Sunt pasionat de motocicletele dual-sport de cativa ani buni si in tot acest timp am cautat o combinatie care sa-mi aduca agilitatea unei motociclete sport cu confortul uneia de drum lung. Pana acum n-am gasit. Pana acum nu m-am urcat pe un BMW S1000XR.

Hai sa ne intelegem, nu-i perfecta, dar nu-i pe departe de a fi!

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

De unde sa incepem?

Ne facusem o oarecare idee despre motocicleta inainte sa ne urcam pe ea. Ne pregateam sa fie ceva iesit din peisaj. Nu-s multe ”mobrele” care fura motoare si o bicicleta de vitezana si apoi iti propun un agregat de drum lung.

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

Din start va spunem: arata demential!  Mai ales in culorile astea…parca-i mai faina decat cea clasica si rosie, nu? Partea frontala tine liniile BMW sport, insa farurile devin din ce in ce mai putin asimetrice. Pe lateral, carenele au acelasi desen de branhii de rechin (ce sa zic, am imaginatie!), iar spatele…pfuuuu!!! Spatele te duce cu gandul la vitezane. Codita subtire si roata de 190 pe spate dau un aspect agresiv.

Chiar daca ai spune ca-ti propune o motocicleta duala, BMW S1000XR nu ar prea iesi de pe asfalt. De asta te prinzi si daca arunci o scurta privire la rotile de 17 toli. Credeti-ne pe cuvant! Pentru shooting am iesit putin de pe asphalt – iti cam clantane dintii.

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

Si cum ma uitam asa la ea in parcarea celor de la BMW, ma gandeam: “Ma nene, nu e cam inalta?!”
Chiar daca motocicleta noastra a venit intr-o configuratie cu o sa joasa – stiu cei de la BMW de ce – pozitia este destul de inalta. Adica, daca nu ai cam 1.70 nu prea e de urcat pe ea, chiar si cu saua coborata.

Pentru pasionati putem spune ca motorul de 999cc dezvolta 161 de cai putere pe la 11 000 rpm si un cuplu  de 112 Nm la putin dupa 9000 de ture. Sec, nu-i asa?

Hai sa o luam altfel!

Te sui pe motocicleta. Din prima te deranjeaza saua prea lata care-ti apasa pe interiorul pulpelor, insa sentimentul asta dispare imediat ce ai urcat piciorul pe scarita. Pui mainile pe ghidon si iti dai seama ca te-ai luat de gat cu Goliat! Ghidonul e lat, foarte lat!

Ai pornit si evacuarea Akrapovic gâjâie teribil. Strangi ambreiajul (ne asteptam sa fie unul hidraulic – e pe cablu, insa foarte moale si usor de modulat), cuplezi prima treapta si cand dai drumul manetei de ambreiaj motorul pleaca usor. Ah, ce senzatie!

Dai gaz si te prinzi ca trage inca de jos, foarte jos…practic in turele medii descarca cel mai bine si o poti folosi cu nadejde.
Incerc sa ies din parcarea subterana si pe rampa pisc putin gazul. Se aude un scurt Wrap! Si deja ma trezesc in soare! Pai…ce-ai facut, ma nene?! Va ziceam eu ca trage bine-n medii?

N-ai treaba cu suspensia! E fix ce trebuie pentru o motocicleta cu asemenea valente.  Pe langa faptul ca ai sistem ESA – adica suspesie adaptiva si o poti trece in modul Road sau Dynamic – furca de 46mm upside-down sta foarte, foarte bine pe viraj. De multe ori motocicleta asta poate fi mult mai fun decat surata S1000R! Pozitia inalta, ghidonul lat, unghiul de bracaj mare si  motorul puternic te fac sa te simti ca un huligan uneori, dar iti trece repede! Nu de alta, dar daca insisti s-ar putea sa ramai fara permis.

S1000XR e ticsita cu sisteme anti-prost – adica de siguranta! Ai suspensia adaptiva – la care poti umbla si daca ai pasager, ai un ABS genial, pe care nu-l simti absolut deloc – unde mai pui ca pe viraj poti sa musti din frane ca Haplea fara sa se intample mare lucru – ne inclinam in fata lui ABS Pro! Ce sa mai, minune tehnica! Mai zicem de sisteme?

