Incepe toata lumea sa stie ca prin orasele mari aplicatia Uber este o varianta din ce in ce mai la indemana de a merge circula prin metropola. Nu trebuie sa te tocmesti cu taximetristii, nu trebuie sa-ti bati capul cu masina proprie si – de cele mai multe ori – ai si soferi cu un comportament civilizat si masini curate si intretinute.

Asta nu scuteste Uber de cateva intrebari, dar despre asta vorbim mai la coada, ca sa nu dam o nota trista.

Indiferent de discutii, Uber implineste 2 ani in Romania si ajunge la cifra rotunda de 250.000 de utilizatori – a se intelege oameni care au mers cel putin o data cu Uber.

Un Studiu IRES – la comanda Uber, evident – arata ca 7 din 10 tineri vad in Uber o varianta de mobilitate urbana, mai ales in orasele mari precum Bucuresti si Cluj. 3 din 10 chiar folosesc Uber. Asta inseamna cumva ca serviciul asta devine din ce in ce mai popular, asta pentru ca pune cu ambitie accent pe utilizatorul final?! Adica e atent cum se simte clientul in masina?

 

Serviciul a crescut exponential in 2 ani. Lansat în București în februarie 2015, UBER s-a extins în ultimii doi ani în Cluj, Timișoara și Brașov. In acest context, Uber vrea sa lanseze un nou serviciu – Uber Pool.

Ce inseamna asta? Uber Pool presupune ca mai primesti pe cineva in masina si imparti costurile cursei. Sa spunem ca eu plec de la statia de metrou Brancoveanu pana in Pipera. Doua strazi mai la stanga cineva face aceeasi cursa. Uber ne ia pe amandoi si impartim cursa. Mai multi oameni intr-o singura masina inseamna de fapt aglomeratie mai putina. Cei de la Uber spun ca in orasele in care functioneaza, În doar 6 luni, uberPOOL a redus numărul de kilometri conduși cu peste 500 de milioane și a economisit 261 de milioane de litri de combustibil, echivalentul a nouă piscine olimpice.

Nicoleta Schroeder, General Manager UBER România, spune ca ambitia Uber este ca pana in 2020 sa reduca, prin aceste metode, traficul din Bucuresti cu o treime. Eu as fi tare sceptic vis-à-vis de treaba asta. De cele mai multe ori romanii abia daca-si iau rudele si colegii in masina, iar aici vorbim despre calatoria cu un strain. Sa le dam totusi un strop de incredere, chiar daca-mi suna foarte tare a avant pionieresc.

Cam asta e partea romantica in ceea ce priveste Uber, insa orice activitate trebuie sa se incadreze in niste termeni legali: sa respectam birocratia, sa platim statului ce-i de platit, sa ne ducem pasagerii in siguranta.

Uber nu este un serviciu de taximetrie, spun reprezentantii companiei. Nu o fi, dar tare seama!

Mi-am pus in cap niste intrebari: Ce se intampla daca ai accident in timp ce calatoresti cu Uber? Cine iti acorda despagubiri? Cei de la Uber spun ca ai asigurare in astfel de cazuri.

Ne place sau nu, legile care reglementeaza transportul de orice fel din tara noastra sunt adaptate aquisului comunitar – adica legislatiei UE. Pe romaneste: sunt la fel!

Nu stam acum sa facem un curs de legislatie pe teme rutiere si de transport, insa – grosso-modo – orice masina care cara oameni trebuie sa fie licentiata pentru acest lucru, orice sofer al unei astfel de masini trebuie sa obtina un atestat, orice firma care are o astfel de ocupatie trebuie sa aiba o sumedenie de atestate, licente, un coordonator de trasport, etc. Masina respectiva – aia cu care se duc oamenii din punctul A in punctul B – trebuie sa fie inspectata o data la 6 luni. Asa zice legea! Si daca ai timp sa citesti Fratii Jderi in limba avocateasca: aici, aici (dar asta e despre dubele de 8+1 si mai mari), sau aici. Si am terminat cursul de legislatie.

Nu am inteles foarte exact daca Uber respecta toate aceste lucruri. Cel mai probabil nu, pentru ca – pe sleau – asteapta modificarea legii astfel incat sa intre total in legalitate. Discursul care spune ca “este un produs hibrid care a avut un ritm de dezvoltare mai rapid decat procesul legislativ” nu inseamna pentru mine decat ca in acest moment este usor in afara cadrului legal.

Si daca ma intrebi pe mine, le va fi al dracului de greu sa intre in legalitate.

Am inteles ca pot factura – asta e foarte bine. Inseamna ca platesc si ei niste taxe, insa cum ramane cu toate celelalte? Nu zic ca legea e buna sau stramba, dar e lege!

Practic, Uber se poate degreva de toate aceste sarcini. Fiecare sofer Uber trebuie sa aiba o forma de personalitate juridica si incheie un contract cu Uber. Mai departe, avize, licentieri, atestate, inspectii periodice? … il privesc pe soferul-personalitate juridica. Asta e portita de lege care scapa Uber.

Ca sa incheiem discutia: am mers cu Uber si o sa mai merg! Stiu ca-mi gasesc masina chiar si in suburbii. Scap de discutii neplacute cu taximetristii: 25 de lei e bine, bo$$? Va place manelili? Te supara daca fumez? Scapi si de un transport in comun supra-aglomerat si (sa fim sinceri) imputit si greoi.

Drept client, vad in Uber avantaje: platesc cu cardul, deci soferul nu poate sa-mi dea teapa, masinile sunt mereu curate, masinile sunt oricum mai noi si mult mai comode decat ceea ce avem noi pe taxi in acest moment, soferii sunt de un mult mai mare bun-simt, iar de multe ori pretul ma incurajeaza sa-mi las masina in parcare, chiar si motocicleta.

Asadar, din punctul de vedere al utilizatorului final, clientului, ala de sta pe bancheta din spate: Da nene, as merge cu Uber!

Tot ce pot sa le doresc este sa intre cat mai repede in deplina legalitate, astfel incat sa nu mai existe carcotasi (asa ca noi) care sa se lege de aspectele astea.

Share.

1 Comment

Leave A Reply