Tot e perioadă de Bacalaureat…se dă următoarea ecuație cu multe cunoscute: trafic urban, dorința de mobilitate, consum mic, loc de bagaje, ceva civilizație – să se afle soluția! Noi am tot încercat să o rezolvăm: mai cu bicicleta, mai cu trotineta – dar parcă nu-i ok să ajungi la birou cu tricoul ud. Pâna la urmă, am ajuns la concluzia unui scuter de cilindree mică. Bine, recunoaștem că ne-am inspirat din țările vestice… Așadar, luându-se în calcul toate cele cunoscute: Yamaha N-max 125cc. Quod erat demonstrandum!

Asta pe scurt!

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

Pe lung…
Avem de-a face cu un scuter de 125cc. S-ar zice că nu e nici mult, nici puțin. Practic te descurci prin traficul din oraș, dar să nu ai impresia că vei prinde aripi – peste tot sunt avantaje și dezavantaje, nu?!
Dacă e să ne legam de design…Niciodată nu-mi place să scriu despre partea asta. De ce? Pentru că designul este unul subiectiv. Mi se pare că scuterul arată bine, chiar aduce un aer de nou, iar pentru categoria sa de preț este mai mult decât poți cere.

Cei de la Yamaha nu au pus plastice slabe pe el, ci din contră. Există elemente care nu te duc cu gândul că stai călare pe un scuter din gama entry. De data asta vă lăsăm vouă capitolul design pentru deliberare – în galeria foto. Testul nostru l-a trecut!

Are o chestie foarte simpatică. Contactul se poate bloca. Apeși un butonel și pac! O mică tăbliță metalică îți acoperă contactul. O dai deoparte tot cu cheia scuterului. E o întregă șmecherie!

Bun, te urci pe scuter…și? Îţi dai repejor seama că e un scuter mic, dar ai destul loc pentru picioare. Stai bine atât în poziția clasică, dar și cu picioarele către în față (da, știu…m-am ferit să spun ”înainte”). Ghidonul e unde trebuie și-ți pică natural în palme. Șaua e destul de confortabilă și nu foarte înaltă: 765 mm de la sol. Deci chiar dacă ești puțin mai scund, poți alege N-max-ul fără probleme.

 

Mi-a plăcut foarte mult bordul: simplist, cu multe informații, acționat de 2 butonele. Îți cam arată toate informațiile de care ai nevoie: de la trip, la câta benzină salvezi, la…mai tot. Unde mai pui că noaptea are o lumină plăcută, care nu-ti sare în ochi.

Și că tot veni vorba de noapte și lumină, farurile-s pe LED – luminează fain și atât cât trebuie, deci poți merge noaptea cu Yamaha N-max fără să ai nevoie de dioptrii suplimentare.

Și…Pornim!

Dai gaz, motorașul de 125cc pleacă lin și se turează apoi voios. Tragi de gaz și simți cum cei 12 cai te imping. Avem și cuplu? Avem 11,7 Nm pe la 7.250 de ture. Motorul sună a patru timpi și-i place la viteze mai mari. Te așezi pe drum și tragi de manșonul de accelerație: bărăie și hop! Ai plecat și atingi relativ repede viteza legală prin oraș.

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

Dacă insiști, poți merge mult mai tare – ceea ce te ajută prin oraș. N-ai zice că Yamaha N-max te poate lăsa fără permis, dar poate! Noi am mers cu el cu 90 la oră – mai mult n-a fost nevoie. Ideea este că poate!

Și lovitura decisivă vine tot din partea motorului. Consum de 2,5-3% prin oraș! Deci cu un rezervor de 6,6 litri…mergi cât te ține orașul, nu de alta dar noi nu am apucat să-l consumăm oricât de tare ne-am chinuit! Lucrul ăsta se datorează și tehnologiei Blue Core – adică dacă accelerezi constant, motorul incepe și salvează din combustibil. Eco, nu?!

Ce-i foarte fain la bicicleta lui este că e foarte ușor de manevrat, iar unghiul mare (a se înțelege MARE) de bracaj te ajută să te strecori liniștit printre mașini. Dacă mai pui și un centru de greutate plasat jos, poți încerca să croșetezi printre mașini…cu riscul aferent vreunei portiere deschise peste viziera căștii. E și normal să fie așa, cântărește 127 de kilograme. Dacă ești puțin mai vânjos il poți lua în casă, pe scări!

Nu se descurcă rău nici în ceea ce privește suspensiile. Pe față avem o furcă cu o cursă de 100mm, iar spatele oscilează sub greutatea pilotului…acum, depinde și de greutatea asta! Treci fără probleme peste gropile Bucureștiului, insă la viteze  mai mari, trecând peste denivelări, scuterul pare să-și piardă puțin stabilitatea. Să ne revenim! E un scuter de 125cc, da?

Tot când treci peste hârtoape îți aduci aminte că roțile au doar 13 țoli, in rest…confortul stă în spatele ghidonului lui N-max.

N-am zis nimic de frâne? Pâi să zicem atunci! Are! Mai mult decât decente. Chiar mai mult decât ar avea nevoie. Și pe față, și pe spate ai disc. Unde mai pui ca are și ABS! Nu m-aș baza foarte tare pe el, căci N-max este o varianta entry-level de scuter, insă în situații limită ABS-ul poate salva pielea celui care merge in tricou pe scuter, mai ales într-un București în care străzile sunt spalate cu mâzgă din Dâmbovița (că aia numa’ apă nu-i!).

Yamaha N-max e prietenos in uzul cotidian. Ai loc destul pentru bagaje – îți încape sub șa lejer un ghiozdan de 20 de litri ticsit cu tot ce ai nevoie. Protecția la vânt e…de scuter, adică nu prea e. Dar, pe bune? Cu scuterul mergi vara, când e cald, când și motoarele mașinilor emană căldură…dacă nici vântul nu te lovește, e cam nasol!

Cam ăsta ar fi Yamaha N-max. Nouă ni s-a părut o varianta excelentă pentru oraș. Dacă mergi doar pe arterele citadine…asta tre să-ți iei. Ține cu buzunarul, te strecori lejer si elegant printre mașini, e chic…ce poți să vrei mai mult?
Cât costă? Aaa..pâi aici e cireașa de pe tort:  te duci la Dual Motors şi dai pe el puțin peste 2800 de euro! Aham! Sub 3000 de euro cu tot cu prea-cuviosul TVA și ai un scuter nou-nouț pe al cărui nume îl poți pronunța și e nu-i de ici-de colea în piața: Yamaha!

ce ziceam noi în titlu? Buturuga mică răstoarnă carul mare! Deci: bâldâbâc balșoi caleașca!

Yamaha N-max! Quod erat demonstrandum!

 

Foto: Mihnea Ratte 

 

Share.

Leave A Reply