Vineri, 22 aprilie – ne pregateam de ceva luni pentru asta si iata ca bateam la poarta raliului BAJA 500 Bucuresti. Pentru prima data cand echipa testeperoti era partener media al unui raliu si pentru prima data cand filmam o astfel de competitie.

Ajungem la Academia Titi Aur unde toata lumea se pregateste de prolog: se fac inspectii tehnice, se urmareste traseul prestablit in punctul de comanda. Toti sunt preocupati de masini, echipament si de atmosfera de cursa.

Majoritatea echipajelor sunt din afara tarii, pe semne ca nu stim ca suntem una dintre putinele tari in care inca se poate face rally-raid fara multe piedici.ZOP_4715 (Copy)

 

Incepe prologul: la start masinile echipajelor de la clasa Profi – cateva Isuzu D-max extrem de bine preparate (la volanul uneia dintre ele si Roxana Ciuhulescu – pentru prima data pilot de rally-raid)  si masina de senzatie a lui Costel Casuneanu – un Mitsubishi desprins din Dakar. Bine…la astea ne asteptam, dar la coada plutonului, la clasa Promo, mandre stau Dusterele.

Practic, pe toata perioada raliului un Duster ne-a purtat si pe noi.

ZOP_5658 (Copy)

Prologul a fost gazduit de Academia Titi Aur. Traseul de macadam  bine udat inainte si foarte pietros face ca pozele lui Bogdan Zop sa arate extraordinar – este un traseu scurt si tehnic, iar cele doua saritori fac deliciul. Unde mai pui ca in acul de par se iese pe asfalt, iar masinile pierd din aderenta pe care le-o pune la dispozitie pietrisul marunt.

Cel mai greu le-a fost motociclistilor care au simtit cariera de piatra de sub roti la fiecare franare si viraj. Ce e drept stratul de piatra era destul de gros, asa ca motocicletele au fost destul de greu de tinut in frau.

Sare apa din balti cat colo, sar pietrele, lumea aplauda – Mihai (colegul nostru de la FilmExperience) se afla pe teren, intre masini, in timp ce eu incerc sa filmez de pe…casa.ZOP_5158 (Copy)

Costel Casuneanu scoate cel mai bun timp si va pleca primul in cursa propriu-zisa, iar la clasa moto prologul este castigat de Ionut Florea – un adevarat aventurier, care atunci cand nu bate Africa pe motor, sau scrie carti, se da foarte calculat la rally-raid.

Sambata, facem ochi pe la 5 dimineata, luam Dusterul din dotare, il ticsim de echipament si plecam la drum. Habar n-avem ce ne asteapta!

Am furat coordonatele de plecare pe proba speciala de pe roadbook (cu acordul organizatorilor)  si ne indreptam vitejeste catre startul care se afla undeva pe un camp la iesirea din localitatea Vadu Anei – desi MediaNav-ul de pe Dusterul nostru ne trimite undeva in localitatea Vidra…in fine. Ne-am prins de asta dupa ce am confruntat harta cu taranul si am gasit punctul de control unde arbitrii de cursa ii asteptau pe concurenti – nici ei nu stiau de unde se pleaca pentru ca din bivuac pana aici au navigat dupa roadbook.

IMG_20160423_065923_1 (Copy)

Drum de pamant, multe balti, noroi cat cuprinde, dar pana la urma d-aia cei de la Dacia ne-au dat Dusterul – ca sa putem urmari celelalte Dustere aflate in competitie. E un model 1,5 dci si daca in rest totul e identic cu cel pe care vi l-am prezentat noi cu o saptamana in urma, motorul asta chiar e vioi si te poti baza pe el.

Vine si ora startului. Noi suntem pe pozitii pregatiti sa imortalizam tot si sa vedem cum se aliniaza planetele si care ar fi favoritii. Evident ca nu ne-am dat seama._MG_1018 (Copy)

Primii pleaca in cursa motociclistii. Printre ei Catalin Mitachescu, Ionut Florea, Rentea Leonard si Catalin Badoi. Au plecat usurel si calculat, mai ales ca startul ii astepta cu niste balti de toata frumusetea.

