Și dacă am terminat perioada de concedii, e clar că vine toamna.
Până aici nu-i nimic nou, dar toamna ne confruntăm cu temperaturi din ce în ce mai mici și carosabil umed. Mulți ar spune că nu-i nicio problemă, insă stilul de condus trebuie adaptat noilor condiții.

Și ce faci dacă asfaltul este ud sau chiar acoperit de apă și statul acasă nu este o soluție?

zop_4511-copy

În mod cert, dacă ai de-a face cu o șosea acoperită de apă trebuie să reduci viteza. Asta pentru că de cele mai multe ori, o baltă luată la viteză mare înseamna aproape instantaneu acvaplanare. Ce-i acvaplanarea?  Acvaplanarea înseamnă pierderea aderenței atunci când între anvelopă și asfalt se află un strat de apă. Practic, rizurile cauciucurilor nu mai evacuează toată apa pe care mașina o întâmpină. Rezultatul simțit la volan: pierzi aderența până sa apuci să auzi cum apa lovește podeaua mașinii și…plutești.

Ce-i de făcut dacă acvaplanăm?

În primul rând ar trebui să fim atât de prevăzători încăt să evităm o asemenea situație. Și dacă totuși apa ne surprinde, nu avem decât să încetinim și să nu bruscăm comenzile mașinii.

Contează foarte mult ca mașina să fie într-o stare tehnică ireproșabilă, iar consumabilele să fie in stare bună și ne referim aici în special la anvelope.
O altă problemă des întânită în sezonul de toamnă este vântul puternic. O ralafă de vânt te poate surpinde și vei schimba banda de circulație fără să vrei, sau poți frâna involuntar. Unde mai pui că direcția și viteza vântului îți pot crește consumul.

Nu poți decât să ții ferm volanul  și să nu crești viteza. Indiferent de cum bate vântul, nu încerca saă suplinești punerea pe trasă a mașinii prin supravirare – nu-i o soluție, din contră. Adaptează viteza astfel încât să simți că mașina are aderență, până la urmă ești tot pe o suprafață alunecoasă.

https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography/
https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography/

În ambele cazuri  trebuie să fii conștient tot timpul pe unde-ți trece fiecare roată. De cele mai multe ori, sesizăm că acvaplanăm, sau că pierdem aderența atunci când deja este prea târziu. Apare panica, facem mișcări bruște și necoordonate, derapăm și uite cum se adună toate ingredientele pentru a duce mașina în service.

Verifică întotdeauna starea anvelopelor: să nu fie depășit martorul de uzură, iar presiunea să fie cea corectă, adaptată la tipul de drum. Importantă este și viteza: cu cât este mai mare, cu atât riscul crește.

Cum poți verifica uzura cauciucurilor? Foarte simplu: cu o monedă, o dată la ceva timp. Pui moneda în șanțurile anvelopei și poți monitoriza uzura.

Cu siguranță pe timp ploios e indicat să mărești dinstanța față de mașina din față. Pe carosabil ud distanța de frânare crește și uite așa poți împrumuta din vopseaua colegilor de drum.

zop_4941-copy

Ca să rămâi în siguranță nu trebuie să te supraestimezi, atât pe tine cât și condițiile meteo. Fiind sigur pe tine poți oricând sa te trezești în afara drumului grație unei acvaplanări sau  din pricina unei răsuciri.

Așadar, încearcă să reduci viteza, să fii prevăzător și să ai mașina în stare perfectă de funcționare.

 

Share.

Leave A Reply