Din nefericire sezonul moto este aproape de final, chiar daca cei mai curajosi dintre noi se imbraca mai gros si infrunta frigul, majoritatea motociclistilor vaneaza ofertele sau se uita la fotografiile de peste an incalzindu-se la gura sobei…sau in preajma caloriferului.
10489723_887609324594158_8530290583596080777_n
Inainte de toate astea trebuie sa pregatim asa cum se cuvine motocileta de iarna.

Nu-i greu, mai ales daca ne ghidam dupa 10 pasi simpli:

  1. Mai inainte de toate mergem la spalatorie si suntem atenti pe unde punem jetul de apă. Dupa asta stergem temeinic si suflam si ultima picatura, astfel incat totul sa fie perfect uscat. De ce facem asta? Pai si motociclistul face un dus inainte de culcare, nu?!

 

  1. Chiar dacă nu mergem cu mobra, e musai sa-i facem plinul. Peste iarna in interiorul rezervorului apare condensul si astfel apare rugina. Nu vrem ca in primavara sa ne batenm capul cu un motor care merge balbait sau cu o injectie ori carburatoare dereglate. Unde mai pui ca din momentul in care apare rugina in interiorul rezervorului, cu greu se mai lasa dusa. Asadar, rezervorul plin-ochi.

 

  1. Mai departe, la fel de usor este sa vedem care-i presiunea corecta in pneuri. Nu vrem sa le lasam desumflate peste iarna pentru ca anvelopele se vor deforma, iar sezonul urmator roata va bate temeinic si nu-i exclus sa ne trezim cu un voblaj atunci cand ne e lumea mai draga. Nu mai spunem ca anvelopa respectiva va fi compromisa din momentul in care apar deformarile. O scurta citire a manualului de utilizator si un drum pana la vulcanizare si am rezolvat problema. Bine ar fi sa tinem tinem motocicleta intr-un loc cu o temperatura constanta peste cea de inghet, iar ideal ar fi ca termometrul sa depaseasca 20 de grade – ca elementele din cauciuc ale motocicletei sa nu aiba de suferit.

 

  1. Bine ar fi sa reusim sa curatam si filtrul de aer, ca totul sa fie in regula, dar nu-i imperios necesar, caci operatiunea poate fi dusa la bun sfarsit  si la revizia de primavara. In schimb recomandam cu caldura gresarea tuturor cotloanelor, articulatiilor, butonaselor pentru a nu se intepeni in lunga sedere de peste iarna.

10846185_865932910095133_1662452216822738632_n

  1. Nu trebuie uitate franele. Putin brake cleaner, curatam discul, mangaiem putin pistonasele etrierilor si putem sta linistiti. Pentru cei mai putin indemanatici recomandam mersul la mecanicul – doftor de motociclete.

 

  1. Daca tot suntem la capitolul gresat-gimnasticat, sa nu uitam de lant. Ce-i facem? Il curatam si-l gresam. Nu ne trebuie altceva decat un bidon de solutie de curatat, sau motorina pentru cei care merg pe buget redus si vesnicul spray de lant – pe care-l folosim din abundenta de aceasta data.

 

  1. Mai departe ne ocupam si de baterie. Ori o scoatem de pe motocicleta si o ducem in casa, ori o lasam pe motocicleta daca-i cald si bine in locul in care tinem mobra. Daca luam bateria in casa, o punem cam o data la doua saptamani pe redresor. Nu folosi un redresor de masina, ci unul cu incarcare lenta – gasiti oferte cu nemiluita in perioada asta la astfel de aparate si sincer merita. Poti lungi cu un an-doi viata bateriei. Daca nu e loc in casa pentru micuta baterie si o lasam pe motocicleta, daca nu avem nici redresor, feeric ar fi ca cel mult la doua saptamani sa mergem si sa-i dam o cheie saracei mobre si sa o lasam sa mearga ceva timp – sa mai regeneram si bateria. Cu grija totusi, atunci cand pornim motocicleta iarna, sa nu cumva sa udam bujiile. In plus, din momentul in care o pornim, o lasam pana porneste cel putin o data ventilatorul de racire.

 

  1. Cum? N-am zis nimic de ulei? Cum sa fie?! Cat mai nou si cat mai la nivel. Nu-i de preferat sa tii motorul cu ulei vechi , dar doar n-o sa-l schimbi acum cand nu te dai cu motocicleta. Daca totusi nu are culoare specifica…pacurei si nu ai in gand sa mai mergi cu motocicleta il poti lasa linistit asa. Cu toate acestea, bine ar fi sa fie la nivel. Pentru cei care merg putin-putin intr-un sezon, alegeti cumpatat uleiul pentru ca o data la 2 ani el trebuie schimbat chiar daca nu a acumulat numarul maxim de kilometri.

 

  1. Nu chiar in coada listei pentru ca-i poate cel mai important sta antigelul. Musai sa fie proaspat si adaptat temperaturilor din regiunile in care locuiti. Concentrat, sau nu, trebuie sa aveti grija sa puneti in armasarul vostru antigel moto, special creat pentru bloc-motor din aliaj de aluminiu. Altfel spus, nu e bine sa luati antigel de masina, ci pe cel special de moto. Se poate schimba acasa pentru dibaci, dar recomandam cu multa caldura schimbarea lui intr-un service.

 

  1. La urma ce ne ramane de facut? Punem husa pe motor si bem o cana de vin fiert cu gandul la drumurile si peripetiile de peste sezon.

    Fotografiile apartin prietenului nostru, Adi Torpan.

Share.

2 Comments

  1. Salutare, am parcurs mai multe articole din site-ul tau, inclusiv cel de fata si trebuie sa spun ca imi place cum prezinti informatiile. Eu ma ocup cu partea de marketing la un service auto din Bucuresti si citesc frecvent pareri din domeniu.

  2. Imi place modul tau de a prezenta informatiile. Masinile sunt una dintre pasiunile mele, asa ca subiectele mele de interes raman cele de auto. Succes in continuare

Leave A Reply