitezele de schimba usor, suspensia raspunde exact asa cum a fost setata.

In final imi arunc o singura intrebare: cum vor arata aceste inovatii tehnice si optionale electronice peste 100.000 de kilometri, mai ales daca alegem sa-I facem in conditii vitrege – spre Ulan Bataar sau Magadan?  Tot acest zbucium tehnic e oare profitabil pe termen lung pentru rider – cat costa mentenanta unor astfel de sisteme?

Cu siguranta BMW R 1200 GS Adv este o legenda, un brand care se vinde singura. Cu siguranta exista posesori, sau viitori posesori de astfel de motociclete care nu vor folosi agregatul la adevarata lui valoare si nici nu il vor apropia de limite, insa sunt ahtiati dupa imaginea aventurierului.

Si da! BMW R 1200 GS Adv te face sa te simti ca un Ewan McGregor chiar daca nu vei merge pana la capatul lumii. In plus, transforma motociclismul intr-un joc cu mai putine riscuri, mai multa relaxare si placere!

Foto: Iulia Matache 


Share.

Leave A Reply