 

Dupa ei au plecat quad-urile si apoi cei cu buggy si UTV-uri – au facut noroiul sa sara in urma lor plecand hotarati in cursa. Cei mai curajosi au fost echipajul bulgar Tsankov-Todorova care au facut senzatie cu Yamaha lor pe 4 roti.

_MG_1098 (Copy)

Ceva mai spectaculoasa a fost plecarea celor de la auto – un start in forta pentru Mitsubishi-ul pilotat de Casuneanu si cele doua Isuzu D-max la volanul carora se aflau Roberto Camporese si Vincenzo Cangi. Totusi aici vorbim de masini la care te-ai astepta inca de la prima vedere la ceva spectaculos.

Pentru noi surpriza a venit de la echipajul brasovean Berger-Zaharia care, cu al lor batran Jeep Cherokee, au facut o cursa excelenta si de fiecare data cand i-am surprins pe traseu aveau piciorul perfect intins pe acceleratie.ZOP_5086 (Copy)

 

 

 

 

 

 

Dusterele au plecat modest, fara prea mult tam-tam. Oricum le astepta o zi foarte grea.

_MG_1049 (Copy)

Dintre toti, tin mortis sa-mi scot jobenul in fata motociclistului Andrei Bruja care s-a prezentat la start cu o Honda TransAlp XL650V total stock – pentru cei care nu cunosc modelul, este vorba despre o vacuta grea pe 2 roti facuta sa te duca din punctul A in punctul B, cu care poti iesi de pe asfalt, dar nicidecum nu te imbie la o astfel de cursa nebuneasca. Bravos domnule!

Se termina startul, Mihai se urca in elicopter si noi in Dusterul pus la bataie. Trebuie sa recunoastem ca microbul asta al rally-raidului a ajuns cumva in redactia noastra, iar la BAJA 500 Bucuresti a fost alaturi de noi Iulian Leonte (da, stim…numele este foarte cunoscut) – fost copilot de rally-raid si fara el cred ca ne-am fi ratacit, unde mai pui ca de cateva ori ne-a dat indicatii pretioase ca sa nu ramanem impotmoliti.

De la Vadu Anei puteam ajunge in urmatorul punct de control prin Nana sau pe autostrada. Ideal ar fi fost sa ajungem acolo inaintea concurentilor, asa ca am preferat sa mergem pe autostrada.

Si ce sa vezi? Intram pe autostrada in plin gaz, schimbam vitezele pe sarite: a3-a apoi a5-a si cand ii dam a6-a Dusterul nostru cu motor diesel se aseaza linstit la o  viteza de peste 130 la ora. Masina ruleaza calm, prea calm!

Destinatie: localitatea Stefan Voda – urmatorul punct-control aflat in apropierea asfaltului.

Intre timp ne suna Mihai – magicianul nostru video. Timpul lui in elicopter expirase si a aterizat la…Dragos Voda. Tot un fel de Voda si tot din familia Musatinilor, asa ca diferenta nu era decat de vreo 40 de kilometri. Enorm in cazul in care noi trebuia sa ajunge inaintea unor piloti profesionisti care concurau!

De pe autostrada iesim pe DN3, dar ne mentinem regimul de viteza. De data asta nu se mai merge lin: drumul este denivelat. Spatele topaie putin, dar masina sta excelent pe drum, iar bordul nu vrea sa arate ca motorul diesel ar consuma ceva. Masina se comporta excelent, chiar daca este absolut firesc ca Duster-ul (chiar si in versiunea 1,5dci) nu este facut sa tii pasul cu masini de competitie pe un traseu alternativ si cu o masina stock.

Dar fata de ei, noi putem asculta muzica si putem sa vorbim orice ne trece prin cap cat timp ne aflam pe drumul national, caci masina e decenta la nivelul isonorizarii. Sta pe drum peste asteptari, iar trepele a 5-a si a 6-a ceva mai lungi te ajuta sa intri tare in viraj. De fapt, daca stam sa ne gandim, treapta a 6-a da masinii un farmec aparte – fara ea ar fi fost incolora, inodora si insipida._MG_1321 (Copy)

Ajungem in localitatea Dragalina si cautam harta. Din nou harta si GPS-ul ne bat si din nou contruntam harta cu taranul: intrebam si aflam ca se ajunge la halta pe un drum care…s-a dovedit a fi un macadam pur-sange.

