Nu cred ca trebuie sa mai amintim de palmaresul pe care seria GS il are. De la Dakar pana la atatea drumuri in jurul lumii este o motocicleta de legenda. Am vrut sa gustam si noi putin din spiritul de aventura si ne-am cocotat in saua unui BMW R 1200 GS Rallye – ce e drept, cu saua normala. Stii deja la ce sa te astepti. Un boxer de 1200 cmc, 125 de cai putere, o ergonomie de invidiat si… chef de plimbare.

Designul e unul pe care-l stim cu totii – in mare parte. Tipic seriei GS. Ceva stickere in plus fata de generatiile trecute, un cadru albastru care ne aminteste de inceputuri si un cioc putin mai enduro, in rest… mici retusuri. Dar motocicleta asta nu e facuta neaparat sa castige un concurs de miss, ci sa te duca pe unde nici cu gandul nu te gandesti. Totusi, modelul BMW R 1200 GS Rallye pare sa aiba un rezervor mai usor de strans intre picioare atunci cand parasesti soseaua si incepi distractia.

E inalta, chiar daca noi am avut saua normala… tot inalta e. Poti seta suspensiile si o poti cobori. Motocicleta pe care noi am testat-o a avut sistem ESA, asa ca o urci si o cobori, dar mai departe toata treaba devine automata. Mihnea (pe langa fotograf si posesor de R 1200 GS) a tot cautat de unde setezi cate bagaje, cati oameni are de carat motorul… nu se poate. ESA este automata pe modelul Rallye. Pe undeva e mai comod sa se intample asa.

Inalta ca inalta, dar pozitia la ghidon este foarte comoda. Stai drept, ai un ghidon lat si scarite metalice din care iti e aproape imposibil sa aluneci. Am jinduit dupa saua specifica Rallye atunci cand am mers in picioare, dar atat timp cat stai cu poponetul pe sa… totul e de vis!

Cu un usor tremur, specific motorului boxer, propulsorul de 1200cc trage excelent. Nu ai nevoie de mai mult. Practic, cuplul te salveaza din multe situatii. Am reusit sa mergem pe asfalt, pe ploaie cu grindina si pe unde ne-a dus imaginatia. Modurile de tractiune isi fac treaba excelent – Rain, Road, Dynamic si Enduro – mai ales atunci cand conditiile de drum se schimba dupa viraj. Si cred ca a fost pentru prima data cand m-am bucurat de ele atunci cand m-a prins potopul pe sosea, iar motocicleta e incaltata cu anvelope cramponate (cam ca cele de motocross). Chiar daca am strans tare de deasupra seii (erau acolo morcovi, frunze, ierpuri si gradinari), motocicleta si-a mentinut trasa chiar daca ritmul nu a fost chiar unul lenes.  Apa baltea pe asfalt, grindina batea in casca, iar la drum intins, BMW R 1200 GS Rallye a mers fara probleme cu 140 km/h… chiar si cu anvelopele de care va povesteam.

Sa va mai spunem despre bord? E cel cu care ne-am obsinuit de ceva timp pe seria GS. Ofera toate informatiile intr-un mod foarte simplu si concis. Ai RDC – sistem de monitorizare a presiunii in pneuri – pe care il gasesc util pentru prima data in varianta Rallye – nu se stie cand te loveste pana cand esti pe coclauri, ai manere incalzite, pilot automat, sistem Keyless…

Foarte util mi s-a parut sistemul de asistenta la pornirea in rampa – scoti motocicleta pe Neutral, tii putin frana apasata, apoi motorul sta singur. Nu e chiar usurel sa pleci atunci cand atingi doar cu varfurile, iar motocicleta este incarcata pana la refuz. Mai mult, Controlul Dinamic al Tractiunii te ajuta incredibil de mult in off-road (DTC ii spune mama lui). E incredibil cum o motocicleta atat de mare si destul de grea poate sa plece din nisip precum o trotineta. Pur si simplu intri cu ea in zona de joaca, te afunzi, apoi tragi usor de gaz si pleaca singura de acolo de unde crezi ca te-ai fi chinuit sa o scoti.

Ce te mai ajuta foarte tare in astfel de conditii? ABS Pro. Nu e chiar orice fel de ABS. Poti frana cu sete cand esti inclinat, iar in off-road iti dispare frica de blocare a rotilor. Efectiv daca iti trebuie frana, apesi pe frana. Tot ce se va intampla va fi ca BMW R 1200 GS Rallye sa franeze.

Daca am vazut optionalele, hai sa spunem doua vorbe si despre motor. Am zis ca trage, stim deja motorul. Nu e o noutate si este bine ca il cunoastem. Asta pentru ca la un drum de la job – acasa cu ocolire prin Ulaanbaatar (capitala Mongoliei), trebuie sa ai un motor care si-a dovedit fiabilitatea. Imi pun si eu aceeasi intrebare ca voi: oare toata electronica asta tine la un astfel de drum? Nu stiu sa va raspund, dar o voi face dupa primul test de anduranta in saua unui BMW R1200 GS Rallye.

Dar aici vine cireasa de pe tort: daca scoti putin saua, vei gasi acolo niste cuple. Te joci putin la ele si apoi te poti juca cu BMW R 1200 GS ca un profesionist. Motocicleta iti permite sa ii anulezi ABS-ul, DTC-ul si apoi sa customizezi modurile Dynamic Pro si Enduro Pro dupa bunul plac si stilul tau de mers.
Ce mai e nou: asistenta la schimbarea treptelor de viteza. Lucrul asta se face extrem de lin, nici ca-ti dai seama. Mi-a placut foarte tare evacuarea Akrapovic. Parca aduce sunetul aventuros mai aproape de casca ta.

Sa trecem la lucruri serioase! Niciodata BMW R1200 GS nu a suferit la capitolul suspensii, dar modelul Rallye vine cu imbunatatiri menite sa te duca mai confortabil acolo unde soseaua se termina. Pentru asta, suspensia lui BMW R 1200 GS Rallye este ceva mai lunga si mult indreptata spre zona sportiva.

Practic, BMW R1200 GS Rallye nu este o motocicleta de sosea. Ramane un tourer veritabil, insa mediul lui de viata incepe acolo unde praful se aduna, unde asfaltul se termina si unde incepe aventura. Pentru prima data am mers cu o motocicleta de strada care nu mi-a inspirat decat un drum acolo unde semnalul la telefon nu mai exista.

 

In loc de concluzie?

Ai tot ce iti trebuie pentru sosea: de la faruri LED, bagaje, ergonomie si un motor puternic, insa BMW R 1200 GS Rallye se simte in largul lui atunci cand drumul nu mai este pe harta, iar tot ce iti pune motocicleta la dispozitie te imbie la aventura. Pentru ca motocicleta asta este cea mai versatila si suficienta motocicleta pe care m-am urcat pana acum.

Scurt pe 2: BMW R 1200 GS Rallye este o invitatie deschisa catre lumea larga!

Foto: Mihnea Ratte

 

Share.

Leave A Reply