A venit iarna, il asteptam pe Mos Craciun si ne gandim la cozile interminabile de pe drumurile care ne duc la munte si la faptul ca se va merge cu viteza melcului din pricina zapezii.

Cu alte cuvinte trebuie sa ne luam cauciucuri de iarna. Cum?

Mai inainte de toate trebuie sa stim ca ”purtarea” avelopelor de iarna este obligatorie prin lege. O idee binevenita prin 2011 prin ordonanta de Guvern numarul 5. Asadar, masinile trebuie echipate cu astfel de anvelope doar atunci cand circulam pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de perioada calendaristică. (Doamne ajuta sa nu ninga in iunie!)

imagesDaca nu avem anvelope de iarna sau daca ele nu respecta dimensiniule si carateristicile din talon, sau sunt uzate, vom plati de la 9 pana la 20 de puncte-amenda. Astfel ca…s-ar putea sa nu mai vina Mosul pentru ca nu o sa mai aiba buget!

Cum ne alegem anvelopele de sezon rece?

În primul rând cauciucurile de iarnă funcționează cel mai bine sub 7 grade Celsius. La o atemosfera mai calda (si nu ne referim la cea specifică Crăciunului), este posibil ca uzura sa fie mai mare.

Identificăm ușor anvelopele de iarna, mai ales pe teritoriul Uniunii Europene prin inscriptia de pe lateral: ”M+S”, ”M.S.”, “MS” sau “M&S”. Cele doua initiale vin la ”Mud” și ”Snow” – adica le place sa fie rulate prin noroi si zapada…cam cum e pe drumurile noastre dupa ce ninge un sfert de ora.

Anvelopele cu crampoane – si ne referim la cele metalice – se folosesc doar pe zapada mare si gheata si vor fi demontate cand ajungem pe carosabil.

Sa nu uitam si de lanturi, pe care ar fi bine sa le purtam mereu in portbagaj, caci nu stii cum ramai blocat in zapada – pentru ca, nu-i asa, iarna ne surprinde mereu. Nu uitati sa le demontati acolo unde nu este necesara folosirea lor, altminteri riscati sa stricati cauciucul.

De ceva vreme avem pe piata si ”sosete” pentru zapada – un material textil amplasat in jurul anvelopei pentru a imbunatati aderenta pe zapada si gheata. Or fi ele ușor de folosit, dar nu sunt la fel de eficiente ca lanțurile antiderapante. Pe de alta parte nu produc pagube carosabilului, dar nu le veti putea folosi pe uscat pentru ca scad vertiginos performanta cauciucului in conditii normale de drum.

cauciucuri1318608859-1355928480De la 1 noiembrie 2012 toate anvelopele ar trebui sa aiba o eticheta cu toate informatiile despre performanta lor: eficiența consumului de combustibil, aderența pe carosabil umed și nivelul de zgomot exterior. Asadar, ar fi bine sa citim eticheta, teoretic prezenta la punctele de vanzare, cataloage, pliante, site-uri si ori la toti cei care vand anvelope.

Calitatea anvelopelor de iarna poate influenta si consumul de combustibil. Diferenta poate fi pana la 10%, iar astfel de comparatii intre anvelopele de iarna se pot face si inceea ce priveste franarea pe carosaibil umed si zgomot exterior. Astfel ca avem mai multe criterii de clasificare a anvelopelor:
—Rezistenta la rulare, care de altfel influenteaza si consumul de carburant—clasele A-G: A ofera cea mai buna eficienta la consum iar G reprezinta anvelopele mai putin eficiente.

—Frânarea pe carosabil umed: clasa A indica cea mai scurtă si sigura distanta la franare si clasa G cea mai lungă și puțin sigură distanta de a frana.
—Nivelul de zgomot la exterior: emisiile de zgomot vor fi masurate in decibeli si indicate pe etichete cu una, doua sau trei bare negre.

coduri-anvelope-iarna1
Pentru un targ bun, trebuie sa ne gandim si la durata de viata a anvelopelor. Cele premium, desi mai scumpe au o durata de viata mai mare cu 1-2 ani. Totusi, un cauciuc nu ar trebui folosit mai mult de 4 ani, pana apar primele semne de imbatranire. In teorie, cauciucurile premium pot fi folosite 5-6 ani.

Pentru a aflat cand a fost produsa o anvelopa, ne vom uita la DOT (un cod din 4 cifre), spre exemplu DOT0911 – a noua saptamana din anul 2011. Primele doua cifre reprezinta saptamana, iar ultimele doua reprezinta anul de fabricatie.

Spor la cumparaturi!

 

 

 

 

 

 

 

Sursa foto: www.mihaidaniel.info, anvelopeiarna.net, Cugetliber.ro

Share.

1 Comment

Leave A Reply