Portbagajul nostru este plin de camere, aparate foto si tot felul de echipamente care ne ajuta sa ne facem treaba. Raman toate acolo unde le-am pus desi mergem cu a5-a pe drum de tara. Il gasim pe Mihai il halta, acolo unde l-a lasat elicopterul. Ne povesteste cu nesat ce a filmat din aer si ii dam talpa spre Stefan Voda.

 

Un peisaj dobrogrean superb, acelasi drum national denivelat si la un moment dat se zareste CT-ul! Intrebam arbitrii pe unde se intra in traseu, sunam in centrul de cursa de la Academia Titi Aur si organizatorii ne spun ca avem destul de mult timp sa ne instalam, chiar daca intram pe unde concurentii trec in mare viteza. Masinile de concurs erau departe.

*de unde stiau ei asta? Fiecare echipaj a fost dotat cu balize GPS, asa ca nu puteai fura vreun punct de control fara sa fii vazut. Pana la urma, rally-raidul este o competitie de fair-play.

 

_MG_1216 (Copy)

Intram prin mica localitate, gasim drumul de pamant, ajungem pe un drum de canal – a se intelege la marginea unui canal de irigatii si ne grabim sa ne instalam inainte ca primul concurent sa treaca. Asta a fost momentul in care echipajul de presa Leonte Jr. – Leonte Sr. a facut deliciul spectatorilor, adica al lui Mihai. Dictare, trase si ajungem acolo unde trebuia sa avem un unghi bun pentru a filma trecerea echipajelor. Nu departe se afla o stana. Ne asiguram ca-s cainii legati si ne dam jos din masina. Sunam din nou in centrul de comanda si aflam ca nu ne-am dus bine. Imbarcarea si da-i talpa inapoi!

Nu mintim deloc, Duster se comporta excelent pe drum de camp si e in elementul lui in afara asfaltului. Nu-i loc de indoiala ca motorul diesel se imbina perfect cu masina asta si pentru prima data cutia de viteze foarte scurta are sens – frana de motor te salveaza in situatii de genul acesta.

 

Ajungem ceva mai departe de intrarea in localitate – acolo pe unde concurentii mai puteau trece tare, caci inainte de primul gard road book-ul arata: Stop Rally! Se intra pe etapa de legatura pana la iesirea din zona populata, pentru clasa Profi, in timp ce clasa Promo se oprea aici din aventura.

_MG_1273 (Copy)Primul a trecut un buggy apoi Costel Casuneanu si ne-am dat seama ca ne vom umple de praf. Rand pe rand toti pilotii au ridicat colbul. E greu de spus ce numere de concurs aveau.

_MG_1210 (Copy)

Ne putem da seama doar ce model erau masinile, caci erau pline de noroi – nimeni nu lasa acceleratia. Clasa Profi mai avea de parcurs kilometri buni!

Am prins si primii sositi la clasa Promo: cu mandrie, Dusterele! Au reusit si ii felicitam! Aratau ca dupa razboi, dar erau fericiti – nu stim masinile cat de tare scartaiau, dar sa termini un raliu de o asemenea dificultate este o mare realizare si pentru pilot, si pentru masina. V-am zis noi ca Dusterul te duce oriunde?!

Nu mai zabovim mult, caci ecartul dintre echipaje este foarte mare si plecam in urmatorul punct de control.  Urmeaza procedura standard: intrebam arbitrii, sunam la ATA, vedem ca avem timp si ne aventuram pe traseu.

Un vechi drum de ferma, presarat cu seriozitate cu noroaie, balti si urme de beton spart: provocare pentru Dacia Duster in care ne aflam. Nu ne panicam, nici noi si nici masina si trecem cu bine si relativ repede de portiunea la care eu unul am stat cu emotii ca nu cumva sa atingem ceva cu burta masinii.

Sfat: cand intalniti astfel de portiuni alegeti 4WD Lock – adica blocati transmisia pe 4×4 si decuplati ESP-ul ca sa nu va taie gazul atunci cand masina gliseaza pe noroi si sa aveti destula putere sa iesiti din balta.

_MG_1369 (Copy)

Gasim o sicana, ne asezam si apar primele masini. O Dacia Pick-up – a se citi Papuc – plina cu oameni care vin de la camp, suparati ca-i mare galagie, ca se strica iarba si ca cine-s nebunii care alearga pe drum de ii sperie de la lucru.