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

A, pai da! Controlul tractiunii (DTC), controlul stabilitatii (ASC)…numa sa ai sange pe instalatie sa-i dai gaz, ca devine din ce in ce mai greu sa o pui pe jos!
In ceea ce priveste motorul in sine…si aici ai de unde alege. Ai 3 moduri de livrare a puterii: Rain, Road si Dynamic. Si cand ai Dynamic cine sa mai mearga in Rain si Road?! Stai asa pe la 4000 de ture si ii mai dai un sprit, mai iei mana din gaz si in spate se aude: Bruooop-Poc-Poc-Poc! Tine loc de claxon de multe ori.
Sa mai spunem ce-i pe motor ca apoi sa vedem si cum merge: bordul e cu de toate – ai si turometru analogic si parte digitala. Iti afiseaza tot ce vrei intr-o maniera simplista si nu e greu de urmarit.

Plecam si noi cu motocicleta asta?!

Haide!

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

Primul drum este prin oras, fie ca vrem sau nu. Si deja intamplinam probleme. N-as spune ca e motocicleta cu care sa faci naveta prin oras…ghidonul lat iti da o pozitie foarte misto, insa nu te ajuta deloc sa te strecori printre masinile oprite si la toata treaba asta te dezavantajeaza si faptul ca motocicleta este destul de inalta. Ai o oarecare nesiguranta cand te gandesti ca ai toate sansele sa pui piciorul intr-un sleau de RATB. Solutia? Cand te opresti,  pui pulpa pe sa si un picior iti ajunge jos cu brio!

Mai e ceva ce nu ne-a placut si de care ne-am lovit tot in oras. Si lista asta cu minusuri se cam termina.
E buna pe post de soba, mamica! Noi am testat motocicleta cand afara erau cam 40 de grade. In zilele in care nu am pozat a mai fost cum a fost, dar cum Mihnea si-a dorit lumina de la rasarit…ne-am trezit dimineata, cand prin oras erau treze doar semafoarele, ne-am plimbat, ne-am pozat – musai in echipament!

Cand am ajuns ianpoi in oras si termometrul de pe bord a trecut de 105 grade, termocupla a pornit si caldura a inceput sa vina navala peste picioarele mele…n-a mai fost atat de funny! V-am zis ca erau deja 40 de grade afara?!

Banuiesc ca-i foarte misto cand e frig…nu mai ai nevoie de genunchiere de neopren.

Practic, asta-i dezavantajul unul motor cu 4 cilindri in linie. Scoate caldura ca o soba!

Am recitit ce-am scris pana aici. Nu prea pare ca ne-am distrat cu motocicleta asta. Ba chiar afost super-fun. Daca as avea una, n-as da-o nimanui! E o arma de touring perfecta pentru distractie.

Daca ai unde si cum, iesi pe un drum judetean liber si da-i! In prima treapta e mai greu cu ridicatul, dar daca drumul mai e si putin valurit…a2-a si a-3a deja esti cu roata pe sus! Foarte fun, iar motocicleta iti da un semtiment de siguranta incredibil. N-ai crede ca vreodata motorul asta poate sa atinga Terra cu altceva in afara de roti!

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

Cum e pe viraje? Ca acasa! Practic e facuta pentru drumurile virajate. Se inclina foarte usor, intiuitiv, chiar si te poti lasa mult cu ea – la asta te ajuta tare de tot scaritele care-s amplasate destul de sus. Sta excelent pe trasa, nu subvireaza, nu supravireaza ci te asculta intocmai!

E destul de comoda si iti permite viteze de croaziera mult mai mari decat cele pe care le-ai purta in mod normal pe autostrada. Te ajuta si parbrizul reglabil manual, asa ca o poti tine la un 170 la ora fara probleme – vorbim de ergonomie, da? Ca probleme cu permisul vei tot avea in cazul asta!

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

Motorul trage voinic oriunde, oricum si oricand. Tu trebuie sa fii atent sa nu-ti apara ceva in fata! Si daca da nenorocul peste tine si-ti apare…franeaza domnule cu toata setea! Ca se poate! Discuri de 320mm pe fata si etriere cu 4 pistonase …trebuie sa-ti amintesc de ABS Pro?

BMW S1000 XR m-a dus cu gandul la drumurile ca-n palma si virajate din pasurile Alpilor. N-am fost acolo, dar acolo m-as duce cu motocicleta asta!

O poti inzestra cu ceva bagaje, ai manere incalzite si e pregatita pentru sistemul de navigatie. Unde mai pui ca la drum intins pilotul automat te scuteste de o mana dreapta amortita pe mansonul de acceleratie, chiar daca handguardurile isi fac bine treaba.

Asadar si prin urmare…

daca esti un rider de cursa lunga, dar totusi nu-ti place sa mergi chiar batraneste….motocicleta asta e o solutie aproape perfecta.

Pretul fericirii? Putin sub 18.200 de euro cu tot cu prea-corectul TVA.

Foto: Mihnea Ratte

 

Share.

Leave A Reply