 

 

Dupa un scurt dialog ajungem si la o concluzie:

  • P-aştia i-a trimis aicea Cioloş?! Ie a lu Cioloş ăştia, domn’e?!
  • Nu, nu! Astia sunt de-ai lui Iohannis!
  • Ah, ie bine atuncea! Hai sanatate, boss!

 

Uite asa am incheiat si politica automobilistica. Pe baietii astia i-a adus aici spiritul de aventura si dragostea pe care-o poarta acestui sport, dar ce sa vezi?! Nu mai trece mult si vine o alta masina. De data asta un Jeep Grand Cherokee cu un nene la volan:

„ Auzi bă, să nu mai treacă ăia cu maşinili p-acilea că io am culturili astea d-aci. Ie câmpu meu si culturili mele, da?! Că io mă iau cu ei dacă nu!”

Pe asta nu-l mai interesa cine i-a trimis pe concurenti, caci se afla pe tarlaua lui.  Dupa un scurt “Da, da vedeti ca ati intrat pe o proba de raliu. Se merge foarte tare, daca vedeti praf in oglida, sa eliberati drumul, va rugam!”, omul a plecat in treaba lui. Doar avea atatea culturi de vizitat pe campul nesfarsit al Dobrogei.

_MG_1336 (Copy)

Langa campul plin de rapita, bazaiti de toate insectele din lanul cu pricina, la un moment dat dinspre CT se vede un nor de praf. “Bai, Mihai…vine unul!”
Fugi si porneste intregistrarea pe camerele Go-Pro, porneste camera, fugi la slider si ia aparatul foto si posteaza-te in curba. Trece prima masina…urmeaza 5 minute de praf.

Cam asa a fost vreo 2 ore. As zice ca am mers la pescuit de masini de raliu si nu stiu cum se face ca mereu prinzi pestele cel mare, iar bucuria este imensa! Acceleratie, praf, schimbarea centrului de greutate al masinii si se fac nevazuti in timp ce praful se depune pe…orice am avea noi la purtator. Leonte Sr. rade in timp ce noua ne scrasnesc dintii de praf: “Ati vrut la raliu…”

_MG_1390 (Copy)

De aici cursa s-a intrerupt pentru ca multi dintre concurenti au depasit timpul maxim de parcurgere a traseului. Ultimii care au trecut de noi au fost motociclistii Ionut Florea si Catalin Badoi.

_MG_1342 (Copy)

Mergem catre Academia Titi Aur unde concurentii au sosit pana dupa apus. O cursa palpitanta, o cursa grea in care toti cei care au plecat sunt invingatori, iar cei care au trecut finish-ul sunt adevarati campioni.

Nu o sa batem apa in piua despre clasament si formalitati pentru ca aici am vazut echipaje care vin sa concureze intr-o atmosfera de prietenie animata de competitie. E mare lucru atunci cand dupa cursa ii vezi pe concurenti la aceeasi masa razand si povestind cum s-au depasit pe traseu!

Cam asta a fost Baja 500 Bucuresti 2016, sau cel putin asa cum am trait-o noi, echipa testeperoti.

Nu trebuie sa uitam armasarul constiincios care ne-a purtat tot weekendul pe unde nici nu credeam ca exista drum: Dacia Duster 1,5dci. Poate ca mai mult ca oriunde, in acest pseudo-test, Duster a demonstrat ca este o masina polivalenta si robusta. Poate nu ofera confortul altor masini mai scumpe din clasa sa, dar face ceva ce masinile din clasa asta nu mai fac de cativa ani: te duce acolo unde ti-ai propus fara probleme. Unde mai pui ca daca investesti putin in modelul stock…poti sa si participi la raliu si sa iesi printre primii la Clasa Promo.

Iata un mic trailer din ce va asteapta pe testeperoti in curand:

Pentru curiosi si pasionatii de statistici, mai jos aveti rezultatele oficiale ale Baja 500 Bucuresti 2016.
Baja Rezultate Generale (Copy)Baja Rezultate AUTO Profi (Copy)
Baja Rezulatate MOTO PROFI (Copy) Baja rezultate Promo (Copy)

Share.

Leave A Reply